Försäkringsfråga. Vad händer om.....

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Funderade lite nu när man ringer och kollar försäkring på hojen.
Jag är 25 men har inte haft kort i 5år så jag tecknar en försäkring som passar mig. Vissa bolag har ju 25+ försäkringar och allt vad dom nu kallas.

Ibland händer det ju att man provkör en kompis hoj. Klart man inte tänker krocka kompisens hoj på en liten provkörning, men tänk om. :näsblod Polarens hoj är endast trafikförsäkrad han är 25år och har haft kort i 5år. Jag smäller med hans hoj och är vållande till skada på någon bil t.ex.

Har ju smällt med hans hoj som har en trafikförsäkring som säger att den som kör måste vara 25år och ha haft kort i 5år.

Vad händer då? Annan självrisk? Jag blir ersättningsskyldig för allt?
:va Törs man någonsin provköra någon annans bil eller MC när det finns dessa speciella försäkringar? Eller behöver man bara bry sig om detta när det gäller helförsäkringar?

Att jag får ersätta kompisens hoj är en sak men att jag krockat med någon annan som måste ersättas är det jag undrar över.

WestW skrev:
Funderade lite nu när man ringer och kollar försäkring på hojen.
Jag är 25 men har inte haft kort i 5år så jag tecknar en försäkring som passar mig. Vissa bolag har ju 25+ försäkringar och allt vad dom nu kallas.

Ibland händer det ju att man provkör en kompis hoj. Klart man inte tänker krocka kompisens hoj på en liten provkörning, men tänk om. :näsblod Polarens hoj är endast trafikförsäkrad han är 25år och har haft kort i 5år. Jag smäller med hans hoj och är vållande till skada på någon bil t.ex.

Har ju smällt med hans hoj som har en trafikförsäkring som säger att den som kör måste vara 25år och ha haft kort i 5år.

Vad händer då? Annan självrisk? Jag blir ersättningsskyldig för allt?
:va Törs man någonsin provköra någon annans bil eller MC när det finns dessa speciella försäkringar? Eller behöver man bara bry sig om detta när det gäller helförsäkringar?

Att jag får ersätta kompisens hoj är en sak men att jag krockat med någon annan som måste ersättas är det jag undrar över.

De är väl så att försäkringen isf inte gäller på det egna fordonet medans trafikförsäkringen alltid gäller, fast med höjd självrisk om du är under 25.....så har iaf jag uppfattat det.

Det kan vara risk att du blir ersättningsskyldig om han har en 25+ förs från bilsport/mc. Där står det ju specat att man måste vara 25 o ha haft kort i 5 år, men å andra sidan så lär man väl inte få låna ut den alls för det fick inte jag på min classic försäkring som jag hade där.

Jag ringde och frågade när jag skulle låna brorsans triumph när jag var 22, minns inte vilket bolag som har triumph men där var det bara höjd självrisk. Eller bara och bara... MYCKET höjd självrisk, tror det var med 10k lr nåt sånt.

Börjar bli lite trött på folk som hävdar att man blir ersättningskyldig och skulder på miljarder om man gör minsta fel med försäkringen. Undrar faktiskt om det någonsin hänt ens...

LF
Trafikförsäkringen gäller. Ingen högre självrisk eller liknande.

Har du en helförsäkrad hoj och lånar ut den till någon som provkör och inte har haft kort i rätt antal år och inte är tillräckligt gammal skulle jag vara försiktigt. Kolla upp i förväg vad som gäller och skriv ett avtal med den som provkör.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...