Ringde verkstaden igår om min kraschade Honda för att fråga om de fått besked om hur de ska göra (laga eller skrota) men de hade inte fått något skadenummer ännu. Frågade då killen vad han trodde skulle hända. Han går bort till hojen och suckar i telefonen. "Jaaaru.... ser ju illa ut, va..." Vilket han har helt rätt i för det handlar om en ny gaffel, bromsar, framkåpa, växelspak, pakethållare, strålkastare, blinkers och en del arbete på tanken för att få den i samma skick som innan olyckan.
Mest troligt kommer bolaget att lösa in hojen och verkstaden kommer förmodligen att köpa den för en billig peng, fixa till den och sälja den med lite vinst. Om det är så här det brukar gå till så borde det vara sällan som cyklar lagas eftersom det blir dyrare för bolagen, eller? Nu ska de ersätta mig med exempelvis 50.000 spänn, att laga skulle kanske kosta 35.000 men verkstaden erbjuder 20.000 och bolaget sparar således 5.000 på att "skrota" den.
Så nu blir det helt enkelt till att se sig om efter ett nytt objekt, alternativt höra med verkstaden om de tänker laga eller plocka delar och be om första tjing om de väljer att laga.
Mest troligt kommer bolaget att lösa in hojen och verkstaden kommer förmodligen att köpa den för en billig peng, fixa till den och sälja den med lite vinst. Om det är så här det brukar gå till så borde det vara sällan som cyklar lagas eftersom det blir dyrare för bolagen, eller? Nu ska de ersätta mig med exempelvis 50.000 spänn, att laga skulle kanske kosta 35.000 men verkstaden erbjuder 20.000 och bolaget sparar således 5.000 på att "skrota" den.
Så nu blir det helt enkelt till att se sig om efter ett nytt objekt, alternativt höra med verkstaden om de tänker laga eller plocka delar och be om första tjing om de väljer att laga.