Försäkringsbarometer 2015: Gjorde en koll med flera bolag kanske kan hjälpa nån

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Förare: 33år, mc kort sedan 2004 boende i haninge STHLM zon 3?

28.000mil+ varav 3mån indraget körkort för fortkörning och 1 skrotad bil och 1 skrotad hoj under 10år med över 20tal hojar och 16bilar...

MC´n jag funderade på att byta försäkring på: Bmw R1200GS 2004 ABS
( motard kittad =) )

Priserna avser Helförsäkring/år
Trygghansa: 23.000:-
Länsförs: 6400:-
Svedea: 3508:-
Bilsport o mc: 3181:-
Folksam: 6041:-
BMW märkesförsäkring via IF: 6912:-

I mitt fall är Svedea bäst då dom även har lägst självrisk. Vet inte hur Trygghansa tänker, har min WR250 supermotard försäkrad där för 2000:-/år hel och den slangas rätt friskt, det gör juh-för-sig bmw´n oxå men 23000:-/år för en tourer???

Om du är lite äldre kan bmw försäkringen vara bra på en bmw. Farsan som bor i skogen har sin r1150gs Adventure för under 3000:-/år hos if..

Aja, kanske kan hjälpa någon som går i köp tankar...

Bilsport och svedea har båda varit bäst på alla hojar jag försökt försäkra, Svedea har jag dessutom haft missnöjet att nyttja 3 ggr nu och de har skött sig exemplariskt hittills iaf.

Hur jag än vänder och vrider på det med rabatter på länsförsäkringar eller via föreningar osv så är svedea alltid billigast för mig. Närmast kommer bilsport och mc med cirka 900kr till.
32år
Bor på landet
Körkort 9år
Hoj enligt nedan

Länsförsäkringar har varit billigast på mig när det kommer till rena sporthojar. Annars har Svedea i princip alltid varit billigast med Bilsport&mc på en god andra plats. Min cafe racer kostar under 900kr för hel/hel hos svedea:tummenupp
Kommer aldrig att använda försäkringen (förutom om den blir snodd) så det känns bra att man inte "kastar bort" pengar i onödan.

Svårt att ha andras premieerbjudanden som pekpinne. Tanken är dock god. Man kan få en fingervisning om något bolag sticker ut. Redan förra året pratades det om att Trygg Hansa hade höjt sina premier kraftigt. I mitt fall stämde det inte alls. Jag fick rekordlåg premie av bolaget i fråga i samband med nyteckning. En rejäl sänkning jämfört med tidigare år. Man kan nästan misstänka lockpremie från bolagets sida. Jag skrev det i en tråd redan förra året.

Går i tankarna att göra den sedvanliga rundringningen och kolla upp premierna inför säsongen både på bil och mc. Det ska bli intressant att se om Trygg Hansa gav en lockpremie förra året på motorcykeln och om jag kan få tag i något bättre än märkesförsäkringen på bilen.

En sak är säker och det är att det inte lönar sig att vara en långvarig och trogen kund. Man bör årligen kontrollera försäkringspremierna och jämföra dem mellan bolagen. I synnerhet om man har höga premier eller märker att de höjt premierna mer än vad som kan tyckas motiverat.

trygghansa har sänkt min premie en aning (ca 1500kr) sedan förra året:tummenupp.
året innan var den på ca 4200 kr, för att 2014 sticka upp till ca 8000kr och nu= ca 6500kr detta år:va, är försäkringsbolagen styrda av en tombola??

//jj

Jag fick årets premie för R1:an (09) av mitt gamla bolag för årets försäkring och den låg på 4763 kr - Ringde runt en stund och fick TryggHansa för 4002 kr (trafik/helår) så den tog jag.

Är tidig 70-talist i småstad.

Som någon här i tråden skrev att det lönar sig att vara trogen kund är inte min erfarenhet - Jag ringer varje år runt och byter på alla cyklar jag har utom min gamla FZR som jag har hel/hel i bilsport och mc för 1300 spänn om året (classicaförsäkring). Jag kör inte mycket med den, brukar bli mellan 50 till 100 mil om året så det är mest som en kul grej jag fortfarande äger den.

Däremot har jag märkt att många bolag vill låta mig ta annat än en trafikförsäkring på R1:an - Och om de ändå gör det så får man idiothöga priser som 28000 - 36000 eller nåt i den stilen. För mig är dock detta okej som ändå bara vill ha en trafik, men ändå - De har nog tröttnat på att reparera R-hojar (...som klotats på bana ?) känns det som.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph