Försäkringar som går på 25 kw

Bilsport & MCs 25kw-försäkring gäller dock endast ifall man har begränsat A-kort, annars är det "vanlig" premie...

Skickat via Tapatalk 2

Vill minnas att vissa/många FB gick över till att försäkra för originaleffekten oavsett om strypning fanns eller ej för ett par år sen, eftersom många fifflade med dessa. Kollade nämligen upp mcn med och utan och fick många FBn som svarade att det inte spelade nån roll.

länsförsäkringar, vi försäkrade min polares R6 förra veckan på nätet. Men fungerar väl när man ringer också.

Länsförsäkringar får ibland för sig att justera sina priser i efterhand om dom i den manuella granskningen upptäcker att det t.ex. är en sportis på 25kW. Och då är dom inte så billiga längre:smasha

Det står ju såhär när man ska kolla priset på länsförsäkringar på nätet. "Du är skyldig att informera oss om den ursprungliga effekten på fordonet är högre än den effekt vi fått från Vägtrafikregistret. Läs mer under frågetecknet."

Alltså, om den är registrerad som 25 kW kommer du få upp ett jättebilligt pris. Men eftersom att den reggade effekten inte stämmer med ursprungliga så är ju inte försäkringen "giltlig".

Jag gjorde själv detta fel och läste inte ordentligt. Fick en glädjechock när jag insåg att en r6 skulle kosta mig typ 4000 kr/år helförsäkrad. Tills jag läste igenom allting och gjorde om med en ostrypt r6, då blev det 17k /år.

Tror att bilsport och mc är den enda som har kvar 25kw-försäkringen. Och dom försäkrar väl inte ens sporthojar?

länsförsäkringar, vi försäkrade min polares R6 förra veckan på nätet. Men fungerar väl när man ringer också.

Om din polares r6 är strypt 25kw och det är därför ni fick billigt. Så tycker jag ni borde läsa igenom detta.

"Vi har hämtat denna information från Vägtrafikregistret. Uppgifterna påverkar försäkringspremien. Är dessa inte korrekta ber vi dig kontakta vår kundtjänst. Vi utgår alltid efter motorcykelns ursprungliga effekt. Är effekten som anges här lägre än vad din motorcykel har i originalskick, är du skyldig att informera oss om detta när du tecknar försäkring. Gör du inte det kan du bli utan ersättning i händelse av skada."

Bara så han vet.

Vad jag förtått så tittar alla bolag på ursprungseffekten oavett om den är strypt eller ej. Detta gäller förmodligen bara dödsmaskiner på 600-1000cc. Folksam menar på att "uppenbara" fejk-strypningar på sporthojar går alltid efter ursprungseffekten. På min KTM tittade dom enbart på pappret och den är strypt till 21kw.

Försäkrade på Lf med 25kw. Fick ett brev 3veckor senare att försäkringen blivit ändrad till 110kw. Ringde och avslutade försäkringen. Ringde Folksam och (hör och häpna!) begär en 110kw (iomed att de var billigare) Försäkring men säljaren säger att hojjen är 25kw reggad och kommer då försäkras som 25kw! Nu 3månader senare så har jag fortfarande 25kw försäkring. :yoparty

Försäkrade på Lf med 25kw. Fick ett brev 3veckor senare att försäkringen blivit ändrad till 110kw. Ringde och avslutade försäkringen. Ringde Folksam och (hör och häpna!) begär en 110kw (iomed att de var billigare) Försäkring men säljaren säger att hojjen är 25kw reggad och kommer då försäkras som 25kw! Nu 3månader senare så har jag fortfarande 25kw försäkring. :yoparty

Vad har du för hoj?

Och du har inte funderat på var din ersättning kommer ta vägen ifall olyckan är framme?

Har min 25kw R6,a hos Salus ansvar med en "begränsad försäkring", första gången jag ringde nekade dom mig då de är en sporthoj, men ringde runt till fler bolag o de flesta sa samma sak, att dom tar ursprungseffekten på sporthojar. men när jag ringde tillbaka till salus och pratade med en annan kille så fick jag en 25kw försäkring billigt.

Jag hade tidigare en zx6r 25kw reggad hos folksam som vad med om en rejäl smäll i våras, men ingen som nämt de trots att den omhändetogs av polisen innan den skickades till en mc skrot.. Jag har fått min ersättning

Samma för mig.. min KTM är strypt till 25kw, dom kunde inte bry sig mindre om vad ursprungseffekten var.. försäkrad på IF. :hej

Det underliga i mitt fal var att jag sa upprepade gånger att ursprungseffekten är 40kw (eftersom jag inte ville ha problem om det kommer fram att den INTE är strypt i verkligheten)men fick svaret "det spelar ingen roll vi tittar bara på pappret". Med andra ord kunde man sova gott oavsett utgång. :kär

Det underliga i mitt fal var att jag sa upprepade gånger att ursprungseffekten är 40kw (eftersom jag inte ville ha problem om det kommer fram att den INTE är strypt i verkligheten)men fick svaret "det spelar ingen roll vi tittar bara på pappret". Med andra ord kunde man sova gott oavsett utgång. :kär

Exakt som för mig, nämnde ursprungseffekten, hon blev osäker och skulle surra med sin chef sen ringde hon upp och sa att det inte var nåt problem :smasha:tummenupp

Är du under 21år och endast har mellankort så försäkrar dom på 25kw!
Är du över 21år och har körkort för tungmc så går det efter ursprungseffekten

!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey