Försäkring

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Hoj
Yamaha R1-16
Hej.
Jag har A2 kortet och har en Kawasaki Ninja 300, fyller 20 år i april, bor i storstad och betalar 1300 kr i försäkring per månad. Jag kommer ha kortet i 2 år nästa sommar 2017 då jag kan ta tung mc.
Jag pratade med en mc försäljare och jag sa att jag vill uppgradera mig till en 2013 uppåt Kawasaki ninja 636 och frågade om hur mycket försäkring kan kosta ungefär.
Han sa att jag borde glömma det för att försäkringen kommer vara riktigt hög så att jag inte ens kan betala det.

Vad tror ni? Och hur mycket tror ni jag måste betala för en nyare 600 kubik sporthoj nästa år när jag är 21 år ungefär?

Hel eller halv eller trafik?
Hel så kommer du nog garanterat upp över 60000 om året.

Försäkringslotteriet är inte helt lätt att förutspå.

Bäst är att med reg-numret på den aktuella motorcykeln ringa runt till alla försäkringsbolag du hittar numret till. Får du ett riktigt bra erbjudandet, gratulerar du dig själv och ber försäkringsbolaget att skicka en offert till dig.

Du checkar tyvärr av så gott som alla punkter för att få en skyhög premie.
Ung, haft körkort en kortare tid, boende i storstad och vill ha en nyare sporthoj, det är inte en ekonomisk kombo :rofl

Vill du tvunget ha en fet sporthoj så är det bara att förbereda sig på en massa nudlar framöver, alternativt köpa en lite äldre hoj och köra med trafikförsäkring.

Skulle gissa på att du inte hittar en helförsäkring för under 30k om året, men troligtvis så kommer de flesta försäkringsbolag vilja ha betydligt mer än så.

Ett alternativ om du vill köra sporthoj är att skaffa en banhoj, den kommer visserligen inte att vara helförsäkrad, men du kommer kunna piska den på bana ändå.

TS man skall vara 24-25 eller uppåt med sporthoj. Jag får betala 28tusen /år för en "nyare" sporthoj. omkring 2008-2014. Får dock fortfarande betala ca 30-40 tusen per år om jag vill ha en nyare 1000cc.

När går försäkringen ner för en supersport hoj på ca 200hk neråt i pris? :va någon som vet?

Last edited:
Jag kollade upp priset för en 636 -15, hel/hel på mig. Jag är 21 år, bor på landet och har aldrig varit med om en olycka. Länsförsäkringar blev bolaget (jag tog bara något).

Prislappen hamnade då på dryga 49.000, alltså halva hojens värde....

Jag kollade upp priset för en 636 -15, hel/hel på mig. Jag är 21 år, bor på landet och har aldrig varit med om en olycka. Länsförsäkringar blev bolaget (jag tog bara något).

Prislappen hamnade då på dryga 49.000.
då är de nog inte orimligt att man kan lägga på en ca 10.000kr om man bor i stan istället

TS man skall vara 24-25 eller uppåt med sporthoj. Jag får betala 18tusen /år för en "nyare" sporthoj. omkring 2008-2014. Får dock fortfarande betala ca 30-40 tusen per år om jag vill ha en nyare 1000cc.

När går försäkringen ner för en supersport hoj på ca 200hk neråt i pris? :va någon som vet?

30 är ju en till ålder när priserna går ner. Har för mig att jag fått priser på 10k för lite äldre sportisar när jag kollat. Det är billigare än min bil. :hihi

Jag kunde inte låta bli att kolla priset för samma hoj, fast på min mor, född -60.
23.500 kr. Jag hade väntat mig lägre, ärligt talat.

Jag kunde inte låta bli att kolla priset för samma hoj, fast på min mor, född -60.
23.500 kr. Jag hade väntat mig lägre, ärligt talat.

Nya sportisar är larvigt dyra att försäkra lite oavsett hur gammal man är. Och det blir dyrare i storstan.
En CBR929RR från 00 kan jag helförsäkra för 6000 eller nåt sånt, sedan stiger det ganska långsamt med åren upp tills en handfull år gamla där det drar iväg rätt snabbt.

30 är ju en till ålder när priserna går ner. Har för mig att jag fått priser på 10k för lite äldre sportisar när jag kollat. Det är billigare än min bil. :hihi

Som referens (25år, 4år kort) så får jag betala ca 18K för sportisar runt 2000 jämt ^^ så ja, de där med ålder e ju inge dumt o ha (ibland)

På tal om försäkringar, kollade precis på bilsport mc. Den funktionen när man inte har reg.nummer
24år, bor i medelstor stad. Inget körkort än, där står det att den nya MT-10 skulle jag få ge 10.500:- i helförsäkring, kan det vara möjligt? Förstår att det bara ska vara en fingervisning men det kan ju inte få diffa hur mycket som helst från det riktiga priset..

26 år, kort i sen 2012. Försökte kolla för en CBR 600 RR -03. "Ett fel uppstod" :hihi

En CB1000R skulle hamna på ca 15 k för mig enligt Bilsport och MCs indikation.

På tal om försäkringar, kollade precis på bilsport mc. Den funktionen när man inte har reg.nummer
24år, bor i medelstor stad. Inget körkort än, där står det att den nya MT-10 skulle jag få ge 10.500:- i helförsäkring, kan det vara möjligt? Förstår att det bara ska vara en fingervisning men det kan ju inte få diffa hur mycket som helst från det riktiga priset..

Ny modell, vänta tills den funnits ett år och folk kraschat sönder den och sig själva i parti och minut. :hihi

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan