Försäkring på trimmad mc

Trafikförsäkringen gäller alltid, och halvförsäkringen borde gälla.
Vagnskadedelen är jag nästan säker på att den inte gäller, förutsatt att dom bemödar sig med att ta reda på om cykeln är trimmad eller inte.

Det beror på vad dina försäkringsvillkor säger. Står det inget speciellt så gäller inget speciellt. Men det skulle kunna stå något om att t.ex. vagnskadedelen av försäkringen gäller för en mc med en effekt på max 11kw. Alltså kanske trafikförsäkringen gäller vid en olycka där du är vållande, men du får inte ut några pengar för din egen hoj.

men som sagt var: kolla försäkringsvillkoren eller hör med ditt försäkringsbolag.

trafikförsäkringen gäller alltid, eller rättare sagt, det finns en trafikförsäkring som går in och betalar när försäkringsbolagen vägrar.
Och vid stöld kan dom ju inte säga att den var trimmad.

Så det man kan tappa är vangnskadan. Så om du kör av vägen med din 125a och den kan bevisas ha över 11kw så kan dom vägra att betala ut någon ersättning

Finns många andra trådar om detta som du kan läsa mera i!

Edit:
Här hände det mycket medans jag satt och skrev mitt inlägg :näsblod

Alltså kanske trafikförsäkringen gäller vid en olycka där du är vållande

Nej. Inte "kanske".
Inte beroende på vad som står i villkoren.
Och inte om månen står placerad i skugga i förhållande till solens zenit jämfört med kräftans vändkrets...

Inga villkor, regler, texter eller hokus-pokus kan någonsin friskriva ett försäkringsbolag från trafikförsäkringsdelen.

Trådskaparen kan köra mot trafiken på en motorväg, på fyllan, iklädd rosa latexdräkt, utan hjälm eller annan föreskriven utrustning.

TRAFIKFÖRSÄKRINGEN GÄLLER ALLTID! :fakta
(Däremot kan, i extrema fall, bolaget i efterhand kräva försäkringstagaren på de pengar bolaget lagt ut på skadan, s.k. regresstalan. Men det är otroligt sällsynt.)

Jag vet inte hur många gånger denna fråga har varit uppe på forumet, och folk lär sig ta mig fan aldrig... :huvet

Det blir väl olovlig körning också?

Inte nödvändigtvis. Försäkringsbolaget bryr sig inte om det.
Men skulle det bli en olycka med allvarliga personskador där polisen naturligtvis blir inblandad så kan man nästan förutsätta att det blir en utredning om huruvida hojen varit modifierad så den inte överrensstämmer med registreringsbeviset.

Last edited:
Jag vet inte hur många gånger denna fråga har varit uppe på forumet, och folk lär sig ta mig fan aldrig... :huvet

Jag hade lagt ett bokmärke på en jättebra sida på vägverket som förklarade precis det du skrev...

Dom heter transportstyrelsen numera och sidan är borta...

Men visst har du rätt, trafikförsäkringen gäller även om hojen snos av en blind påtänd nekrofil med samma latexdräkt, det finns liksom ingenting som friskriver försäkringsbolagen från att ersätta skada på annan part.

"Jag vet inte hur många gånger denna fråga har varit uppe på forumet, och folk lär sig ta mig fan aldrig... :huvet"

Det va inte nån ide att söka för då får man upp en miljon trådar om massa saker som inte har med det jag undrar att göra, och jag orkar inte leta igenom allt.

Men tack för svaret:)

"Jag vet inte hur många gånger denna fråga har varit uppe på forumet, och folk lär sig ta mig fan aldrig... :huvet"

Det va inte nån ide att söka för då får man upp en miljon trådar om massa saker som inte har med det jag undrar att göra, och jag orkar inte leta igenom allt.

Men tack för svaret:)

Ingen fara.
-Det var inte riktat till dig.

Det som irriterar mig är alla "experter" som alltid, helt felaktigt, "upplyser" oss andra om trafikförsäkringens icke gällande...

Och så är jag kanske på lite dåligt humör också, och lät det gå ut över den här tråden, med ett onödigt otrevligt svar vilket jag ber om ursäkt för.

Någon som vet hur vanligt/ovanligt det är med regresstalan?

Vad ska man ha gjort för det?
Grov rattfylla, utan körkort?

Om du verkligen vill veta svaret är det ju bara att kontakta ditt försäkringsbolag. Varför nöja sig med att folk gissar?

Någon som vet hur vanligt/ovanligt det är med regresstalan?

Vad ska man ha gjort för det?
Grov rattfylla, utan körkort?

I princip grova brott, beror på gärningsman + en massa annat. Går inte att säga generellt.

Nej. Inte "kanske".
Inte beroende på vad som står i villkoren.
Och inte om månen står placerad i skugga i förhållande till solens zenit jämfört med kräftans vändkrets...

Inga villkor, regler, texter eller hokus-pokus kan någonsin friskriva ett försäkringsbolag från trafikförsäkringsdelen.

Trådskaparen kan köra mot trafiken på en motorväg, på fyllan, iklädd rosa latexdräkt, utan hjälm eller annan föreskriven utrustning.

TRAFIKFÖRSÄKRINGEN GÄLLER ALLTID! :fakta
(Däremot kan, i extrema fall, bolaget i efterhand kräva försäkringstagaren på de pengar bolaget lagt ut på skadan, s.k. regresstalan. Men det är otroligt sällsynt.)

Inte nödvändigtvis. Försäkringsbolaget bryr sig inte om det.
Men skulle det bli en olycka med allvarliga personskador där polisen naturligtvis blir inblandad så kan man nästan förutsätta att det blir en utredning om huruvida hojen varit modifierad så den inte överrensstämmer med registreringsbeviset.

Skönt med nån mer som har lite koll...

Angående trådskaparens fråga, generellt kan man väl säga att kaskoersättning uteblir om trimmet har samband med att skadan inträffat. Dvs att moppen tex går alldeles för fort och detta leder till avåkning. Typ. Försäkringsbolaget ska påvisa sambandet. Går dock inte att säga nåt exakt eftersom det är villkorsstyrt och därmed olika mellan olika bolag. Fråga ditt!

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...