Försäkring på en Monster 600

wojtan

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2011
Hoj
KTM 660 SMC -05
Är lite sugen på att köpa en begagnad Ducati Monster 600, skulle dock behöva luska fram ett regnummer för att kolla på diverse försäkringsbolag vad försäkringen kan tänkas kosta. Någon som har reg-nr på en monster från sent 90-tal och kan PM:a det, alternativt vet vad det skulle kosta för mig att försäkra som är 23 år, bor i Göteborg och har haft MC-kort i 2 år?

EDIT: Kan ju även passa på att fråga vad man ska titta efter på ett gammelt monster, något speciellt?

Last edited:
Bilsport & MC brukar vara det billigaste alternativet för den typen av hoj. Men jämföra är alltid bra ändå. Ingen regel utan undantag.
Men på Bilsport & MC kan du kolla pris direkt utan regnr, vilket jag tänkte komma till. Bara att fylla i dina uppgifter och hojmodel och voila.
Gå in på länken och räkna:
http://www.bilsport-mc.com/teckna-forsakring/mc-forsakring/

Japp, kollat där. Som du säger är dom ju oftast billigast, men tänkte kolla för säkerhets skull. Tyckte det var lite saftigt, 11 lax för helförsäkring. Den är ju gammal och klen, var ju billigare att försäkra en er6:a som är 8 år nyare och har betydligt mer effekt. :huvet

Jag hade oxå för mig att Svedea var bland de billigaste alternativen men då jag försökte mig på att försäkra en ZX-12:a så gick det bara att teckna trafikförsäkring?
Till slut hittade jag en helförsäkring helåret för 8921:- vilket var mindre än hälften av det "billigaste" alternativen jag hade att välja på. Nu är jag visserligen "gubbe" (41 med andra ord :tungan ) men Folksam var helt klart det vettigaste alternativet, i alla fall om man är i min höga ålder. :yoparty

Ah där ser man, kan det löna sig att ringa till försäkringsbolagen eller använder dem samma "räknare" som finns på nätet?

24 år, bor i Stockholm, Ducati Monster 750 -98 kostar cirkus 850 kr i månaden helförsäkrad hos Trygg Hansa.
Den får jag även ställa av till garageförsäkring och då kostar det 120 kr i månaden tror jag.

EDIT: Då är det iofs med höga självrisken på 6000

Last edited:
24 år, bor i Stockholm, Ducati Monster 750 -98 kostar cirkus 850 kr i månaden helförsäkrad hos Trygg Hansa.
Den får jag även ställa av till garageförsäkring och då kostar det 120 kr i månaden tror jag.

EDIT: Då är det iofs med höga självrisken på 6000
Fan det är ju billigt jämfört med vad jag blir erbjuden. :va
24 verkar vara nån sorts magisk gräns. Ska kolla på en monster idag, visserligen 600 men också den en 98. Vet du nåt man ska titta/fråga efter, eller 750n kanske är en helt annan hoj?

Jag hade tidigare en Ducati Monster 620 Dark från -98. Jag betalade på Svedeas alternativ "Säker" strax under 4800 kr per år för en helförsäkring. Alternativet "Säkrast" hade kostat ca 2800 kr per år! Jag har iofs passerat 30, är tjej och bor strax utanför stan...:tummenupp

Kollade precis på en 620 -04 på Bilsport/MC och tror dom skulle ha 1300:- halvförsäkrat på mig :)
Men då bor jag utanför stockholm och hojkort i 10 år strax ;)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti