Försäkring, kan man..

png

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Honda VTR 1000 SP-1
Jag har en liten undring.. Eftersom det är så fruktansvärt dyrt med försäkring, är det inte möjligt att ställa av ställa på en hoj via nån webbsida? Så man kan betala försäkring per dag? Typ idag ska jag ut o åka, så då ställer jag på hojjen, betalar försäkring för den dagen, och sen på kvällen ställer av. Funkar det? .. bara en idé! :)

Har väldigt väldigt svårt att tro att det finns något sådant, eller om det ens skulle fungerat.

Ja det kan du göra via vägverkets hemsida om det är ok med ditt försäkringasbolag att du ställer av och på hela tiden. Det blir dock en del krångel med skattekvitton å pengar hit å dit till försäkringsbolaget

fogerty skrev:
Ja det kan du göra via vägverkets hemsida om det är ok med ditt försäkringasbolag att du ställer av och på hela tiden. Det blir dock en del krångel med skattekvitton å pengar hit å dit till försäkringsbolaget

En förtydling av ovanstående. Det går inte att ställa av och på samma dag. Systemet tillåter inte det. Man får vänta tills dagen efter (efter 24.00 det vill säga den dagen du ställt på). Är osäker på hur debiteringen sker, dvs om man betalar för en eller två dagar påställt i ett sådant fall. I teorin funkar det dock. Försäkringsbolagen tror jag relativt enkelt reglerar betalningarna om man har det via autogiro. Det sköts säkert automatiskt. Dock får du räkna med att hela månadspremien ena månaden dras i in helhet från ditt konto för att senare korrigeras en annan. I slutändan stämmer det dock. Det gäller att se till att det finns pengar på kontot som täcker detta. Förutom det kommer du att få besöka banken fysiskt väldigt ofta med att lösa in utbetalningar från vägverket. När du sedan ställer på igen får du betala in igen. En väldigt bra funktion är att man kan få ett bevis om påställning mailat till sig om man skulle bli stoppad av polisen. Kan vara bra att veta då skattemärket med all sannolikhet inte hunnit komma fram till dig om du med två dagars varsel ställer av och på hela tiden. Om det är värt besväret får du själv ta ställning till. Det beror på hur du använder motorcykeln och hur ofta.

Skattekvitton är inget problem, jag refererar till mitt inlägg som jag skrev i försäkringstråden

Citat av mig själv:

"Det funkar så länge man har mer än 20 kronor att betala i kvarvarande årsskatt på fordonet. Om man som jag gör ställer av och på varje dag nästan så dras 11 kronor (årsskatten/12=11 kr) från totalsumman och när man har ställt på och av hojen så många gånger att totalsumman understiger 20 kr så skickas alltså ingen inbetalning ut längre. Med andra ord så tillverkas skattemärket automatiskt och man kan inte längre ställa av innan det har kommit hem i lådan. Därav att man ska ringa och berätta om katten som äter upp skattemärken!

BTW. När man ställer av och på hojen ofta behöver man aldrig betala in skatten. Såhär ligger det till :

1. Man ställer på hojen
2. Man får hem en inbetalning på ex. 124 kronor.
3. Man ställer av hojen
4. Man ställer på hojen
5. Man får hem en inbetalning på ex. 113 kronor.
6. Man ställer av hojen
7. Man ställer på hojen
8. Man får hem en inbetalning på ex. 102 kronor.
9. Man ställer av hojen
10. Nu står man med 3 inbetalningar på olika belopp. Men eftersom man har ställt av hojen så fort efter påställning omvandlas räkningen till en räkning på under 20 kronor. Eftersom räkningar på under 20 kronor inte expideras så försvinner den i systemet. man slipper alltså betala in den.
Trots att man inte har betalt in den så minskas beloppet med en månadstariff (hos hojar är det väl 11 kronor inkl. registerhållningsavgift eller nått), så nästa gång räkningen kommer kommer den vara på 11 kronor mindre, trots att man inte har betalt in nått.

Tack till dig jessica (ung, trevlig tjej ) som hjälpte mig när jag ringde till vägverket. Såna skulle alla vara!"

Summa sumarum, så länge du inte har påställt mer än en månad i taget behöver man ALDRIG betala skatt på en hoj :fakta

Frågor? PMa så kanske jag svarar....

PS. om något i inlägget är svårt att fatta är tråden HÄR!

//jaG

fogerty skrev:

Last edited:
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...