Försäkring för mig = 20 000 + ??

H 0 0 d i e

Rookie
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
Letar duke 2:a
Tjena, tänkte köpa en duke 2:a -04 och ta kort i år. Är 22 och bor i en liten stad i Blekinge och undrar hur man kommer ner till vettiga premier.
Damen hos bil o MC sa att det gick på 23 000 ngt som såklart är orimligt.

Varför blev det så här jävla dyrt för?:confused: Vissa här är ju under 24 och kör supermoto i småstäder och ligger på ca 5 000!! vad är det jag inte har fattat?

Last edited:
H 0 0 d i e skrev:
2438687 Tjena, tänkte köpa en duke 2:a -04 och ta kort i år. Är 22 och bor i en liten stad i Blekinge och undrar hur man kommer ner till vettiga premier.
Damen hos bil o MC sa att det gick på 23 000 ngt som såklart är orimligt.

Varför blev det så här jävla dyrt för?:confused: Vissa här är ju under 24 och kör dukes i småstäder och ligger på ca 5 000!! vad är det jag inte har fattat?

Bil och Mc är helt lost när det gäller lite mer "sportiga" hojar. Då säger de 23-24k utan att ens kolla upp årsmodell och dylikt!
Försök med lite andra bolag istället typ trygg-hansa, If, länsförsäkringar, folksam m.m!

Klabbe85 skrev:
2438834 Försök med lite andra bolag istället typ trygg-hansa, If, länsförsäkringar, folksam m.m!

Ska göra det. Tack för tipset båda!

Kan det slå mkt mellan bolagen? Finns det ngt annat sätt att försäkra om jag bor under min fars address (som har kört länge) och ha en bra försäkring? OBS!! de sk skenförsäkringarna är inget av intresse!

Läste på Bil & Mcs hemsida att om min far köper en sk bas-försäkring så kan jag låna den (duken) sedan, frågan är då om jag får ersättning om jag är med om en riktig/svår olycka?

Eller kanske den tråkiga sanningen är den att om man är under 24 så spelar det ingen roll, man måste ändå betala 20 000?

edit: Men va fan, kan man inte off-road försäkra en duke och kommer ner riktigt mkt då i pris?

H 0 0 d i e skrev:
2438971 Ska göra det. Tack för tipset båda!

Kan det slå mkt mellan bolagen? Finns det ngt annat sätt att försäkra om jag bor under min fars address (som har kört länge) och ha en bra försäkring? OBS!! de sk skenförsäkringarna är inget av intresse!

Läste på Bil & Mcs hemsida att om min far köper en sk bas-försäkring så kan jag låna den (duken) sedan, frågan är då om jag får ersättning om jag är med om en riktig/svår olycka?

Eller kanske den tråkiga sanningen är den att om man är under 24 så spelar det ingen roll, man måste ändå betala 20 000?

edit: Men va fan, kan man inte off-road försäkra en duke och kommer ner riktigt mkt då i pris?

Edit: Upptäckte precis att du måste ha fyllt 24 för att få teckna B&MC:s offroadförsäkring.

Att motarder är billiga att försäkra beror ofta på att de är registrerade med mycket lägre effekt än de egentligen har.

Last edited:
DR-Zätare skrev:
2438980 Edit: Upptäckte precis att du måste ha fyllt 24 för att få teckna B&MC:s offroadförsäkring.

Att motarder är billiga att försäkra beror ofta på att de är registrerade med mycket lägre effekt än de egentligen har.

Jovisst, orka vänta tills man är 24 hehe:tungan

Om man reggar dem med fel effekt, gör inte det försäkringen ogiltlig då?

Diffar extremt mycket mellan alla bolagen... Hehe kolla på tennant.. där skulle min klass 5 hoj kosta 213000kronor HEL/HEL på en 18åring i kalmar... Thats nasty!
Men dom vill juh inte ha sporthojar, typ allt med ett R i betyder mycket pengar...
Men ringa alla försäkgringsbolagen.. iaf de stora, men lycka till 20000 tycker jag är väldigt häftigt för en duke.. men vad vet jag..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT