Försäkring för amatörbyggt fordon

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Från och med 2007-01-01 så har Bilsport & MC försäkringar för amatörbyggda fordon som baseras på priset för bygget och inte på vikt/effekt förhållande. Försäkringen för mitt bygge kommer att hamna på strax under 6000 kr hel/hel :yoparty :2cool :Rockbanan

Jag har uppget 150 000 kr som byggkostnad

Last edited:
Är detta den julklapp vi väntat på.. :)

Enligt dina siffror borde jag hamna på 2000:- hel/hel ifall jag håller en byggkostnad på 50 000:-
Sen gäller det bara att regga den som amatörbyggt fordon.

Låter ju klockrent!

Bäst man kollar upp vad som krävs för att hojen skall klassas som amatörbyggt fordon. SFRO vet!

Typ byta bromsar, gaffel, modda ramen mm...vilken otur :D

//Andreas

med andra ord så kan en fighter klassas som amatörbygge vid reg bes å sänka premien avsevärt?

wdac skrev:
2672095 med andra ord så kan en fighter klassas som amatörbygge vid reg bes å sänka premien avsevärt?

för att det ska klassas som amatörbygge så ska man väl ha byggt en egen ram eller gjort drastiska förändringar med den gamla !?

Taget från SFRO hemsida:

I sammråd med vv har bestämts att man kan utifrån en inköpt ram kan bygga upp en mc och ändå utnyttja amatörbyggnadsreglerna, om den uppbygda cykelen inte är en kopia av orginalet. Kravet är dels att det inte är en komplett byggsats utan att man "raggar" resten av delarna på annat håll och dels att den färdiga cyken på väsentligga punkter avviker från den fabrikstillverkade cykel. Exempelvis annan gaffellutning, annan motor eller bakram.

Det koster en peng för att få den igenom dock:

• SFRO besiktningsavgift Amatör- och ombyggt fordon 2500
  • Bullerprov (hos SFRO) tillkommer ev flygplatshyra 1250 kr + ev 200 kr
  • Avgift för amatörbyggt fordon, hos Bilprovningen 1070 kr
  • Ursprungskontroll hos Bilprovningen 750 kr
  • Vägning hos Bilprovningen 250 kr

Summa av det hela ligger på ca 6000 kr

Last edited:
Fantastiskt. När jag ringde och försökte få en försäkring till min turbo-ducce för några år sedan vägrade de ens att peta på den. Kravet för att få försäkra ett amatörbygge hos dem var att det skulle vara en gjutjärncustom med Harry-Parkinson morot, är det ändrat?

DarkDog skrev:
2672151 Fantastiskt. När jag ringde och försökte få en försäkring till min turbo-ducce för några år sedan vägrade de ens att peta på den. Kravet för att få försäkra ett amatörbygge hos dem var att det skulle vara en gjutjärncustom med Harry-Parkinson morot, är det ändrat?

Ringde precis, kravet är att det ska vara amatörbygge eller en kraftig ombyggnad och att det ska registreras hos bilprovningen. Inga krav på motor eller ram, så länge det går igenom en SFRO besiktning!!!

Jag vet ej vad du gjorde med hojen men att hänga på en turbosnurra på en oginalhoj räknas inte som ombyggnad!!!

T509 skrev:
2672133 Taget från SFRO hemsida:

I sammråd med vv har bestämts att man kan utifrån en inköpt ram kan bygga upp en mc och ändå utnyttja amatörbyggnadsreglerna, om den uppbygda cykelen inte är en kopia av orginalet. Kravet är dels att det inte är en komplett byggsats utan att man "raggar" resten av delarna på annat håll och dels att den färdiga cyken på väsentligga punkter avviker från den fabrikstillverkade cykel. Exempelvis annan gaffellutning, annan motor eller bakram.

Det koster en peng för att få den igenom dock:

• SFRO besiktningsavgift Amatör- och ombyggt fordon 2500
  • Bullerprov (hos SFRO) tillkommer ev flygplatshyra 1250 kr + ev 200 kr
  • Avgift för amatörbyggt fordon, hos Bilprovningen 1070 kr
  • Ursprungskontroll hos Bilprovningen 750 kr
  • Vägning hos Bilprovningen 250 kr

Summa av det hela ligger på ca 6000 kr

du glömmer summan det kostar att få dispans från avgaskrav! skulle tro att den är ganska svår att komma undan då det är regbesiktningsåret som blir ny årsmodell. minns inte vad det kostar men det är ett par tusen.

madmagnus skrev:
2672452 du glömmer summan det kostar att få dispans från avgaskrav! skulle tro att den är ganska svår att komma undan då det är regbesiktningsåret som blir ny årsmodell. minns inte vad det kostar men det är ett par tusen.

Info från SFRO:

Från och med början av 2005 är dispensavgiften för undantag för kravet på avgasrening för amatörbyggd bil/MC borttagen. SFRO uppmanar givetvis byggare som har möjlighet att ändå använda katalysator på sina fordon för att minimera miljöpåverkan.
Amatörbyggd bil/MC måste även i fortsättningen ha sluten vevhusventilation och får avge max 4,5% CO på tomgång

T509 skrev:
2672481 Info från SFRO:

Från och med början av 2005 är dispensavgiften för undantag för kravet på avgasrening för amatörbyggd bil/MC borttagen. SFRO uppmanar givetvis byggare som har möjlighet att ändå använda katalysator på sina fordon för att minimera miljöpåverkan.
Amatörbyggd bil/MC måste även i fortsättningen ha sluten vevhusventilation och får avge max 4,5% CO på tomgång
:yoparty :tummenupp de har man väntat på..
viken jäkla regel :)

Jag vet ej vad du gjorde med hojen men att hänga på en turbosnurra på en oginalhoj räknas inte som ombyggnad!!!

Egen ram, annan gaffel, andra hjul, andra bromsar, mycket mer amatörbygge blir det inte. Jag använde iofs svingen...

I vilket fall som helst är det en positiv utveckling aftersom det var fullständigt hopplöst att hitta försäkring när jag letade. Det hela slutade med att jag byggt om hojen till ren bancykel, och jag har inga planer på att gatregga den för ögonblicket. Att sedan dispensavgiften för avgasreningen är borta är lysande, jag misstänkte snarare att den skulle införas på hojar också.

om man som jag. har bytt sving , bytt stötdämpare bak.. byggt egen bakfram. bytt tank. nya styrkronor med duccegafflar..samt annan bakdel..räknas det som amatörbyggt fordon tro.. inte så mycket förutom framen och motorn som är kvar från orginalhojen typ..

låter jäkligt intressant.. sextusen är ju ingenting om man kan uppväga det mot en billig försäkring.. och eftersom det är en 87:a så står dom kanske itne riktigt i vad man vill riktigt..

schneberger skrev:
2694489 om man som jag. har bytt sving , bytt stötdämpare bak.. byggt egen bakfram. bytt tank. nya styrkronor med duccegafflar..samt annan bakdel..räknas det som amatörbyggt fordon tro.. inte så mycket förutom framen och motorn som är kvar från orginalhojen typ..

låter jäkligt intressant.. sextusen är ju ingenting om man kan uppväga det mot en billig försäkring.. och eftersom det är en 87:a så står dom kanske itne riktigt i vad man vill riktigt..

ramen o tanken är de väl de enda dom bry sig i..
bara tanken är regbes pga annan volym.
men om de inte syns, vaffö bry sig..
bakramen , tja, göm den väl under kåpor så går nog de bra oså :tummenupp
jag bytte allt utom ram motor o sving på mitt bygge o kom undan med en regbes.

ozeo skrev:
2694543 ramen o tanken är de väl de enda dom bry sig i..
bara tanken är regbes pga annan volym.
men om de inte syns, vaffö bry sig..
bakramen , tja, göm den väl under kåpor så går nog de bra oså :tummenupp
jag bytte allt utom ram motor o sving på mitt bygge o kom undan med en regbes.

nja tanken är ju lite att jag funderade på om min ombyggnad räcker för att få den godkänd som amatörbyggt.. har skickat förfrågan hos länsförsäkringar där vi har alla försäkringar och ställt frågan om vad färsäkring kommer gå på ..
och då är tanken att man skulle väga det priset mot vad försäkring för hojen som amatörbyggt samt kostnaden för inregning blir..
alltså om det på en hoj som är från 87 är ekonomiskt försvarbart att amatörregga den.. en anledning kan ju vara att om man då försäkrar den för en byggkostnad av säg 40000 så får jag ju högre ersättning och i det läget alltså ersättning för en del arbetstid som jag inte skulle få ersättning för om den är "vanlig" och räknas som en fzr 1000 från 87..

är du med på hur mina tankar går..6000 i regkostnad är ju kanske inte så mycket om man tar ovanstående i beaktande , så frågan är ju om jag med odm modds som är gjorda klarar av att få den reggad som amatörbyggt fordon..

schneberger skrev:
2694565 nja tanken är ju lite att jag funderade på om min ombyggnad räcker för att få den godkänd som amatörbyggt.. har skickat förfrågan hos länsförsäkringar där vi har alla försäkringar och ställt frågan om vad färsäkring kommer gå på ..
och då är tanken att man skulle väga det priset mot vad försäkring för hojen som amatörbyggt samt kostnaden för inregning blir..
alltså om det på en hoj som är från 87 är ekonomiskt försvarbart att amatörregga den.. en anledning kan ju vara att om man då försäkrar den för en byggkostnad av säg 40000 så får jag ju högre ersättning och i det läget alltså ersättning för en del arbetstid som jag inte skulle få ersättning för om den är "vanlig" och räknas som en fzr 1000 från 87..

är du med på hur mina tankar går..6000 i regkostnad är ju kanske inte så mycket om man tar ovanstående i beaktande , så frågan är ju om jag med odm modds som är gjorda klarar av att få den reggad som amatörbyggt fordon..

mhmmm..
ja ram ska ju va ombyggd på någe vis men de e ju bara din bakram men kanske, ring sfro o kika..

madmagnus skrev:
2672452 du glömmer summan det kostar att få dispans från avgaskrav! skulle tro att den är ganska svår att komma undan då det är regbesiktningsåret som blir ny årsmodell. minns inte vad det kostar men det är ett par tusen.

Det är aningen mer till och med. 7000 svenska enkronor kostar det (eller gjorde 2003 iaf) för att få dispens.

Jonathan. skrev:
2696940 Det är aningen mer till och med. 7000 svenska enkronor kostar det (eller gjorde 2003 iaf) för att få dispens.

Som jag skrev innan, den regeln är borttagen i början av 2005!!! Mao kostar 0 kr :yoparty

schneberger skrev:
2694489 om man som jag. har bytt sving , bytt stötdämpare bak.. byggt egen bakfram. bytt tank. nya styrkronor med duccegafflar..samt annan bakdel..räknas det som amatörbyggt fordon tro.. inte så mycket förutom framen och motorn som är kvar från orginalhojen typ..

Är ramen ombyggd, reggas som ombyggt fordon. Du har kvar samma identitet på hojen men att den är ombyggd i papprena, ej problem på bes.
Är ramen egentillverkad/kitram dvs inte alls en sådan som sitter på hojen eller är byggd av delar från gamla ramen så reggas den som amatörbyggt fordon och får ny identitet. Och blir då således en -07 i papprena om den reggas i år.
Hur bakram räknas vet jag inte. Ring och fråga, eller maila och ha det svart på vitt.

Uppdattering!!!

Hade igen ett trevligt samtal med Bilsport & MC. Har frågat lite mer om försäkringen och vad som gäller. Försäkringen börjar gälla 2007-01-25.

• Om ett bygge kostar mellan 150 000 och 200 000 kostar försäkringen 5897:- Hel/Hel, över 200000 kr kostar den 6256:- kr
  • Detta gäller både för amatörbygge och ombyggt fordon.
  • Man sak ha MCn låst i garage om natten och ha godkänd skyddsutrustning.
  • 2 godkända lås, om inget styrlås finns så måste den ha lås i fram och bakskivan.
  • 2 bilder ska skickas in som styrker att man har byggt det man säger.
  • Inga restriktioner på milen.
  • Trafikförsäkringen ligger strax under 2000 kr så att även om höjningen kommer så blir det ca 700 kr för hela året.

Nu gäller det bara att övertyga SFRO att godkänna mitt bygge!!!

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back