Försäkring av o på-ställning

Kristian.H

Ny medlem
Gick med
24 May 2005
Hoj
Suzuki GSX 600F
Hej.

Jag tänkte bara höra här ifall nån här har satt i system att ställa av o på hojen dagsvis eller veckovis för att tjäna pengar på försäkringen. I så fall har ni några bra tips o eventuella kostnader för av resp på-ställning? Något man måste tänka på?

tack på förhand

Det fungerar perfekt hos SalusAnsvar. Den enda nackdelen skulle väl vara alla in- och utbetalningskort för skatt och försäkring som trillar ner i brevlådan med rask takt. Med autogiro så slipper du räkningarna från förskringsbolaget.

Lånar tråden lite. Vid avställning efter att man fått skattemärket måste man skriva i koden som står bakom skraprutan. Hur ska man då någonsin kunna köra med riktigt skattemärke? Någon som ställer av o på som vet detta? Fungerar ju annars bra med behörighetskod o regnummer via nätet men sen jag fixk skattemärket så va jag tvungen att skrapa.

Jag har IF och det funkar klockrent...enkelt att ställa av/på via VV's hemsida

Kristian.H skrev:
Tar VV ut nåt betalt för av - resp på-ställning??

Nix, inte vad jag har märkt...enda nackdelen är att man får tonvis med post från VV och försäkringsbolaget

Teinvall skrev:
Lånar tråden lite. Vid avställning efter att man fått skattemärket måste man skriva i koden som står bakom skraprutan. Hur ska man då någonsin kunna köra med riktigt skattemärke? Någon som ställer av o på som vet detta? Fungerar ju annars bra med behörighetskod o regnummer via nätet men sen jag fixk skattemärket så va jag tvungen att skrapa.

Du hinner aldrig få ngt riktigt märke. Koden som står på dina papper från VV gäller!

Teinvall skrev:
Hur ska man då någonsin kunna köra med riktigt skattemärke?
Behöver man sånt? :tungan
Det räcker med att ha med sig beviset om att fordonet är påställt som man får via mail eller fax.

Maranello skrev:
Behöver man sånt? :tungan
Det räcker med att ha med sig beviset om att fordonet är påställt som man får via mail eller fax.

Har kört runt med pappert i fickan sen jag köpte hojjen...har fått ett sånt fint tillfälligt märke men nu hade jag den påställd i tre veckor och fick ett riktit men de kom aldrig längre än till kylskåpet innan de va dax att skrapa. De blir väll att fortsätta att köra med papper i fickan.

Fredde skrev:
Nix, inte vad jag har märkt...enda nackdelen är att man får tonvis med post från VV och försäkringsbolaget

Hur är det med skatten då? Blir dagsskatten dyrare dvs har dom nåt basbelopp för en dag eller är den grundad på din årsskatt/dagar per år, om du förstår hur jag menar?? Finns det pengar att förlora där?

Kristian.H skrev:
Hur är det med skatten då? Blir dagsskatten dyrare dvs har dom nåt basbelopp för en dag eller är den grundad på din årsskatt/dagar per år, om du förstår hur jag menar?? Finns det pengar att förlora där?

Skatten får du betala månadsvis, alltså påställd 1 Juli, av 3 Juli så får du betala skatten för Juli månad. Men det är ju inga feta stålingar du förlorar direkt.....

Anderzzon skrev:
Skatten får du betala månadsvis, alltså påställd 1 Juli, av 3 Juli så får du betala skatten för Juli månad. Men det är ju inga feta stålingar du förlorar direkt.....

Så du menar att om jag endast kör 1-3 juli så får jag ändå betala vägskatt för hela juli? Pengar dom stjäl eller får man tillbaka dom för tiden man inte kört?

Kristian.H skrev:
Så du menar att om jag endast kör 1-3 juli så får jag ändå betala vägskatt för hela juli? Pengar dom stjäl eller får man tillbaka dom för tiden man inte kört?

Du får tillbaka pengarna...nu betalar jag bara en "skatteräkning" i månaden så slippen man betala/få tillbaka hela tiden och det verkar funka

va fan åker ni inte på hojarna? jag vill kunna ta en sväng precis när jag vill, funkar fan inte att hålla på o ställa av o på då.. förstår inte hur ni orkar

ozto skrev:
va fan åker ni inte på hojarna? jag vill kunna ta en sväng precis när jag vill, funkar fan inte att hålla på o ställa av o på då.. förstår inte hur ni orkar

Det tar ju bara 30sek att ställa av/på...jag tycker att det är värt 1500kr/månad iaf.

//Fredde

Fredde skrev:
Det tar ju bara 30sek att ställa av/på...jag tycker att det är värt 1500kr/månad iaf.

//Fredde

ok.. så du går bara in på internet o ställer på hojen sen ut o köra eller? ställer du av på kvällen sen eller hur funkar deT?

ozto skrev:
ok.. så du går bara in på internet o ställer på hojen sen ut o köra eller? ställer du av på kvällen sen eller hur funkar deT?

Jepp, men det går inte att ställa på och av samma dag...så man ställer av dagen efter.

Fredde skrev:
Du får tillbaka pengarna...nu betalar jag bara en "skatteräkning" i månaden så slippen man betala/få tillbaka hela tiden och det verkar funka

Hur har du fixat det? Jag får räkningar hela tiden.
(edit) läste nogrannare och tror jag fattade....
Martin

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP