Försäkring 24kw

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Har precis köpt en KTM 625 som i pappret står som 24kw. Tecknar jag en försäkring med Folksam kostar det knappt 4-5000/hel/år men räknas det inte som skenförsäkring? Då effekten i verkligheten inte är vad som står på pappret?

Hur ska man göra?

Du får göra som många andra. Teckna försäkring så snuten inte stoppar dig i onödan, och lita till din bonntur att du inte klotar. För någon ersättning kan du med all säkerhet glömma.

Vad är det som egentligen täcks förutom vagnskada....stöld och brand?

Risken är väl att du tvingas betala ett större belopp för ev. skador på annan part. Din egen vagnsskada har du heller inget för när det visar sig att effektsiffran ej stämmer. Men huvudsaken är väl ändå att du HAR en försäkring. Många kör som sagt runt med "fejkade" 25kw-hojar. Det är väl iaf. bättre än ingenting.

Vad som händer med stöld och brand om FB utreder och upptäcker att strypningarna saknas vet jag inte. Men jag skulle tro att du står utan ersättning även då. Du har trots allt brutit mot villkoren. Detta är vad jag kunnat läsa/höra mig till men jag ska rota lite djupare i ämnet eftersom det är aktuellt för mig också.:rolleyes:

Risken är väl att du tvingas betala ett större belopp för ev. skador på annan part. Din egen vagnsskada har du heller inget för när det visar sig att effektsiffran ej stämmer. Men huvudsaken är väl ändå att du HAR en försäkring. Många kör som sagt runt med "fejkade" 25kw-hojar. Det är väl iaf. bättre än ingenting.

Vad som händer med stöld och brand om FB utreder och upptäcker att strypningarna saknas vet jag inte. Men jag skulle tro att du står utan ersättning även då. Du har trots allt brutit mot villkoren. Detta är vad jag kunnat läsa/höra mig till men jag ska rota lite djupare i ämnet eftersom det är aktuellt för mig också.:rolleyes:

Jag frågade en rådgivare flertalet gånger angående just det här dilemmat. Han menade på att oavsett vad verkligheten säger så utgår dom från transportstyrelsens(?) registrering. Dvs har den (motard) 40kw i verkligheten spelar det ingen som helst roll. Hade det däremot varit en R1 på 25kw så ser dom genom fingrarna och försäkrar på full effekt. Om detta stämmer så är det bara gratulera, 5400/hel/år "centrala" Stockholm :)

Jag frågade en rådgivare flertalet gånger angående just det här dilemmat. Han menade på att oavsett vad verkligheten säger så utgår dom från transportstyrelsens(?) registrering. Dvs har den (motard) 40kw i verkligheten spelar det ingen som helst roll. Hade det däremot varit en R1 på 25kw så ser dom genom fingrarna och försäkrar på full effekt. Om detta stämmer så är det bara gratulera, 5400/hel/år "centrala" Stockholm :)

Ja den premien på det stället låter ju som en saga.:tungan
Men ang. vilken effekt FB går efter så kan jag säga att när jag skulle teckna trafik på gixxern så ringde jag runt lite och fick bud runt 15000 för enbart trafik. T.ex länsförsäkringar sa att de minsann alltid gick efter full effekt oavsett vad som står i reg. beviset. De ville ha 16500:- enbart trafik. Och det var det enda jag kunde få teckna. Jag är 18 år och bor på landet.

Efter snacket med den bittra kärringen gick jag in på deras hemsida och tecknade trafikförsäkring för 3400:-:D Deras webbaserade offertprogram går nämligen efter reg. beviset. Så det svider inte allt för mycket. Annars hade man inte råd att ha mc som fattig student.

Teckna halvförsäkring, hel kommer ändå inte att gälla när det behövs.
Slår du över så kostar det ändå oftast mindre än självrisk + skillnaden mellan halv och hel att laga hojen :tummenupp

*/ ?>
Back