Förlova sig utan att gifta sig ??

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Hej Bullen !!

Vi ska ha barn i januari och jag funderar på att förlova mig med min sambo, vill dock inte gifta mig inom ett år som brukligt efter förlovning. Vet faktiskt inte om jag vill gifta mig alls :va

Fråga till framförallt damerna på forumet: Kommer min sambo se det som automatiskt giftemål i framtiden om vi förlovar oss ?? Såklart svårt att svara hur hon tänker men hur skulle ni tänka om er sambo ville förlova sig, skulle ni se det som giftemål då ??

Det bästa tips man kan ge dig är nog att prata med din sambo om det för att undvika missförstånd!

Precis, prata med din sambo hur hennes tankar är. För det kan lätt bli ganska fel annars.
Om du nu tänker fråga om hon vill förlova sig som en överraskning så spär det om inte annat bara på den romantiska bilden och hon kommer förmodligen bara läsa in ett giftemål i det.

Vad gäller att gifta sig eller inte så är det något jag anser att man skall tänka både en och två ggr på när man väl skaffar barn ihop. Om den ene föräldern förolyckas och man inte är gift så kan den efterlevande bli ganska fucked om det visar sig att den inte kommer överrens med de som faktiskt ärver den bortgångne (vilket är föräldrar/syskon 50% och barnet 50%). Här tror många att man kan skriva avtal och allt men just den biten kan man inte avtala bort.

Precis, prata med din sambo hur hennes tankar är. För det kan lätt bli ganska fel annars.
Om du nu tänker fråga om hon vill förlova sig som en överraskning så spär det om inte annat bara på den romantiska bilden och hon kommer förmodligen bara läsa in ett giftemål i det.

Vad gäller att gifta sig eller inte så är det något jag anser att man skall tänka både en och två ggr på när man väl skaffar barn ihop. Om den ene föräldern förolyckas och man inte är gift så kan den efterlevande bli ganska fucked om det visar sig att den inte kommer överrens med de som faktiskt ärver den bortgångne (vilket är föräldrar/syskon 50% och barnet 50%). Här tror många att man kan skriva avtal och allt men just den biten kan man inte avtala bort.

Du har säkert koll på detta vilket jag inte har. Men det låter helt sjukt att man ska gifta sig pga. en praktiskt bit om man i själva verket kanske inte alls vill.

Det går alltså inte att skriva ett bindande avtal/kontrakt om att t ex. mannen får alla tillgångar vid eventuellt dödsfall hos kvinnan?

Du har säkert koll på detta vilket jag inte har. Men det låter helt sjukt att man ska gifta sig pga. en praktiskt bit om man i själva verket kanske inte alls vill.

Det går alltså inte att skriva ett bindande avtal/kontrakt om att t ex. mannen får alla tillgångar vid eventuellt dödsfall hos kvinnan?

Ändrar till något jag googlade fram lite snabbt.

1.5. Arv
Hur ett arv fördelas efter en person blir mycket olika beroende på om personen var gift eller sambo, samt om personen hade barn. När någon (gift eller sambo) dör göra först en bodelning. Den efterlevande behåller naturligtvis sin del, precis som vid en skilsmässa, och den avlidens kvarlåtenskap delas sedan upp på följande sätt (SFS 1958:637):

• Var paret gifta så ärver maken/makan allt.

• Var paret sambor så ärver den avlidnes föräldrar, syskon eller syskonbarn allt.

Den efterlevande sambon har inte rätt till något av sin sambos egendom, undantaget egendom ur samboegendomen till ett värde av två prisbasbelopp. Om samboegendomens värde är större än 4 prisbasbelopp, kommer den efterlevande sambon alltså inte att få något efter den avlidne, efter som den efterlevandes del av samboegendomen är värd tillräckligt mycket (SFS 1958:637).

Har paret gemensamma barn fördelas arvet enligt följande:

• Var paret gifta ärver maken/makan allt efter den avlidne. Den efterlevande har, trots att det finns gemensamma barn, rätt att ”sitta i orubbat bo”. Den avlidnes arv till sina barn fördelas först när båda föräldrarna är döda.

• Var paret sambo har den efterlevande inte denna rättighet. Barnen ärver alltså allt efter sin förälder och arvet fördelas genast, trots att den ena föräldern fortfarande lever.

• Har den avlidne ett barn ärver denna 100% av den avlidnes egendom. Har den avlidne flera barn fördelas arvet jämnt mellan dessa (SFS 1958:637).

Om den avlidne hade barn sedan tidigare, med någon annan än den nuvarande sambon/makan fördelas arvet enligt följande:

• Arv till barn som den avlidne har med någon annan ska betalas ut genast, även om den avlidne hade en sambo eller make/maka vid sin död. En sambo har ändå rätt att få egendom ur samboegendomen/giftorättsgodset till ett värde av 2 prisbasbelopp. För en maka/make är motsvarande belopp 4 prisbasbelopp. För barn som inte är gemensamma med den nuvarande partnern gäller alltså inte rätten att ”sitta i orubbat bo” (SFS 1958:637).

Går det inte att avtala bort detta med hjälp av ett testamente? Svaret är nej, inte om man har barn. Barnlösa sambopar kan testamentera allt till varandra, arvingar som inte är bröstarvingar (bröstarvingar = den avlidnes barn och barnbarn) kan inte bestrida ett sådant testamente. Bröstarvingar har dock alltid rätt till sin laglott (laglotten är 50% av arvslotten, d.v.s. av vad bröstarvingen skulle haft rätt till om det inte fanns ett testamente) och kan bestrida ett testamente. Myndiga barn kan själva välja att inte bestrida ett testamente, om han/hon inte vill gå emot förälderns önskan. För omyndiga barn utses det i sådana här lägen alltid en överförmyndare som har till uppgift att ta tillvara barnets intressen. För omyndiga barn kan man alltså vara säker på att ett testamente kommer att bestridas (SFS 1958:637).

Last edited:
Nja jag är nästan hundra på att det är så här: barnen ärver allt om inget testamente finns. Det är om det inte finns barn som syskon och föräldrar ärver.

Du kan som förälder testamentera bort halva arvet, men halva har barnen rätt till enligt lag.

Är du barnlös kan du testamentera bort allt till en sambo.

Det går alldeles utmärkt att skriva ett testamente till förmån för sitt barns mor. Det enda man inte kan testamentera bort är barnets laglott.

Finns det inget testamente ärver barnet allt. Föräldrar (i det här fallet faderns) ärver inget om det inte står skrivet något i testamentet, precis som sambo. Föräldrarna ärver endast om man inte har några barn och inget testamente är skrivet. I andra hand hans syskon.

Det är viktigt att skriva ett testamente även om man är sambo utan barn. Har ni t ex köpt en gemensam hem med allt vad det innebär för investeringar kan dennes föräldrar plötsligt bli delägare till hälften av bostaden och tvinga fram en försäljning.

Finns många fallgropar inom familjejuridiken som kan få förödande konsekvenser för de efterlevande. Se till att skriva testamenten även om ni än inte räknar med att gå bort på många år och är kärnfriska samt saknar sambo och barn.

Om inte annat kan ni hindra allmänna arvsfonden att få era tillgångar i händelse av att hela familjen skulle gå bort på en och samma gång. T ex under en gemensam flygresa. Kusiner, morbröder ärver t ex inget om inget testamente tar upp dem.

Klart det går. Vi har varit förlovade i 7 eller 8 år och jag har fortfarande inte friat. Nu påtalar hon det väldigt ofta iofs men det kan du väl kanske leva med?
Vi är fortfarande oense om vart giftermål ska ta plats då jag vägrar sätta min fot i kyrkan och hon prompt vill ha det där. Så jag kommer inte gifta mig. :banana

Vem är det som säger att man måste gifta sig inom 1 år för övrigt? Det där är väl bara katolskt skitsnack som allt annat?

• Gilla
Reaktioner: SGM
Vem är det som säger att man måste gifta sig inom 1 år för övrigt? Det där är väl bara katolskt skitsnack som allt annat?

Något som inte ens kronprinsessan höll på har jag för mig... gick väl drygt ett år mellan förlovning och giftemål.

Nja jag är nästan hundra på att det är så här: barnen ärver allt om inget testamente finns. Det är om det inte finns barn som syskon och föräldrar ärver.

Du kan som förälder testamentera bort halva arvet, men halva har barnen rätt till enligt lag.

Är du barnlös kan du testamentera bort allt till en sambo.

Och därför jag ändrat det jag skrev, jag kom ihåg fel bara.

Vet en som var sambo med sin karl och de har ett barn ihop och sen gick karln och fick nån bakterie som skickade honom i koma i två år och sedan gick han bort, sonen ärvde honom och därmed halva huset som han och hans mamma bor i nu... mamman har tänkt sälja några ggr men det vill inte sonen, kan tänka mig att det blir hyffsat jobbigt att ha de förhandlingarna med sin son.

Last edited:
Det du som kille och snart pappa ska tänka på är att eftersom ni inte är gifta så har ni inte automatiskt gemensam vårdnad om barnet. För att ni ska få det måste hon skriva på att hon vill ha det.
Visst kan det låta trist att gifta sig bara för alla praktiska fördelar men när man skaffar barn så är det en himla trygghet faktiskt.
Jag sitter just nu i en vårdnadskonflikt och vet att en separation kan ta fram det allra fulaste hos en människa, precis som pengar kan göra. Det är inget fel att vilja ha trygghet för sig själv och sin familj. Å man behöver ju inte gifta sig i kyrkan och ha nån stor fest. Man kan ju helt enkelt bara gå till stadshuset och skriva på kontraktet.

Det du som kille och snart pappa ska tänka på är att eftersom ni inte är gifta så har ni inte automatiskt gemensam vårdnad om barnet. För att ni ska få det måste hon skriva på att hon vill ha det.
Visst kan det låta trist att gifta sig bara för alla praktiska fördelar men när man skaffar barn så är det en himla trygghet faktiskt.
Jag sitter just nu i en vårdnadskonflikt och vet att en separation kan ta fram det allra fulaste hos en människa, precis som pengar kan göra. Det är inget fel att vilja ha trygghet för sig själv och sin familj. Å man behöver ju inte gifta sig i kyrkan och ha nån stor fest. Man kan ju helt enkelt bara gå till stadshuset och skriva på kontraktet.

Fast det med vårdnaden ordnas när barnet föds och man får väl hoppas att man är sams då i alla fall.

Fast det med vårdnaden ordnas när barnet föds och man får väl hoppas att man är sams då i alla fall.

Eller att mamman är frisk och kan skriva på papprena, kolla in denna rysare från SvD häromdagen:

Mamman insjuknade – då erkänns inte faderskapet

Stefan blir inte erkänd som far till sin nyfödda son. Orsaken är att de nyblivna föräldrarna inte hann skriva på pappren som fastställer faderskap innan mamman blev svårt sjuk. Nu har Stefan inte rätt till föräldrapenning.

Sonen var bara en månad gammal när hans mamma drabbades av en allvarlig stroke i slutet av november i år. Som tur är har han en pappa som kan ta hand om honom. Men eftersom Stefan och hans sambo inte hunnit skriva på pappren som fastställer faderskap och att de vill ha gemensam vårdnad blev sonen jourhemsplaceras hos sin pappa när sambon blev sjuk.

– För att få honom placerad här var jag tvungen att visa utdrag ur brottsregistret. Jag har ingenting där, men tänk om jag haft en gammal dom mot mig? Även om det skulle vara något som inte påverkar hur jag är som förälder är risken att han hade placerats hos någon annan, säger Stefan.

Dessutom visade det sig att han inte har rätt till föräldrapenning, eftersom faderskapet inte är fastställt. Just nu lever Stefan på sjukpenning, men sjukskrivningen går ut 15 januari.

– Jag har fått indikationer från Försäkringskassan att de kanske kan göra ett undantag och ge mig föräldrapenning ändå, men det är inget jag kan vara säker på. Om de håller på reglerna har jag ingen inkomst när sjukskrivningen tar slut, säger han.

För att bli erkänd som far måste Stefan först bli stämd av sin son, för att man ska kunna ta DNA-prov som ska fastställa släktskapet. En sådan stämning har redan lämnats in till Nacka tingsrätt av sonens juridiska ombud. Först när den processen är klar har pappan rätt till föräldrapenning.

När Stefan sedan erkänts som far måste han stämma sambon om gemensam vårdnad av sonen.

– Det känns helt fel känslomässigt att behöva stämma min sambo. Det förknippar man med bittra separationer, men vi är ju tvärt om överens om att vi vill leva tillsammans och ta hand om vår son tillsamman, säger han.

Han tycker också att det är jobbigt att behöva processa i domstol samtidigt som han har stor sorg över sambons sjukdom och samtidigt som han ensam tar hand om sonen.

– Jag tycker att systemet med att erkänna faderskap är fel. Samhället uppmuntrar att man ska ta ansvar som pappa, men fäder har inte samma rättigheter som mödrar. Jag vill ju bara ta hand om mitt barn, säger han.

Kerstin Sahlgren är gruppchef för familjerätten i Nacka, och enligt henne är situationen som Stefan hamnat i så ovanlig att de hinner glömma bort hur den ska hanteras mellan varje gång.

– Därför anlitar vi alltid en advokat för att få råd om hur vi ska göra. Jag kan inte tala specifikt om det här fallet, men lagen är väldigt tydlig. Den säger att när mamman inte är i stånd att fatta beslut måste faderskapsfrågan upp i domstol.

Finns det inget utrymme för undantag?

– Nej. Vi har rådfrågat advokaten, och lagen är mycket tydlig, säger Sahlgren.

Klart det går. Vi har varit förlovade i 7 eller 8 år och jag har fortfarande inte friat. Nu påtalar hon det väldigt ofta iofs men det kan du väl kanske leva med?
Vi är fortfarande oense om vart giftermål ska ta plats då jag vägrar sätta min fot i kyrkan och hon prompt vill ha det där. Så jag kommer inte gifta mig. :banana

Låter bra, jag kommer heller inte gifta mig in kyrkan, OM vi gifter oss blir det borgligt (heter det så?)...

Man kan ju helt enkelt bara gå till stadshuset och skriva på kontraktet.

Lutar åt den lösningen :tummenupp

Last edited:
Låter bra, jag kommer heller inte gifta mig in kyrkan, OM vi gifter oss blir det borgligt (heter det så?)...

Borgerligt heter det nog men jag är med på vad du menar :D
Jag har sagt att jag vill gifta mig mitt utomhus på vintern, mitt i natten. Läckert att rida häst och vagn och parta i pälsjackor :yoparty
Eller på sommaren utomhus funkar ju det också, så länge man slipper den där förbannade ljugarkåtan aka kyrkan.

Ska vi byta, jag vill ha ett riktigt kyrkbröllop men tanten vägrar:D
Varit förlovade i 13år nu.

Vem säger att man måste gifta sig öht?
Giftermål har spelat ut sin funktion i dagens moderna samhälle.

Som jag skrivit i tråden, det har tyvärr inte helt spelat ut sin rätt när det gäller det juridiska.
Och jag skriver tyvärr just för att jag anser att giftemål inte har med arvsrätt och dylikt att göra.

Eller att mamman är frisk och kan skriva på papprena, kolla in denna rysare från SvD häromdagen:
[/I]

Mmm, läste det där och det är hur tragiskt som helst.
Men det tillhör ju inte riktigt normen att sånt händer.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back