Förlorad hastighet vid drevning?

K_dive

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 RR
Hejsan, har nyligen köpt en honda cbr 600 rr -07. Den tidigare ägare har drevat ner det främre drevet från 16 till 15 kuggar. Jag undrar lite hur detta påverkar topphastigheten. På sexans växel på runt 8 tusen varv ligger jag i runt 130 km/h så topphastigheten känns rättså dålig... kan det bero på neddrevningen? Sen undrar jag om hastighetsmätaren måste kalibreras om efter ett byte av drev, körde med gps en dag och hojens hastighetsmätare säger 150 km/h medans min gps säger 130 km/h...

/Kalle
 
En av dom fem vanligaste frågorna här på SH. Har du verkligen prova att söka i gamla svar?

16/15=> ca6%

Mats
 
En av dom fem vanligaste frågorna här på SH. Har du verkligen prova att söka i gamla svar?

16/15=> ca6%

Mats

ok, men med en hastighetsförlust på ca 6% så är ändå topphastigheten upp emot 245 km/h om topphastigheten är runt 260 km/h med original drev(vet inte vad hastigheten ligger på i originalutförande, sitter även ett yoshimura rs-5 på). Känns inte som att jag kan komma upp i det om jag ligger i 130 km/h på 8 tusen varv på sista växeln... eller tänker jag helt fel?
 
ok, men med en hastighetsförlust på ca 6% så är ändå topphastigheten upp emot 245 km/h om topphastigheten är runt 260 km/h med original drev(vet inte vad hastigheten ligger på i originalutförande, sitter även ett yoshimura rs-5 på). Känns inte som att jag kan komma upp i det om jag ligger i 130 km/h på 8 tusen varv på sista växeln... eller tänker jag helt fel?

Prova vet ja:tummenupp
 
Jag har en sp1 och den visade helt fel när den var drevad så nu sitter det original igen. Den digitala hastighetsmätaren kan man inte kalibrera enligt honda.
 
8K varv på 6an och du håller 130km/h? har du tankat diesel?

men det går många km/h per k varv så vrid fullt och se vart du hamnar. (på egen risk, välj rak väg, utan grus, undvik underklädes reklampelare mm. )
 
hehe nä ingen handbroms på. Men det är klart det är ju några varv kvar tills 15000 men det kändes som att den inte riktigt skulle upp till dom där 240 - 260 som man räknar med att den ska klara av. Nu är hastigheten mätt med gps också.
 
Min visar också 150 på mätaren vid 8 tusen men enligt min gps så är det bara ca 130 km/h...

Jaaa? Delvis beror det på omdrevningen och sen även att hastighetsmätaren har en felvisning uppåt orginal med.
Men jag förstår inte hur du kan uppleva att topphastigheten känns "dålig". Jag känner iallafall ingen skillnad på 245 och 260 blås på landsväg.

Sen påverkar ju bakdäckets slitage en del. Kör du med ett platt däck så är det en handfull procent mindre omkrets än ett flång nytt. Däckens omkrets skiljer sig en del mellan märken/modell oxå.
 
Är det så att dom flesta japanska sporthojar mäter hastigheten på utgående axeln?

Om givaren sitter på framhjulet behöver man aldrig oroa sig över att mätaren visar fel vid annan utväxling. På min RC8 sitter givaren på framhjulet, med det kanske är ett arv från offroad hojarna, hehe.
 
hehe nä ingen handbroms på. Men det är klart det är ju några varv kvar tills 15000 men det kändes som att den inte riktigt skulle upp till dom där 240 - 260 som man räknar med att den ska klara av. Nu är hastigheten mätt med gps också.

är ju hur solklart som helst. gör den 130 på 8000 varv så gör den 260 på 16000 varv. Enkel matte!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top