"Förlänga" trådlöst nätverk

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
Har precis flyttat till ny lägenhet och nu är det så att jag har en polare som bor ca 50 m ifrån mig. Han har ett trådlöst nätverk (billig Netgear router) som jag vill koppla mig in på för att få tillgång till internet.

Problemet är att min dator inte kan hitta hans trådlösa nätverk. Vi har alltså ungefär 50 m plus ett par betongväggar mellan hans router och min dator.

Finns det något sätt att förstärka eller förlänga hans räckvid och/eller förlänga MIN räckvidd?

MvH /O

Det finns repeaters att förlänga räckvidden med och det finns riktade antenner med inbyggda förstärkare att komplettera med.

Men ni kan prova att sätta nätverkskortets antenn och kompisens routerantenn i respektives fönster, och med lite tur så blir det kontakt via reflektion (under förutsättning att era fönster är på samma sida av huset och att det något mitt emot)

Prova att ni får kontakt på nära håll för att utesluta handhavandefel...

testa med repeters, bättre router eller sätta upp fler accespunkter om ni har den möjligheten. annars blire tufft

Tack.
Var kan man köpa repeaters och starkare antenner?
Jag har nämligen inbyggt trådlöst nätverkskort i min laptop och jag antar att man kan förstärka dess signal på nått sätt?

Man kan alltså säga att en bättre trådlös router med kraftigare signal på hans sida samt en kraftigare "mottagare" på min sida borde göra susen?

EDIT:

Hittade en hel del med prylar på netonnet.se
antenner som förstärker signaler från routern, accesspunkter, osv osv.

Men jag begriper inte riktigt vilka av dessa som jag behöver? Vill inte heller springa och köpa det dyraste möget heller. :va

MvH /O

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP