Förklaring av termer

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ursäkta min okunnighet, men när jag sitter här och läser i forumet förkommer det uttryck som att "öppna luftburken", "plana toppen", "porta", "rycka pluggen" mm mm.

Jag är ingen mekaniker, så jag förstår inte riktigt vad detta innebär. Jag är på det klara med att man gör detta för att få ut mer effekt, men vad innebär det egentligen ? Porta tex ?

Någon som kan förklara på nått lättförståeligt sätt ?

Plana toppen inebär att man slipar ner toppen. Dvs gör den "smalare" detta resulterar i högre kompretion. Dvs trycket i cylindern när gasblandingen exploderar blir högre. Detta får till följd att motorn blir starkare...

Rycka pluggen gör man på mopeder det är en strypning som sitter i insugskanalen från förgasaren= mer soppa mer efekt...

Öppna luftburken så... Tja man kan ju kanske skära upp den så att man får ett lättare flöde med luft (vet inte om det är det dom syftar på).
Mera luft och mera bensin= mer efekt...

Porta= Man slipar upp insugs kanalerna (jag är relatift säker på detta).
Detta medför precis som att ta bort pluggen mera gaser till cylidern:arna

Last edited:
Öppna luftburken är helt enkelt att öppna luftburken ;) Såvida luftburken inte stryper luftintaget så är det bara negativt att öppna den (dvs du får in mer skit i motorn).

Att porta innebär att man försöker få större flöde igenom motorns portar. Det ger mycke effekt, men man ska veta vad man sysslar med!

Plana toppen

ecce skrev:
Plana toppen inebär att man slipar ner toppen. Dvs gör den "smalare" detta resulterar i högre kompretion. Dvs trycket i cylindern när gasblandingen exploderar blir högre. Detta får till följd att motorn blir starkare...

Rycka pluggen gör man på mopeder det är en strypning som sitter i insugskanalen från förgasaren= mer soppa mer efekt...

Innebär det här att cylindervolymen blir mindre ? Jag trodde man strävade efter en så stor cylindervolym som möjligt ?

Starstriker skrev:
Innebär det här att cylindervolymen blir mindre ? Jag trodde man strävade efter en så stor cylindervolym som möjligt ?

Både jag och nej.Toppen har ju vad ska man säga "bublor" där stiften sitter. Man minskar ju inte själva cylindern volymen men slag längden blir ju kortare. Slagläng= längden som kolven transproteras från botten till toppen

Cylindervolymen räknas inom den kubiken som kolven rör sig på.

ecce skrev:
Både jag och nej.Toppen har ju vad ska man säga "bublor" där stiften sitter. Man minskar ju inte själva cylindern volymen men slag längden blir ju kortare. Slagläng= längden som kolven transproteras från botten till toppen
Hm... Slaglängden kan ju inte bestämmas av hur toppen ser ut. Det sköter vevstaken om... :tungan

ecce skrev:
Ja men vägen från botten till toppen blir ju faktist mindre min poäng var att förklara sambandet
Jovisst blir vägen till toppen kortare men inte slaglängden. :)

/B.Esserwisser på dryghumör :D

slaglängden förändras inte, däremot blir ju förbränningsrummet i toppen mindre.
Cylindervolymen beror på borrningen och slaglängden(den sträcka kolven flyttar sig mellan kolvens nedre vändläge och till det övre läget kolven kan ha) och avser enbart cylindern.
En planing ger högre kompression i motorn helt enkelt.

Rycka pluggen tror jag du har läst nån annnastans, det förekomer nog inte på detta forum eftersom det då ju handlar om att ta bort en strypbricka på en moped. Visst en del har ju strypbrickor på sina 125or och mellanhojar, men det är ingen trimmning av en sådan utan just en strypning.

Last edited:
En motors effekt beror i princip på hur mycket luft den kan pumpa igenom per tidsenhet. Därför vill man göra det arbetet lättare genom olika åtgärder som portning, modifiering av luftburk, avgassystem etc. Man kan ändra för att få avstämning vid annat varvtal än tillverkaren tänkt, osv.

Sedan finns det en del annat som bestämmer hur förbränningen går till, hur snabb den är etc. Där kommer gashastigheter, kompression, ändgastemperatur etc etc etc.

Generellt är det ganska svårt att vara listigare än tillverkaren, men det finns vissa saker som vi -till skillnad från tillverkaren- kan strunta i; ljudnivå, producerbarhet osv. Man kan också ha en annan prioritering än tillverkaren när det gäller momentkurva t.ex.

/J

LillOrvar skrev:
+ utrymmet ovanför kolvtoppen = cylindervolym.

Innebär att om man planar toppen så minskar cylindervolymen, däremot ökar kompressionen, vilket kan ge en effekthöjning även om cylidervolymen minskar något.
Cylindervolym var ett onödigt komplicerat begrepp att blanda in i diskussionen, då det verkar finnas olika definitioner. Räcker gott med slagvolym :)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien