Förklaring av termer

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ursäkta min okunnighet, men när jag sitter här och läser i forumet förkommer det uttryck som att "öppna luftburken", "plana toppen", "porta", "rycka pluggen" mm mm.

Jag är ingen mekaniker, så jag förstår inte riktigt vad detta innebär. Jag är på det klara med att man gör detta för att få ut mer effekt, men vad innebär det egentligen ? Porta tex ?

Någon som kan förklara på nått lättförståeligt sätt ?

Plana toppen inebär att man slipar ner toppen. Dvs gör den "smalare" detta resulterar i högre kompretion. Dvs trycket i cylindern när gasblandingen exploderar blir högre. Detta får till följd att motorn blir starkare...

Rycka pluggen gör man på mopeder det är en strypning som sitter i insugskanalen från förgasaren= mer soppa mer efekt...

Öppna luftburken så... Tja man kan ju kanske skära upp den så att man får ett lättare flöde med luft (vet inte om det är det dom syftar på).
Mera luft och mera bensin= mer efekt...

Porta= Man slipar upp insugs kanalerna (jag är relatift säker på detta).
Detta medför precis som att ta bort pluggen mera gaser till cylidern:arna

Last edited:
Öppna luftburken är helt enkelt att öppna luftburken ;) Såvida luftburken inte stryper luftintaget så är det bara negativt att öppna den (dvs du får in mer skit i motorn).

Att porta innebär att man försöker få större flöde igenom motorns portar. Det ger mycke effekt, men man ska veta vad man sysslar med!

Plana toppen

ecce skrev:
Plana toppen inebär att man slipar ner toppen. Dvs gör den "smalare" detta resulterar i högre kompretion. Dvs trycket i cylindern när gasblandingen exploderar blir högre. Detta får till följd att motorn blir starkare...

Rycka pluggen gör man på mopeder det är en strypning som sitter i insugskanalen från förgasaren= mer soppa mer efekt...