Förklara skillnad: Ktm 625, 640 och 660

MonsterBujo

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2007
Hoj
05a Yamaha XT 660X
Hjälp mej nu grabbar....
Ska köpa motard och det står mellan Yamaha XT660X och KTM LC4.
Vill ha en med humana service intervaller, någorlunga bekväm för all sorts körning, dock inte bana. samt prisvärd.
Så förklara skillnaden mellan KTM 625, 640 och 660.
Varför ogillas 640...
hur många hästar ligger dom på ?

Alla har i grund och botten samma motor dvs Lc4.

640- 625 kubik med vaccumförgasare och elstart
625- 625 kubik med flatside förgasare och elstart
660- 654 kubik med flateside förgasare och annan kam,ingen elstart

Dom ligger mellan 50-60 hk på slangen.

XT:n väger mer och har klenare motor. Jo, jag tycker den är rätt slö - i alla fall jämfört med min 625:a. 640:n har jag aldrig provat, kan dock tänka mig att den är lite slöare jämfört med 625:an, marginellt kan jag också tänka mig att det är.

Har själv gjort detta val mellan xt660:n och ktm 660. Köpte Yamaha:n först pga ????. Inget fel på den eg men den väger betydligt mer och är betydligt slöare original iallaf. Jätteskön att landsvägstoura med och i princip vibratonsfri om man jämför med ktm:en. Serviceintervallerna är ju bet längre på yamahan och motorn är väl en traktor konstruktion som blir svår att ha död på i första taget. Byta olja och filter däremot på ktm är ju ingen konst 250 mil intervall på -03, -04 samt 500 mil på -05, -06 modellerna. Ang ventiljustering finns det ett flertal bra steg för steg guider.
Jag säger köp Ktm, själv har jag inte ångrat mig en sekund. De nätta vibrationerna går fort att bli van vid :tungan Ångrar du dig är det ju bara att byta :)

Last edited:
Tycker inte 660 KTM vibbrerar så mycket! Det ändå man kan känna är när man överstiger 100 km/h och då känner man det i fötterna, alltås vibbrerar det i fotpinnarna, inte i styret eller dylikt! (min egen uppfattning)...Sen kan man väl säga att KTMen är bra mycket snyggare än yamahan!

Som Långa Farbrorn förklarade tidigare ang 640 / 625
Det skiljer sig bara motormässigt på förgasaren & avgassystemet

Chassimässigt tycker jag personligen att 640 är en traktor med dess komfort sadel och större tank om man jämför med 625! Om du nu ska köpa ny så får du byta både dämpare & förgasare för att komma upp i samma karaktär som 625! Dock låter jag det vara osagt men frågan är om inte både 640/625/660 har samma dämpare på -05/06 men de älder får du byta systemet. XT660 är ingen dålig hoj men tyvärr tyngre än KTM och som sagt kräver en hel del moddning för att komma upp i KTM siffror som beskrivs tydligt i en annan tråd här på SH. Om du ska ha en någolunda bekväm hoj du har nämnt så får du ta XT660 för vibrationerna får du leva med på KTM,en och det är inte alla som gillar dem!

Det som talar emot KTM är service intervallerna men KTM är rätt snälla dem med nu för tiden. KTM LC4 är en rätt gammal konstruktion men XT är en XT och en sådan dödar man inte i 1:a taget! Jag kan ju bara tala för mig själv men är inne på min 4:e LC4 och jag bara älskar dem men visst nåonstans skulle man vilja pröva och äga en Husa också! :D

Så vill du ha en vibrator eller inte bestämmer du själv!:)

Hjälp mej nu grabbar....
Ska köpa motard och det står mellan Yamaha XT660X och KTM LC4.
Vill ha en med humana service intervaller, någorlunga bekväm för all sorts körning, dock inte bana. samt prisvärd.
Så förklara skillnaden mellan KTM 625, 640 och 660.
Varför ogillas 640...
hur många hästar ligger dom på ?

Du kan ju alltid köpa min 640:tummenupp

kan man då säga att 640 har lite större tank och skönare sadel samt en lugnare karaktär än 625 och 660 men endå ungefär lika många hk ?

Har själv gjort detta val mellan xt660:n och ktm 660. Köpte Yamaha:n först pga ????. Inget fel på den eg men den väger betydligt mer och är betydligt slöare original iallaf.. Serviceintervallerna är ju bet längre på yamahan och motorn är väl en traktor konstruktion som blir svår att ha död på i första taget. Jag säger köp Ktm, själv har jag inte ångrat mig en sekund. De nätta vibrationerna går fort att bli van vid :tungan Ångrar du dig är det ju bara att byta :)

Jag har ingen aning vad service intervallerna är på xt:n, men vill du vänta mer än de 500 mil som de är på 660:n är du dumsnål, kvittar om du har en 660 eller xt, byta oljan lite oftare kostar inte så mycket, ovasett vilken hoj du har

Last edited:
kan man då säga att 640 har lite större tank och skönare sadel samt en lugnare karaktär än 625 och 660 men endå ungefär lika många hk ?

Jag har haft alla tre ktm (640,625,660)
+ en tt (ingen xt)600

jag hade roligt med tt;n, men fan va slö den är
skulle tro att xt är nåt liknande

640 har större tank, ja
men den känns lite större o osmidigare än 625,660
jag är ingen räcerförare men jag vill kalla karaktären mycket tråkigare, inte lugnare
sadelen märker jag ingen skillnad på

men de gör jag på hk
625/660 känns betydligt rappare än 640
inge stor skillnad mellan 625/660
men stor skillnad mellan 640 - 625/660

detta är bara min åsikt:)

Last edited:

JO 640 & 625 får likvärdiga HK om 640 förgasare & system byts!
640 orig förgasare BST40 har en gummisnoddseffekt som upplevs som väldigt trött om man jämför med 625/660 flatside.

Men ska du köpa nu eller?
För det bästa är att om du kan provköra först!

640 vs xt660 = xt660

625 el 660 vs xt660 = 625 el 660 :tummenupp

Tror de lutar åt en XT eftersom jag vill kunna köra mkt o ibland länge...oljebyterna kommer ja inte o snåla med även om det är långa service intervaller...något jag stör mej på är ju att xt är dyra att trimma...ska man då ha effektsystem me filter o powercommander så hamnar de på runt 15 000 kr för ca 8 hk...

Tror de lutar åt en XT eftersom jag vill kunna köra mkt o ibland länge...oljebyterna kommer ja inte o snåla med även om det är långa service intervaller...något jag stör mej på är ju att xt är dyra att trimma...ska man då ha effektsystem me filter o powercommander så hamnar de på runt 15 000 kr för ca 8 hk...

Hmmm tänk om... torrvikt på 177kg och 48hk. En 625:a har torrvikt på 138kg och lite mer hk.
På KTMén har du en serviceintervall på 500 mil. Yammans längre serviceintervall är den enda fördelen.

XT660 är en bra hoj, men det är inte en motard/offroad, bara förklädd till sådan. Stryktåliga, min budhoj hade gått en bra bit över 6k hårda mil och gick som en klocka.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...