Förklara den dumma upplösningen på bilmonitorer

Berrkan

Alltid är nått paj
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Aprilia Falco
Varför har de flesta (kan ha fel men) 7" bilmonitorer en upplösning på 1440(H) x 234(V)

Varför har man gjort på detta vis och inte ett vanligt 16:9 förhållande ??

Jag tror INTE att en 7" skärm har samma upplösning som bilden här under.

baiz2wu.gif

Antaligen gissade du bara på upplösningen, för annars vet jag inte vad det är för skärm du har sett. :tomten

Berrkan skrev:
2269693 Varför har de flesta (kan ha fel men) 7" bilmonitorer en upplösning på 1440(H) x 234(V)

Varför har man gjort på detta vis och inte ett vanligt 16:9 förhållande ??

Förmodligen är det nån TFT med subpixlarna stapplade på högkant vilket gör att de inte kan packa tillräckligt tätt på höjden för att få till 16:9 pixelmässigt. Däremot gör pixelstorleken att man får ett fysiskt förhållande i 16:9. Packar man subpixlarna vertikalt behålls färgåtergivningen bättre i sidled än om de hade satt de tradionellt. Tittvinkel är viktigt på en bildmonitor.

Paradoxy skrev:
2269702
Antaligen gissade du bara på upplösningen, för annars vet jag inte vad det är för skärm du har sett. :tomten
Nej, många 7-tummare har den upplösningen. Sen verkar du inte ha koll på Y och X-axeln med tanke på hur du fick till bilden...

morlock skrev:
2269710 Förmodigen är det nån TFT med subpixlarna stapplade på högkant vilket gör att de inte kan packa tillräckligt tätt på höjden för att få till 16:9 pixelmässigt. Däremot gör pixelstorleken att man får ett fysiskt förhållande i 16:9. Packar man subpixlarna vertikalt behålls färgåtergivningen bättre i sidled än om de hade satt de tradionellt. Tittvinkel är viktigt på en bildmonitor.

Nej, många 7-tummare har den upplösningen. Sen verkar du inte ha koll på Y och X-axeln med tanke på hur du fick till bilden...

Tack!

Jo, har sett att pixelstorleken brukar ligga kring 1:3,7 men jag förstog inte varför dom gjort på det viset.

Så det är därför. det tänkte jag inte på.
Nu kan jag sova gott utan att behöva grubbla vidare.

Last edited:
morlock skrev:
2269710Nej, många 7-tummare har den upplösningen. Sen verkar du inte ha koll på Y och X-axeln med tanke på hur du fick till bilden...

Berrkan skrev:
22696931440(H) x 234(V)

Menar han inte H = Height och V = Width? :huvet
Så tolkade jag det iaf.

EDIT: H = Horisentalt och V = Vertikalt? :huvet :huvet :huvet

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back