Förhindra rost/korrosion?

  • Thread starter Thread starter DankWheelies
  • Start date Start date

DankWheelies

Guest
Jag kör bara hoj när det är varmt och torrt ute, så mellan april och september på ett ungefär. Resterande del av året står hojen i vinterförvaring täckt med ett lager XCP Clear Coat. Det fungerar vid förvaring, men att spraya på efter varje tvätt blir dyrt då det inte är en billig produkt, med ett pris på över 600 kr/litern för sprayflaskan.

Jag söker nu efter en produkt som skyddar mot rost/korrosion, som är prisvärd och som inte är kletigt eller lämna efter sig en yta som drar till sig smuts. Den ska gå att spraya överallt, på metall, lack, plast, gummi och liknande utan att det tar skada.

Vad använder du och varför?
 
Tvätta hojen, torka av, klart. Kedjan smörjer man givetvis efter tvätt, annars kan den rosta. Annars har väl allt på hojen skyddande färg? Nakna ytor av aluminium rostar eller ärgar inte heller om de är rena. Du överkomplicerar.
 
Står den utomhus ?
I så fall var står den, stad ?
Västkusten är värst pga saltdammet från havet.
Står den inomhus i varmgarage så rostar den inte......om den är tvättad ren från saltluften i Göteborg. Ja det gäller Suzuki och Triumph (med undantag för avgasrör för de rostar....)
 
Min pendlartrampcykel överlevde lite drygt 5000 mil, 7 år, sen ärgade det hål i ramen, och då hade ett antal bakhjul fått stryka på foten pga att fälgen korroderade och sprack. Lackad ram, och jag är inte helt hundra på om det fanns en lackskada där från början, men jag vill inbilla mig att det mycket väl kan ha kommit inifrån. Det är ganska tätt mellan fälg och däck, och mellan ekernipplar och fälg, men det är metallen under fälgbandet som har korroderat och spruckit, dvs det som är mest skyddat.

Min poäng är att korrosionsskydd är svårt, man måste komma in i hålrum och rör också, inte bara kladda på något utifrån. Sen kan det också vara så att cykelramar och fälgar har helt andra legeringar och ytbehandlingar än MC-ramar, vilket gör att dom är olika känsliga, troligen är hojarna mer beständiga. Men det är bara en gissning.
 
Varför gör du så? Vad är det för fabrikat som inte tål att den finns?

Crossar o enduro får en tunn dimma diesel landsväg hojar inget alls Yamaha rostar inte.

Ljudet är lite långtråkigt så lägg på denna i bakgrunden... :tummenupp


Först nu har jag förstått att det Örebroarna sjöng om var en SR250, en attraktiv samlarhoj... :rodnar

Redigerat...
Katten vid 16.21 förhöjer... :)
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top