Förgasarsynkning

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
:vahej,finns det ngn simpelt enkel metod att synka förgasarna på frugans virago 535.har tidigare sett nå`t med plastslangar ned i en flaska (olja) o där kunna läsa av undertrycket.
motorn missar på främre cyl vid ca 3000varv,och ,egendomligt nog,missar på bakre cyl
vid samma varv om jag tar bort luftfiltret!
har gått igenom förgasarna ,kastbytt både trottlar o tändstift,gjort komp.prov mm utan resultat.Nu börjar frun bli grinig av min okunskap:gnissla:gnissla:gnissla

Det tycks vara ngt med trottlar o undertryck att göra....
leff:(

det var ett tag sen,men komptestet visade sammavärde på bägge cyl....
leffe

Ett sätt att synka förgasarna om man tror att det är problem med det är att se till att trottelbladen öppnar precis lika mycket. Det kan man se om bryggan är loss och att det blir lika stor ljusspringa när bladen börjar öppna. Sedan ställer man luftskruvarna precis lika. Går motorn orent fortfarande beror det på något annat t.ex. att det är skit i någon förgasare eller att en ventil ligger på eller är bränd eller något annat fel.

Ett sätt att synka förgasarna om man tror att det är problem med det är att se till att trottelbladen öppnar precis lika mycket. Det kan man se om bryggan är loss och att det blir lika stor ljusspringa när bladen börjar öppna. Sedan ställer man luftskruvarna precis lika. Går motorn orent fortfarande beror det på något annat t.ex. att det är skit i någon förgasare eller att en ventil ligger på eller är bränd eller något annat fel.

Kan man ställa ventiler så exakt så att en bench sync blir korrekt ?

Alla gånger jag varit på det så krävdes det sync av fuggar då de väl satt monterade.

Vilket utgångsläge bör man ha för luftskruvar ? Det som stått i manual har aldrig varit korrekt för mig, utan har fått gå på hur motorn svarar på gas.....

Ja det går fint att ställa trottelbladen så exakt med den metoden. Man håller upp förgasarbryggan mot ett lysrör och ställer in trottelbladen så att de precis börjar släppa inom lika mycket ljus när de öppnar. Det kan man utan problem få så att det inte skiljer mer än ett hårstrås tjocklek (1 eller några hundradels mm).

Det säger sig själv att har man fått trottelbladen så lika så kommer cylindrarna att ge samma effekt om det inte finns andra fel men dem kan man ju inte heller justera bort med Carbtune.

Jag har använt båda metoderna och det blir ingen skillnad. Fördelen med Carbtune är att man slipper demontera förgasarbryggan men det gör man ju ändå när förgasarna krånglar vid t.ex. smuts i dem. Bästa sättet att slippa det problemet är att ha ett bränslefilter genom att man får i lite rost och skit varje gång man tankar.

:tummenupp Hej igen!Har äntligen fått igång frugans lill-virago som stått o gått sönder över vintern.Den gick rent på låga varv men fick man styrfart över 2-3000 varv så fattades en cylinder.Rev förgasarna gjorde rent o upptäckte en o-ring emellan "main nozzie" och "jet block " var dålig samt tillhörande packningar satt lite fel påbägge fuggarna så de delvis täckte de små hålen i fugg-kroppen.Provkörde igen,men gick lika illa.Satte tillbaka främre fugg-packning i fel-läge igen OCH HOJEN GICK BRA IGEN.RENA SPJUTET!
Problemet är att den smäller o går illa på lågfart.Troligen Pilot IDLE MIXTURE som står fel???Bägge hade 3-3.5 varv ut från början men hur justerar man dessa?
Än finns det hopp....innan jag ställer in hojarna för i år!
(den har gått 8 mil i år!)

holm44:Bugar

Du kan bygga en egen rätt billigt. Vet dock inte hur bra det blir. Har sett videos på youtube. Sök : carburetor synchronisation diy.

Easy work

Back