Förgasarrengöring / rengöra munstycken oxidera mässing.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Håller på att bygga på en gammal Virago och den gick inte riktigt på alla cylindrarna. Alla 2 av de :)

Plockade isär gasarna idag och det visade sig att den stått torr i flera år och ett par munstycken oxiderat igen ganska kraftigt. Jag skulle säkert kunna pilla genom lite med en tunn nål eller liknande men det är ju inte helt optimalt.

Kan jag lägga de i någon lösning som tar det? I så fall vad?

Allra enklaste sättet är att använda ultraljudstvätt. En bra investering för många saker och inte dyr heller (Kjell & Co).

Annars en natts bad i endera getofon/avfettning eller avkalkningsmedel (ättika/Kalkosan) åsså pillra med strå från en borste. Inga ståltrådar eller andra förstörande grejer - det är fina toleranser!

Inget? Komigen!

Jag tog ledigt imorgon för att ha en långhelg och fixa till en hoj. Har sett "Carb-cleaner" på youtube som folk använder att lägga munstycken i. Vad motsvarar det på t.ex Biltema eller Mekonomen. Hittar inget.

EDIT: Tackar. Ättika skulle kunna ta det alltså?
EDIT2: Kalkosan är väl typ avloppsrengöring från ICA?

Last edited:
Cintronsyra blandat i vatten som man häller i en plastburk med alufolie i botten skall tydligen ta bort oxid.

Men rensnål går fortare.

Citronsyra?

Bifoga gärna länkar eller info var man införskaffar så jag kan dra igång imorgon bitti och ha en fungerande 3dje hoj framåt kvällen :krama

Kalkosan är ett avkalkningsmedel men koncentrerad ättika är lika duktigt.
Med en druckens envishet sjunger jag ändå ultraljudstvättens lov. Köp en för några hundralappar - att göra rent småpryttlar blir rena underhållningen!

Citronsyra?

Bifoga gärna länkar eller info var man införskaffar så jag kan dra igång imorgon bitti och ha en fungerande 3dje hoj framåt kvällen :krama

Sist jag kollade fanns det bland kryddor i affären, möjligtvis bland saker som den där flaskan med en grinig kines som man har i saften för att den inte skall ruttna.

OK.

Nu ligger ultraljudstvätten på förstaplats för mig. Räcker det med 50W eller ska jag pröjsa 200 till och få 70W? Är det bara tiden på tvätten som skiljer eller även resultatet?

Jag har haft 70wattaren i fyra-fem år och är ultranöjd.
Får plats med lite större grejer i tanken.

Prova inte enbart med vatten utan med olika medel; exempelvis en droppe diskmedel för att minska ytspänningen, ättika för att snabbare lösa kalk etc. Experimentera...

Jag har haft 70wattaren i fyra-fem år och är ultranöjd.
Får plats med lite större grejer i tanken.

Prova inte enbart med vatten utan med olika medel; exempelvis en droppe diskmedel för att minska ytspänningen, ättika för att snabbare lösa kalk etc. Experimentera...

Då får det bli en 70wattare som en investering för framtida projekt. Jag tror jag hade klarat mig billigare än 700kr annars men det är väl en "bra-att-ha" grej.
Tackar för input!

EDIT: Video kommer på före/efter-resultat här.

Last edited:
Bor i grannbyn och har tvätt annars. Renoverar förgasare också....

Du har en stark point där, Boris; en genomgång med nya o-ringar, kontroll av flottörventil samt inställning av flottörnivå betyder mycket för säker funktion.
TS: Kolla om du kan få tag på en renoveringssats till dina förknasare - inte särskilt dyrt men med de pryttlarna monterade blir allt som nytt igen. Försumma inte heller att göra rent i karburatorns olika kanaler för tomgång med mera.

Jag använde Brääkleen till mina munstycken. Det funkade bra för mig iaf.

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger