Förgasarkrångel!!!!!

Bempa

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Yamha YZ 426 F SM/Cross
Har nu krånglat tillräckligt med mina jävla förgasare.
Har en FZR 1000 -91 som vägrar gå rent. Toksurar på låga varv under belastning. Går bra och varvar upp som den ska stillastående men så fort man petar i en växel och ska iväg så surar den. Får man sen upp den lite i varv så går den som den ska. Har provat allt!!!! Synkningen är bra, flottörnivåerna kollade, all bestyckning kollad enl verkstadshandbok mm, mm. Som sagt allt är dubbelkollat tio ggr. En fundering är om trottelmembranen är "gamla". Kan det vara så att dom är hela men lite hoptorkade och därmed för stela så att den inte lyfter som den ska? Då får den ju för lite luft i början för att sedan vakna högre upp när dom väl lyft. Undrar således om någon har varit med om liknande problem och hur det kan avhjälpas.

/Bempa

Bempa skrev:
Har nu krånglat tillräckligt med mina jävla förgasare.
Har en FZR 1000 -91 som vägrar gå rent. Toksurar på låga varv under belastning. Går bra och varvar upp som den ska stillastående men så fort man petar i en växel och ska iväg så surar den. Får man sen upp den lite i varv så går den som den ska. Har provat allt!!!! Synkningen är bra, flottörnivåerna kollade, all bestyckning kollad enl verkstadshandbok mm, mm. Som sagt allt är dubbelkollat tio ggr. En fundering är om trottelmembranen är "gamla". Kan det vara så att dom är hela men lite hoptorkade och därmed för stela så att den inte lyfter som den ska? Då får den ju för lite luft i början för att sedan vakna högre upp när dom väl lyft. Undrar således om någon har varit med om liknande problem och hur det kan avhjälpas.

/Bempa

Slitna emulsionsrör tro?
(Det som nålen löper i)

Är hojen helt original ?

Är hojen inte 100% original så kan ju rekommendationerna i boken vara helt kass, dom kan nog vara rätt kass även på en original men sliten hoj också kanske.

Låter ju som om du kanske skulle prova att sänka nålarna eller stänga till lågfartsskruvarna lite ?

Lycka till / XJR

Det lustiga är att cykeln är helt orginal(ej trimmad). Vad som är än mer lustigt är att jag provat med en kompis förgasare och då gick den klockrent. Kollade vad han hade för bestyckning och byggde upp mina exakt lika. Tror ni den fungerade? Nej! Lortiga är dom inte heller då jag haft dem på ultraljudsrengöring. Jag tror jag hoppar i sjön snart!!!

Bempa skrev:
Det lustiga är att cykeln är helt orginal(ej trimmad). Vad som är än mer lustigt är att jag provat med en kompis förgasare och då gick den klockrent. Kollade vad han hade för bestyckning och byggde upp mina exakt lika. Tror ni den fungerade? Nej! Lortiga är dom inte heller då jag haft dem på ultraljudsrengöring. Jag tror jag hoppar i sjön snart!!!

Jag säger igen, slitna emulsionsrör!

Se bild här:
http://www.factorypro.com/products/jets.html

Tack för tipset. Ska undersöka hur dom ser ut. Har ett svagt minne av att jag provat kompisens grejor i mina förgasare, men vid det här laget är jag beredd att prova vad som helst.

Det kan vara värt att prova byta tändstift för så här brukar motorer med felaktiga eller dåliga stift reagera.
Låna polarens stift och prova om du inte vill köpa nya.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph