Förgasaren spökar, hojen är törstig

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Hej!
Jag har en tm40 fugge på min offroad, hojen går kanon kall som varm, men hojen drar upp mot 1l/mil. Problemet är att jag inte har någon choke på förgasaren, men hojen går alltid lätt igång och går rent på alla varv. Hur ska jag ta mig till för att minska soppaförbrukningen men ändå bibehålla kallstartsegenskaperna? Tror att där ska sitta choke men knappen är borta. Tycker att man borde kunna bestycka förgasaren så att man inte behöver choka men ändå få den att gå lite snålare. (Jag behöver nästan aldrig choka landsvägshojen.)

Har provat att öppna luftburken lite, men då tvekar gasresponsen direkt. Är det i första hand lågfart, nål eller huvudmunstycke som borde ändras? Förgasaren har en acc-pump om det har någon betydelse.

ola_sandin skrev:
2472599 Hej!
Jag har en tm40 fugge på min offroad, hojen går kanon kall som varm, men hojen drar upp mot 1l/mil. Problemet är att jag inte har någon choke på förgasaren, men hojen går alltid lätt igång och går rent på alla varv. Hur ska jag ta mig till för att minska soppaförbrukningen men ändå bibehålla kallstartsegenskaperna? Tror att där ska sitta choke men knappen är borta. Tycker att man borde kunna bestycka förgasaren så att man inte behöver choka men ändå få den att gå lite snålare. (Jag behöver nästan aldrig choka landsvägshojen.)

Har provat att öppna luftburken lite, men då tvekar gasresponsen direkt. Är det i första hand lågfart, nål eller huvudmunstycke som borde ändras? Förgasaren har en acc-pump om det har någon betydelse.
Ett tätt luftfilter gör så att vacumet i förgasaren ökar och får den effekten att det drar mer bensin!!!
Kontrollera det!!

bellmobile skrev:
2473450 Ett tätt luftfilter gör så att vacumet i förgasaren ökar och får den effekten att det drar mer bensin!!!
Kontrollera det!!

Har normalinoljat skumgummifilter, ska krama ur det lite extra nästa gång jag rengör. Men det måste finnas någon annan anledning till den höga förbrukningen.

ola_sandin skrev:
2472599 Hej!

Det gamla Weber trixet: Trampa ner gasen i botten 2-3 gånger (släpp gasen) och starta sedan. DÅ har motorn fått sin chokning via accpumpen.
Den största delen av bränsleförbrukningen ligger i lågfartsmunstycket, och till en viss del i nålen. Byt till 1-2 stolekar mindre lågfartsmunstycke till att börja med. Den kommer troligtvis att gå bättre också.

UrbanTiger skrev:
2473721 Acc-pumpen kanske laddar soppa kontinueligt.

Går det?:va Vad jag har kunnat se så sprutar pumpen bara in en stråle när man gasar snabbt. För att acc-pumpen ska kunna spruta en ny stråle så måste man släppa gasen och gasa igen.

Mats757 skrev:
2473776 Det gamla Weber trixet: Trampa ner gasen i botten 2-3 gånger (släpp gasen) och starta sedan. DÅ har motorn fått sin chokning via accpumpen.
Den största delen av bränsleförbrukningen ligger i lågfartsmunstycket, och till en viss del i nålen. Byt till 1-2 stolekar mindre lågfartsmunstycke till att börja med. Den kommer troligtvis att gå bättre också.

Tackar!:tummenupp
Så om jag har 22,5 i lågfart nu så ska jag sätta i ett 21-21,5? Nålen är ju i nästlägsta läget redan så jag börjar nog att byta munstycke...Vilket håll är det nu man skruvar luftskruven på en 4-takt-förgasare för att få en snålare blandning?

ola_sandin skrev:
2473864 Tackar!:tummenupp
Så om jag har 22,5 i lågfart nu så ska jag sätta i ett 21-21,5? Nålen är ju i nästlägsta läget redan så jag börjar nog att byta munstycke...Vilket håll är det nu man skruvar luftskruven på en 4-takt-förgasare för att få en snålare blandning?
Beror på vart den sitter på förgasaren framtill mot insug eller baktill mot luftfiltret!!
Framtill medsols för att minska bränsleluftblandning "en så kallad bränsleskruv"
Baktill motsols för att minska bränsleluftblandning "en så kallad luftskruv"
Skulle vilja påstå att båda är en förlängning av lågfartsmunstycket men att den förstnämda är känsligare än den sistnämda!!!!
Lågfartsmunstycke,bränsleskruv(luftskruv)nål,nålmunstycke,högfartsmunstycke, lirar alla tillsammans!!
Observera att flytta ner nålen kan göra att den går magert på mellan registret och kan resultera i smällt kolv i värsta fall.
Brukar låta den sitta vid rekommenderat läge från fabrik "ofta klippset i mitten".
Nålen är ju smal nertill och grövre upptill mot trotteln och är en bränslekurva kan man säga!!
Hade avgastempmätare på min skoter och såg att dribbla med nålen neråt kan ge skadligt skenande avgastemp"mager bränsleluftblandning" på vissa varvtal och belastningar.
Byte av lågfartsmunstycke till mindre gav inte alls samma effekt!!
Mitt råd är att kontrollera i manualen för din hoj i vilket läge nålen ska stå och sätta den där och ställa bränsleskruven(luftskruven) i grundläget ex 1 varv och finjustera tills du har bra gassvar när du kör!
hjälper inte detta gå ner i storlek på lågfart!!
Tycker nån jag har fel säg då till!:D

ola_sandin skrev:
2473864 Tackar!:tummenupp
En liten sak till är att om ditt nålklipps skall sitta på mitten och och nålen är nerflyttad ett hack eller 2 kommer du att få överkompensera detta med bränsleskruven(luftskruven)för att få bra gassvar och som sagt bränsleskruven(luftskruven)är en del av lågfartsmunstycket!

Last edited:
bellmobile skrev:
2475975
Mitt råd är att kontrollera i manualen för din hoj i vilket läge nålen ska stå och sätta den där och ställa bränsleskruven(luftskruven) i grundläget ex 1 varv och finjustera tills du har bra gassvar när du kör!

Problemet är bara att det inte är orginal fuggen som sitter på så jag vet inte hur förgasaren ska vara ställd till min hoj. Ska prova att montera orginal och se om jag det märks någon skillnad i effekt och bensinförbrukning..Annars så blir det till att bestycka om tm40:n.

Kom på att den går lite oroligt på låg tomgång med tm40-förgasaren, borde väl tyda på något fel med lågfart...?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT