Förgasare?

johnno_mccall

Park å rabatt åkare
Gick med
5 Sep 2008
Hoj
Honda CB 750 -99
Hittade denhär förgasaren i garaget är det nåt som skulle gå att använda på min ktm 640 -00? Den är tyvärr bara 38 mm men det kanske går att porta den till 40, nån som vet?:va

Bifogat

• DSC00072.JPG
    DSC00072.JPG
    115.8 KB · Visningar: 180
kan vara svårt att få upp den 2 millimeter till, men de är bara du monterar och provar, den är flatside så det kan fungera, man vet inget inan man testar^^

bara den inte suger fast den så ska den gå, skulle ju inte tro något annat i allfal men vet inte om du får efekt ökning ;)

En sådan har jag på min xr650 med och utan turbo kör jag mestadels den.. det är en pro serie gasare dvs i första hand tänkt till 2-takt.. axspump finns ej tyvär men den gasaren är annars det värsta du kan få tag i otroligt bra pickupeffekt på den slår alla andra gasare med samma borr:tummenupp MEN lite krux kan det vara
1 ...halvmånen som sticker upp ur nålmunstycket måste vara nerkapad till 1mm uppstick endast för att kunna köra 4-takt,,, Lågfarstmunstycket ska ligga runt 15-17" endast!! ev 12" Sedan får man bara hoppas att hyffsat rätt nål sitter i och hyffsat rätt skärning på trotteln.... men troligast är dom hyffsat rätt.
den gasaren kan jag porta till 41,5mm ungefär då är den genomskinlig...
Högfartsbestyckningen ska ligga på 1,5mm borr.. borra hellst munstycket så det blir rätt! Och fippla i så stort lågfart det bgår utan att den 8-taktar /surar och ha nålen så högt ställd det går utan stupningar vid avslag,,,då minimerar du stupningarna pga avsaknaden av axpump...Du får leva med lite stup!! För snabbare gasare finns inte:tummenupp

Låter ju helt kanon, följdfrågan blir ju då om det skulle va nån märkbar skillnad om man portade den till 40mm.
Lågvarvsegenskaperna borde ju bli bra med 38mm.

Luftburken är öppnad och det sitter en hemabyggd slipon på i dagsläget, är igentligen ganska nöjd med effekten men har lite allergi mot vakumförgasare så det vore ju kul å få på en riktig gasare.

Kunde ju åandrasidan va kul å porta upp toppen å stoppa i en annan kam.

Låter ju helt kanon, följdfrågan blir ju då om det skulle va nån märkbar skillnad om man portade den till 40mm.
Lågvarvsegenskaperna borde ju bli bra med 38mm.

Luftburken är öppnad och det sitter en hemabyggd slipon på i dagsläget, är igentligen ganska nöjd med effekten men har lite allergi mot vakumförgasare så det vore ju kul å få på en riktig gasare.

Kunde ju åandrasidan va kul å porta upp toppen å stoppa i en annan kam.

Så klart det gör.. Den ska portas max!! Jag har tokportat min så till den milda grad att jag medvetet slipade tills det gick hål ,, där gav jag mig,,,bara att jb welda över:tummenupp tror gränsen vart närmare 41,5-8. Om du vill kan jag Boosta om den totalt och sätter i rätt munstycken . Även powerplate för bättre drag under halv gas går fint att sätta dit. Kolla garaget så ser du just denna gasare med även powerplate och turbuleceriktare... Sitter ju för små gasare på alla 600 maskiner ska sitta minst 42 standard och minst 45 trimmat!! Du märker inte av några förluster på lägre varv trotts 42mm.

Nu är den klar :tummenupp Fick lov att göra den genomskinlig uppåt för att kunna pressa ur ca 42mm. Fick porta den oval både i sidled och uppåt för att få ut ca 41,7-42mm flöde även i mitten (detta är garanterat max!!) Dom har nämmligen olika godstjokleker på sidan gämfört med taket i stosen som sticker ut mot toppen. Jag har som synes extraförstärkt den utv med Världens starkaste lim samma sort som jag plastar insugskanaler med,,,Detta lim sitter även powerlaten fast i ,, även infrästa spår nästan igenom höljet. Vi får se hur det blir med bestyckningen ??? Jag sätter i 1,5mm högfart och 19-22,5 i låg ställer nålen nästan lägst!! Pga att det sitter en smalare nål i denna än vad jag har.. Jag ska pma Roger och höra om inte han hade just denna nål? (tror det) Då kan ju han ha bra tipps om höjden på nålen och exaktare lågfart..... Som du ser har jag även smodat ut runt dom små lufthålen i botten av munnen på gasaren ,,där är det orginal en stoor blaffa som bildar onödigt mycket turbulence:gnissla

Bifogat

• P9160003.JPG
    P9160003.JPG
    99.8 KB · Visningar: 110
  • P9160005.JPG
    P9160005.JPG
    96.6 KB · Visningar: 140
  • P9160006.JPG
    P9160006.JPG
    131.3 KB · Visningar: 118
Ser riktigt nice ut:) Nu ska man bara få dit den oxå. Hade vart kul å köra i bromsbänk före och efter för att se skillnaden, måste tjöta på polarna så dom får igång sin bänk NU.

Lånar denna tråd lite. @Boost, du verkar kunna det här med trimning av motorer. Har du även djupare insikt i hur man trimmar 2-takt? Förutom att jag har en RXV 550 som ej behöver trim så flyger jag RC plan o har en 50 cc bensinare på g hem. Skulle vilja ha mer effekt i denna utan att förstöra dess fina register med bra vrid, då en toppig motor inte är till mycket nytta när man hovrar (som en helikopter) ett plan på ca 3500-4000 rpm o snabbt vill kunna dra sig ur denna rakt upp ifall nåt går snett. Själv är jag van vid motorer o hur man justerar dessa då de ej har munstycken utan man justerar hög o lågfart med nålar men kan inget om hur man trimmar en motor med bibehållet register o driftsäkerhet. Skulle helst hitta nån som kan utföra detta till en vettig peng utan att anlita tex ebos eller annan kunnig firma, där kostar det flis. Kolla denna länk http://www.youtube.com/watch?v=GoIFM1F_t9E

MVH Ken

Man brukar se ca 1hk per mm större gasare om maskinen skriker efter större gasare.. Men nu är din moderat i övr trimmning så vi kan nog bara säga ca 1-1,5 om du hade hafft en flatslide 40mm. MEN nu byter ju du från cv gasare 40mm till denna så då kan det röra sig om minst 3kus över 6000v ev över 4kus!! åtminstonde:tummenupp
OBS nu måste du ju porta ur gummit och förmodligen en bit in i insuget på toppen,,,ca 3-4cm brukar räcka och man kommer inte åt längre på platts. Kör med dremmel med slang och en sadpapperslammell. OBS stäng insugsventilerna bara och trycki bajspapper!! När du är klar med slipningen tar du dammsugaren och suger av insuget inna du tar bort papperet!! dammsug samtidigt som du tar ut papperet.. Går finfint blir bara dammigt med sandpapperslammell , Då har du snikportat också gör säkert 1 kuse.. Med lite flyt kan du ha närmare 5 farbröder extra med sönderkapad luftburk! För jag antar att du har slipon redan?

Off-T

Rc motor He he ..Då har du deffenintivt kommit till rätt farbror ... Jag har nu i sommar tokutveklat en kanonfin trimmportning för 35cc som även passar 50cc lika bra.. Jag tyckte ju att rc M trucken gick på tok för dårligt så jag fixade lite med motorn ,eller rättare sagt fixade i flera steg för att få ut bästa rådragsregister + urvarv,,,Och till slut vart jag nöjd,,, Nu är den okörbar:D Helt hutlöst drag i hela registret så man spinner runt fööör lätt:gnissla Org toppade den ca 65kmt ,,,Nu kan jag inte nå toppfarten på asfalt ens......kör av vägen innan:D

Vad gjort
sänkt cylinder för mindre sqish och högre komp + att portiderna hammnade lite lägre som gör den råstarkare på lägre varv.. portade kanaler med plastade överströmmare + breddadt utblås och 2st extra kanaler på insug ,,även insug till förgasare portat ,, kolv omslipad för att trycka in extra mycket soppa i överströmmarna och lättad. Och naturligtvis expansionsrör och kn filter:tummenupp Bara att pma klart vi ska trimma flygplan He ,he

Man brukar se ca 1hk per mm större gasare om maskinen skriker efter större gasare.. Men nu är din moderat i övr trimmning så vi kan nog bara säga ca 1-1,5 om du hade hafft en flatslide 40mm. MEN nu byter ju du från cv gasare 40mm till denna så då kan det röra sig om minst 3kus över 6000v ev över 4kus!! åtminstonde:tummenupp
OBS nu måste du ju porta ur gummit och förmodligen en bit in i insuget på toppen,,,ca 3-4cm brukar räcka och man kommer inte åt längre på platts. Kör med dremmel med slang och en sadpapperslammell. OBS stäng insugsventilerna bara och trycki bajspapper!! När du är klar med slipningen tar du dammsugaren och suger av insuget inna du tar bort papperet!! dammsug samtidigt som du tar ut papperet.. Går finfint blir bara dammigt med sandpapperslammell , Då har du snikportat också gör säkert 1 kuse.. Med lite flyt kan du ha närmare 5 farbröder extra med sönderkapad luftburk! För jag antar att du har slipon redan?

Sticker in med en fråga om de e ok. jag har fått ett jäkla meckar/trimmar sug när jag har läst inläggen om portade förgasare och toppar, jag har en kinapuff till 4-hjuling med en 200cc vätskekyld motor som är väldigt trött. så den ska få bli test kanin
Jag har gjort allt de lätta med system, munstycken, filter å tänkte nu inskaffa ett verktyg så jag kan porta förgasarn till å börga med. jag hitta denna på biltema va tror ni om den skulle den passa för jobbet?

Bifogat

• 17-083_l.jpg
    17-083_l.jpg
    18.5 KB · Visningar: 71
Sticker in med en fråga om de e ok. jag har fått ett jäkla meckar/trimmar sug när jag har läst inläggen om portade förgasare och toppar, jag har en kinapuff till 4-hjuling med en 200cc vätskekyld motor som är väldigt trött. så den ska få bli test kanin
Jag har gjort allt de lätta med system, munstycken, filter å tänkte nu inskaffa ett verktyg så jag kan porta förgasarn till å börga med. jag hitta denna på biltema va tror ni om den skulle den passa för jobbet?

Visst funkar denna.. Men jag köpte en på clasohlssons koplett med förlängningslabang så man kommer åt bättre. Det var inte dyr typ 299kr?? Därimot måste du köpa roterande sm filar av bättre kvalle och dom är svindyra!! Du kan ju prova köpa billigare filar som finns i små sattser att börja med håller säkert för någon topp?? Det är styrningarna i toppen som äter filar! sandstifften körs bara i enstaka fall. Därimot sandpappersrullarna som brukar följa med dremmlar är stenbra ,dom kan du köpa en hel påse med. Grovkorniga till det mesta och slutligen finkornig rulle. Insuget får ju inte vara polerat! inte förgasaren från trottel och frammåt heller!!

köp riktiga stift direkt dom som följer med är värdelösa....

men till att bonnetrimma brorsans ciao funkade den fina firren:) men jag vet inte hur trångt det är i din maskin.

Ser riktigt nice ut:) Nu ska man bara få dit den oxå. Hade vart kul å köra i bromsbänk före och efter för att se skillnaden, måste tjöta på polarna så dom får igång sin bänk NU.

Fick en smärre chock när jag skulle lägga gasaren i paketet till dig. Skulle justera in skaplig tomgång tänkte jag...........Men det fanns inen tomgångsskruv :va inte ens ett hål för tomgång!! Kollade in trotteln och fanns inte spår för T-skruv ens:va Helt otroligt Har aldrig varit med om på en virefugge!! Det är ju värdelöst att ställa t-gången med spänning av gasvire! Så nu åkte den upp på bordet igen ,,det blir en udda inställning av TG kan jag säga men väl fungerande. Måste ses!! kommer bild i morrgon:D

Ok ska fixa till gummit och toppen efter ditt resept, är väldigt nyfiken på resultatet så det ska bli kul detta.
Det är väl troligt att jag vill porta toppen oxå men när vet jag inte riktigt, hoppas ju på en kall vinter så man kan åka lite is men det vet man aldrig här nere.
Så jag river inte motorn förän till våren.
Slipon sitter redan på med 52mm perforerat innerrör och luftburken är öppnad.

Jag undrade oxå var man skulle ställa tomgången men tänkte inte mer på det.
La ner den i lådan å skickade men de löser sig antar jag:)

Last edited:
Visst funkar denna.. Men jag köpte en på clasohlssons koplett med förlängningslabang så man kommer åt bättre. Det var inte dyr typ 299kr?? Därimot måste du köpa roterande sm filar av bättre kvalle och dom är svindyra!! Du kan ju prova köpa billigare filar som finns i små sattser att börja med håller säkert för någon topp?? Det är styrningarna i toppen som äter filar! sandstifften körs bara i enstaka fall. Därimot sandpappersrullarna som brukar följa med dremmlar är stenbra ,dom kan du köpa en hel påse med. Grovkorniga till det mesta och slutligen finkornig rulle. Insuget får ju inte vara polerat! inte förgasaren från trottel och frammåt heller!!

ok bra med lite sån info:tummenupp , är det denna maskinen du tänker på??

Bifogat

• 309328_X_2007-07-05_144015_31.jpg
    309328_X_2007-07-05_144015_31.jpg
    27.9 KB · Visningar: 84
ok bra med lite sån info:tummenupp , är det denna maskinen du tänker på??

Ja den var ooherrarns bra faktist..kolen håller länge och digitalisk fart med minne i några min typ 10min sedan går den ner på lägsta fart om lämmnas längre tid. vad det ska nu vara bra för?

Ja den var ooherrarns bra faktist..kolen håller länge och digitalisk fart med minne i några min typ 10min sedan går den ner på lägsta fart om lämmnas längre tid. vad det ska nu vara bra för?

ok då blir det till å inhandla en sån i morgon bitti.
å så får det bli lite slipning på förgasarn:hoppa , det är en 26 mm (stora grejjer:D ) med choke spjäll.
Motorn är ju på 200cc med orörd topp än så länge, tycker du jag ska porta fuggen så mycket det går innan goddset blir för tunnt??
å de choke spjället kommer det bara vara ivägen eller kan det funka som powerlate?:va :)

Bifogat

• uforgasare_jpg_1024x768_q85.jpg
    uforgasare_jpg_1024x768_q85.jpg
    69.3 KB · Visningar: 118
ok då blir det till å inhandla en sån i morgon bitti.
å så får det bli lite slipning på förgasarn:hoppa , det är en 26 mm (stora grejjer:D ) med choke spjäll.
Motorn är ju på 200cc med orörd topp än så länge, tycker du jag ska porta fuggen så mycket det går innan goddset blir för tunnt??
å de choke spjället kommer det bara vara ivägen eller kan det funka som powerlate?:va :)

Porta så mycket det går du,, men passa så trotteln inte tätar eller inte styr riktigt (fladdrar) och rör inte golvet runt munstycket och frammot! 28-30mm är lämpligt på 200cc,,, Bäst vore ju att kolla hur stor ventilen är innan du portar gasaren. Men mest troligt kan du rakt av gå till 28mm

Nu är tomgången löst,,vart invärtes ställskruv hade tur att det var gått om plats och en stor klack att gänga i på trotteln,, det var även en fin avsatts längre ner i gasaren som skruven går mot,, Tur för det var inte möjligt att sätta på vanligt ställe. Nu får du 0,3hk mer tack vare ingen störande stoppskruv upp genom golvet som det brukar vara org på gasare:D Ställes nu genom locket på gasaren bara ner med insexa genom skorstenen.. På med lock när man ställt klart..

Bifogat

• P9170007.JPG
    P9170007.JPG
    103.9 KB · Visningar: 99
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden