Förgasare - flottörnål och säte symptom?

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Min Freewind drabbades av ett plötsligt bortfall av sin annars så stabila tomgång. Samtidigt utvecklades den en kraftig motvilja mot att bli startad med choken...
Ovanstående förekoms av rikliga mängder "injector cleaner" vilket också ledde till ett snabbt byte av en o-ring till tankens överströmning.

Efter lite felsökning där alla munstycken kunde konstateras vara kliniskt rena så återmonterades förgasarna till tonerna av många svordomar!

Startar upp och den går klockrent, i typ 20 sekunder... Sedan beter den sig likadant igen.

Tar bort förgasarna igen, kopplar in bränsleslangen och vrider på "Prime" för att se vad som händer. Då kommer det en stadig ström av bensin ur kanalen som jag tror är tomgångskanalen. Markerad med röd pil i bilden nedan.

Det får mig att tro att det kanske var många års ansamling av beläggningar som gjorde att nålarna tätade mot sina säten.
Några tankar eller ideer från sporthojs samlade tänkare?

Renoveringskit med ny nål, säte och oringar är beställt :)

1000009804.jpg

Min Freewind drabbades av ett plötsligt bortfall av sin annars så stabila tomgång. Samtidigt utvecklades den en kraftig motvilja mot att bli startad med choken...
Ovanstående förekoms av rikliga mängder "injector cleaner" vilket också ledde till ett snabbt byte av en o-ring till tankens överströmning.

Efter lite felsökning där alla munstycken kunde konstateras vara kliniskt rena så återmonterades förgasarna till tonerna av många svordomar!

Startar upp och den går klockrent, i typ 20 sekunder... Sedan beter den sig likadant igen.

Tar bort förgasarna igen, kopplar in bränsleslangen och vrider på "Prime" för att se vad som händer. Då kommer det en stadig ström av bensin ur kanalen som jag tror är tomgångskanalen. Markerad med röd pil i bilden nedan.

Det får mig att tro att det kanske var många års ansamling av beläggningar som gjorde att nålarna tätade mot sina säten.
Några tankar eller ideer från sporthojs samlade tänkare?

Renoveringskit med ny nål, säte och oringar är beställt :)

View attachment 528199
Plötslig förändring är nog inte relaterat till långsamt igengrodda förgasare.
Det borde vara en långsam förändring över tiden i så fall.
Om det inte kommer fram tillräckligt med bensin i normalläge för bensinkranen, men flödar bra i ”prime” läget så skulle jag misstänka vakumslangarna från förgasarna (undertryck/insuget från motorn).
Har du fått en spricka eller möjligen en slang har lossnat så saknas undertrycket som öppnar för bensin genom bensinkranen.
För det är ju en förgasarhoj du har.

Nej alltså - jag syftar på att beläggningarna löstes upp av att jag körde i "injector cleaner" :)
Flödet är bra ned till förgasarna (det är dubbla på denna), vacuum pumpen gör sitt jobb alldeles galant och "Prime" läget åsidosätter pumpen.

Problemet som jag upplever det är att bensin flödar igenom kanalen för vad jag tror är tomgången.
Fattat det som att motorn ska "suga" bränsle ur kanalen med hjälp av vacuum/undertryck. Det borde alltså inte flöda fritt ur kanalen (tror jag).

Det är alltså inte brist på bränsle, snarare ett kraftigt överskott.

Låter som en vettig plan att byta ut flottöventilen. De kan till synes se ut att vara i bra skick, men byte gör skillnad. Hadde ett stimm med crossar förra vintern som hade samma problem. Böt ventil och alla blev bra igen.

Korrigering av mitt tidigare antagande - Den kanalen är för "main" dvs - suger in luft genom kanalen för att blanda med bränslet som kommer upp via throttle nålen innan det sugs vidare mot insuget.

Helt klart är att kanalen ligger så pass långt över vart bränslenivån ska vara i koppen att det inte borde flöda in i kanalen = nålen stänger inte flödet ordentligt.

Förklarande bilder nedan.

Screenshot_2026-04-26-18-03-36-40_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

Screenshot_2026-04-26-18-03-20-12_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

För några år sen fixade jag en fugge som hade en kass O-ring under flottörventilen.
Själva ventilen och flottörnålen var ok.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd