Förgasarbestyckning gammelgixxer med eget slipon

Bullsnah

Böjar vanligtvis säsongerna med ras:)
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Hojen är en GSXR 750 -85. På den sitter det Mikuni RS 34'or som vid köptillfället påstods vara bestyckade för det medföljande V&H 4-1 systemet. Dock satt orginalsystemet på p.g.a hög ljudvolym. Detta medförde att hojen inte svarade lika snabbt på gasen utan man var tvungen att gasa relativt lugnt upp i varv.

Det jag gjorde då var att köpa ett begagnat Micron slipon som jag tillverkade en egen fastsättning för till V&H 4-1, både utseende o ljud jämfört med orginal blev bra. Det som hände då var att hojen går riktigt heluselt, går överhuvudtaget inte att få upp i "riktiga" varv vid färd på väg. Går på rekommendation från firma ner på huvudmunstycket från 110 till 105....fortfarande ingen skillnad.

Åt vilket håll borde jag börja testa bestyckning på huvudmunstycket och till vilken storlek isåfall?

Luftskruvarna är utskruvade 2varv.

På gamla GSX 1100 måste locket till luftburken bort när man sätter på 4-1, och tillbaka med originalsystem. Anar går dom ungefär som du beskriver. Kanske gäller samma på din hoj.

Jag glömde säga att jag har V&H filter, ett till varje gasare.

Alltså om jag försöker dra på gasen så tvärdör hojen, kvävs liksom, helt omöjligt att få den att varva högre än ca 6-7k.

Originalstorlekar på huvudmunstycket i Mikuni RS-förgasare, dvs som de kommer bestyckade från Mikuni.

RS36, #130
RS38, #135
RS40, #140

Du kan antagligen själv räkna ut vad en RS34 ska ha för storlek... dvs storlek #125. Dvs som utgångsvärde. Din hoj får ingen soppa alls som det är nu. Kör inte en meter till förrän du har bytt till åtminstonde #120 eller större.

Kör hellre för fett än för magert, du riskerar att skjuta motorn annars

andersbrink skrev:
Originalstorlekar på huvudmunstycket i Mikuni RS-förgasare, dvs som de kommer bestyckade från Mikuni.

RS36, #130
RS38, #135
RS40, #140

Du kan antagligen själv räkna ut vad en RS34 ska ha för storlek... dvs storlek #125. Dvs som utgångsvärde. Din hoj får ingen soppa alls som det är nu. Kör inte en meter till förrän du har bytt till åtminstonde #120 eller större.

Stämmer finfint, soim vanligt när det gäller vad du säger, att RS34orna ska ha 125 som orginalmunstycken. Dock så går min 750 med slipon för fett med dom så jag byter ner till 123 i helgen och ser om det blir bättre.

Angående lågfartsskruvarna så ska dom vara ute 1/4 till 1/2 varv som 'default'.

andersbrink skrev:
De stora runda Mikuni-munstyckena N601 kommer i steg om 2.5, dvs 120, 122.5, 125, 127.5 etc.

Det trodde jag också men på MC Varuhuset var storleken under 125 123. Visst är det inte orginal men vem fan bryr sig när dom kostar 30% av Mikunis egna. :D

Jag drar till spanien ikväll(Fredag) några dagar, får meka nästa helg.

Gonies skriv gärna vad du får för resultat med 123 munstycket, du skriver även vad som är default för luftskruven men vad har du ställt din på?

Anledningen att min handlare rekommenderade mig att GÅ NER på munstycket var att "det nya" avgassystemet med större ljuddämpare skulle ge avgaserna mer motstånd än med gamla V&H dämparen???

Just nu har jag dom utskruvade 1/4 och jag återkommer med resultat av 123-munstyckena. Åker troligen på imorgon. :)

Luftfiltret är viktigare än blåset, mera luft kräver större munstycken

Ska kanske tilläggas att Mikuni's bestyckning från fabrik är utan luftfilter monterade. Med bra flås i motorn, fritt avgassystem och inoljade luftfilter brukar man få gå ned en eller två storlekar från original.

andersbrink skrev:
Ska kanske tilläggas att Mikuni's bestyckning från fabrik är utan luftfilter monterade. Med bra flås i motorn, fritt avgassystem och inoljade luftfilter brukar man få gå ned en eller två storlekar från original.

Det där hade jag ingen aning om! Tackar för den infon Anders! :tummenupp

Angående V&H luftfiltren med vad och hur bör man olja in dem? Jag har tidigare endast kört 2takt cross med skumgummifilter, kan ju knappast vara samma klister som ska användas?! :confused:

andersbrink skrev:

DEN infon borde man ha fått veta av nån tidigare tycker jag! Tackar ödmjukast Anders, nu börjar saker och ting ramla på plats i huvudet för mig! :tummenupp

Hej alla!

Har nu varit i Spanien i bränt den ölfyllda magen lite och mått fint!

Igår åkte 123 munstyckena på, nu jävlar vart det liv i maskineriet! Nu drar den hela registret, bara att köra på.

Det enda som återstår nu är ett ynka körkort, har redan klarat teorin, börjar övningsköra nu till veckan(hade ju fan kommit 1dm snö när jag var borta).

Tack för all hjälp!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...