Ducati_Johan
Medlem
Har en gammal BMW som jag har fixat lite med i vinter. Det är en R100 -82 med Bing förgasare om det säger något. Har problem med att tomgången är för hög. Den startar väldigt lätt när den är kall och man behöver inte choka den för att starta den. Tomgången är ganska ok när den är kall, ca 1100 varv, lite hög kanske men ändå ganska ok. Problemet är när motorn blir varm då är tomgången 3000 varv, vilket inte är så jävla kul direkt. Den går annars bra när man kör den. Om man chokar den så sjunker varv talet tillbaka till 1100 varv ett litet tag för att sedan gå upp igen när man slutar choka den. Vad kan det vara som är fel då? Några idéer är att tomgången är ställd för hög. Förgasarna är av vakuum typ och någon sa att membranet kan vara sprucket, men borde inte det vara trögt att gasa med den då? Alltså att den är svår att gasa med. Eller är det läcka på insuget? Det är likadant på båda cylindrarna (två förgasare). Har inte provat att spruta startgas runt förgasarna än... Någon som har en idée?