"Förfrågan om förare vid hastighetsöverträdelse"

XXtreme

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Hoj
CBR1100XX -97
Inte MC-relaterat men någon här kanske har tips om hur man ska gå tillväga.
Jag lånade nämligen farsans bil för några veckor sedan och blev troligtvis plåtad av en fartkamera.:mad: Nu har han fått ett brev från Länsman där han uppmanas ange förarens identitet eller som det står "Såsom registrerad ägare/brukare av ovan angivna fordon ombeds ni uppge vem som var förare vid det aktuella tillfället. Om flera personer kan ha framfört fordonet kan ni uppge dessa på baksidan av denna förfrågan".
Det hör till saken att han lånat ut bilen till fler personer under de senaste veckorna så det är inte helt säkert att det är jag som fastnat på fotot men eftersom de inte skickat med fotot så är det ju omöjligt att veta.:confused:

Hur svarar man på uppmaningen? Kan han bara hävda att han inte kommer ihåg eller...?
mvh Albin

Han vet inte...enklast så. Om flera kan bruka fordonet, så är det upp till myndigheten att kolla upp ,mot kk registret.

Man är INTE SKYLDIG ännu att uppge vem som kört.

Det är väl bara att han säger som det är. Han kan väl be dom att skicka fotot, så får han kolla om han känner igen föraren..vilket han naturligtvis inte kommer att göra. Måste vara nån av dom han lånat ut bilen till som i sin tur låtit nån annan köra.

Säg åt honom att slänga skiten,har ingen skyldighet att ange någon eller ens svara på det.

Iom att det är din farsa som äger fordonet så kommer dom troligtvis att hitta dig iaf men det tar ett tag till dess(kollar alla på samma address först sen familjeband,barn osv)är det minsta tveksamhet på bilden du då får hem så neka,säg att du inte till 100% säkerhet kan säga att det är du på bilden.

Kommer bli telefonförhör med dig men det är bara att säga att du inte minns sen går det till åklagare,samma där om det blir förhör men troligtvis nedlagt i brist på bevis eller liknande.

JA,jag vet med säkerhet!

Henrik

Jag har hört ett rykte om att dom bara kollar de personer som är skrivna på samma adress som ägaren. Vet inte om dom orkar bry sig så långt att dom kollar alla i familjen, även de som bor på annan adress.

Men vi får väl snart veta.
Det är onödigt att vara dryg om man svarar dom, räcker med att säga att man inte vet.

Svara att ni inte vet, det har fungerat ett antal gånger för mig. Sen hänger det på att de fick ett dåligt foto.

Jag blev fotad flera gånger när jag körde morsans bil för flera år sen, och än har varken hon eller jag fått några bilder till fotoalbumet.

Vi fick dock inte ens något brev hem, kan det vara så att Cheva TransSport har rutan i en sådan vinkel att bilderna blir kass?
För nummerskylten satt där den skulle, väl synlig.

Jag har hört ett rykte om att dom bara kollar de personer som är skrivna på samma adress som ägaren. Vet inte om dom orkar bry sig så långt att dom kollar alla i familjen, även de som bor på annan adress.

Men vi får väl snart veta.
Det är onödigt att vara dryg om man svarar dom, räcker med att säga att man inte vet.

Med dom nya skåpen vet jag inte om dom kollar men med dom gamla kollade dom och hittade någon i farsans bil som skulle kunnat vara jag.

Att dom kollar samma address vet jag,tjejens bil framfördes av någon som inte var hon och då kom till slut en lapp till mig,dock var jag inte 100% säker på att det var jag och inte åklagaren heller när det kom till kritan.

Nä,dryg ska man inte vara,dock kan man ju inte erkänna något som man inte är säker på om det går så långt att det kommer en lapp hem och minnet redan innan händelsen är fullt av annat onödigt vetande.
Bara upplysa dom om det på ett trevligt sätt.

Henrik

Skönt att höra att våra 400 miljoner går till något vettigt där de flesta bilder blir värdelösa.

Kasta brevet och vänta och se, förmodligen hör ni inte av dom igen!
Det är upp till dom att hitta dig, inte tvärt om!
Och dom lider av resursbrist, så låt du dom sköta sitt jobb som dom inte klarar av...

Fredrik

Bara att säga sanningen. Fordonet har framförts av följande personer, troligtvis alla tre samtidigt:

Claes Tingvall
Peter Eriksson
Tone Tingsgårs

Edit: Slöa jävlar som inte orkar slå upp anhöriga själva. Snart får man väl själv fota bilen och mäta hastigheten också. :mad:

Last edited:
skriv bara att ni inte vet vem det är som har kört bilen så löser det sig, case closed. dom som jobbar med det här har inte tid att granska fallen, dom är ganska underbemannade... Så här är det: för varje foto som en kamera tar så har dom som mål att kunna identifiera föraren på 45 sekunder, dom får fram ägaren på datorn + släkt och alla som är skrivna på samma adress.. är det ingen av dom dom har kört bilen så är det i princip omöjligt för dom att lösa fallet. undantag är vid verkligen grova lagöverträdelser.. då kan dom bruka rätt lång tid till bilderna.

Skönt att höra att våra 400 miljoner går till något vettigt där de flesta bilder blir värdelösa.

400 miljoner?
Bara skåpen borde ha kostat närmare 1 miljard då de går på runt miljonen med installation.

Tänk sen vad driften av en stor idiotanläggning i närheten av nordpolen går på :mad:

Är nog relativt många miljarder som hamnat i det här fiaskot

Om de inte får med någon förare alls på bilderna,det är ofta soligt på de vägarna som det är kamera på, dvs solskydd nere :).. Vad jag vet så har det blixtrat vid åtta tillfällen för mig men det har aldrig kommit ens en förfrågan om vem som kört... Bryr dom inte ens sig om att ställa frågan?

Tänk sen vad driften av en stor idiotanläggning i närheten av nordpolen går på :mad:

Är nog relativt många miljarder som hamnat i det här fiaskot

Det räknas nog som glesbygdsstöd, annars skulle du ha försörjt lika många med skattsedeln ändå!

Om jag ändå hade bott lite närmare nordpolen så att jag hade kunnat söka jobb där.
Risken är ju bara att kollegorna skulle känna igen en lättare.... :huvet

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...