Förföljd av helikopter

JohnnyPark

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Hoj
Monster S2R -05
Igår när jag var ute och körde hoj, aningens för fort visserligen men ändå, så dök det helt plötsligt upp en polishelikopter rakt ovanför mig och ligger så i ungefär en mil innan den ger sig iväg. Vad är grejen med det?! :confused:
Dom kan väl inte direkt mäta hastighet från en helikopter?!
:confused: :confused:

Du rejasde inte tillräckligt hårt för att få deras intresse, på et igen o brassa helvete:yoparty :tungan

Funkar alldeles utmärkt har du aldrig funderat på de målade 3-kanterna i
vägbanan men även ibland gula streck.

De ville nog bara åka ikapp o kontrollera att du var du o det inte var någon idé o följa efter.
Sista gången de hade helikopter för att bötfälla folk var runt 95 by the way.

Ajfan.. hur går det till?
Jag tror och hoppas att jag upptäckte dom i tid och hann sakta ner.. Men det lär väl komma en lapp i lådan snart.. Kan dom dra kortet vid såna mätningar, likaså vid fasta fartkameror?

Dom mäter mellan 2 punkter och får då ut din hastighet.
du kan nog vara lugn då du inte blev stoppad av ngn polis
på 2 eller 4 hjul.Så du kan slappna av.

Chii skrev:
2372707 Du rejasde inte tillräckligt hårt för att få deras intresse, på et igen o brassa helvete:yoparty :tungan

Haha ja det är väl så! Jag kom ikapp en bil när det skiftade från 90 till 70 så jag saktade och det var då jag upptäckte den. Jag hoppas den kom först då för om dom mätt mig innan är det nog kört.. :rolleyes:
Det gick väldigt lugnt och fint resten av vägen i alla fall.. haha

Ang. helikopter

Har för mig att de inte mäter hastighetsöverträdelser längre med helikopter...
Eller är de kanske bara i södra Sverige.
Det senaste jag hörde var att de utgår från Malmö men den ska bara användas till att söka med. Inte jaga ifatt folk som kör för fort, där av så ser man inga nya "T:n " i gatan längre. Men som sagt kanske bara nere i Söder..:va

Det är nog dyrt att jaga fortkörare med helikopter, billigare med fartkameror eller laser, dvs vinsten per bötfälld blir mycket bättre....

Annars är det rätt lätt, hastighet = sträckan/tid. Polisen har markeringar längs vägen så de vet en exakt sträcka. Sedan är det bara att sitta med tidtagarur och miniräknare så får de rätt snabbt fram hur fort det har gått.

Om de fortfarande använder helikopter vet jag inte men de behöver folk på backen också som kan stoppa en.

Även om dom mätt din fart så krävs det att dom stannar dig för att kunna bötfälla, annars kan dom ju inte va säkra på att det var du som körde..

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan