Förenklad delgivning

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
Vad händer om åklagaren skickar en förenklad delgivning till fel adress?

När förseelsen begicks hade jag en adress och nu har jag en annan adress. Den förenklade delgivningen skickades till fel adress. Kan det bli rättegång som jag inte hade ngn aning om och jag blir dömd, vad kan man göra? Kan de hålla en rättegång utan mig? Har inte myndigheter ett ansvar att kolla folkbokföringsadress? Kan jag få rättegången ogiltigförklarad?
Jag gjorde en adress ändring genom Svensk Adress Ändring men beställde inte eftersändning el. dyl.

Till detta skall tillägas att jag inte blivit informerad om FD eller fått något brev om det..... fick inte heller några papper när den aktuella händelsen hände utan tog bara mina uppgifter...
Hur skall man informera om FD egentligen?

Hej!!

Jag råkade faktiskt ut för samma sak nyligen, och väntar på rättegång.
Så skickade dom delgivningen till fel adress och jag inte fick någon information.
Jag ringde dom och frågade vad som gällde och enligt dom är man skyldig själv att ringa och säga att man byt adress. Annars så kan man gå förlorad viktig info och en eventuell rättegång. Så ta och ring på engång, det är viktigt att dom har rätt adress!!

Delgivning betyder i praktiken att en handling skickas eller lämnas över till den som söks och att det finns ett bevis om att denne har tagit emot handlingen, eller att reglerna i delgivningslagen har följts. Anledningen till att det finns regler om delgivning är att bl.a. domstolar skall kunna vara säkra på att en handling har nått sin adressat.

Delgivning skall användas om det är särskilt föreskrivet eller om det med hänsyn till syftet med en bestämmelse om underrättelse framgår att delgivning bör ske, men skall användas annars bara om det är nödvändigt med hänsyn till omständigheterna. Ett exempel på när en särskild föreskrift i lag medför att delgivning skall ske är att en stämningsansökan i tvistemål skall delges svaranden.

Det absolut vanligaste är att det är myndigheten/domstolen, som ombesörjer delgivning. Men det förekommer också att en myndighet medger att en part som begär det ombesörjer delgivning (partsdelgivning). En förutsättning är dock att det kan ske utan olägenhet.

Det vanligaste sättet att delge en handling är att handlingen sänds med post till den sökte. Med brevet följer ett delgivningskvitto som den sökte uppmanas att signera och skicka tillbaka.

Det finns flera andra sätt att delge. Det finns närmare regler för när de olika delgivningssätten får användas och när den sökte skall anses delgiven. Här listas de vanligaste alternativa delgivningssätten.

Förenklad delgivning. Handlingen sänds med post till den söktes senast kända adress och minst en dag senare skickas ett meddelande om att handlingen har sänts. Något mottagningsbevis eller kvitto krävs således inte. Förenklad delgivning får bara användas om den sökte har delgetts upplysning om att förenklad delgivning kan komma att användas i målet eller ärendet. I praktiken innebär detta att du kan komma att delges med mottagningsbevis endast en gång i ett mål och att domstolen därefter skickar handlingar med post.

Telefondelgivning. Innehållet i handlingen läses upp i telefon för den som ska delges. Därefter skickas handlingen till denne med post.

Stämningsmannadelgivning. Personlig delgivning genom stämningsman eller vissa andra tjänstemän, t.ex. polismän eller kronofogdar.

Surrogatdelgivning. Handlingen lämnas till någon annan än den sökte, t.ex. vuxen medlem i den söktes hushåll eller dennes hyresvärd eller arbetsgivare.

Spikning. Om det finns anledning anta att en person håller sig undan och ingen annan person kan delges (surrogatdelgivning) kan i vissa fall handlingen lämnas i den söktes bostad eller fästas på dennes dörr.

Särskild delgivning med aktiebolag. Under vissa förutsättningar kan aktiebolag delges genom att en handling sänds till bolagets registrerade adress.

Kungörelsedelgivning. Som sista utväg kan delgivning ske genom kungörelse. Det sker genom att handlingen hålls tillgänglig hos myndigheten/domstolen samtidigt som ett meddelande härom och om handlingens huvudsakliga innehåll införs i Post- och Inrikes tidningar och i en ortstidning eller endera av dessa. Samtidigt skall handlingen skickas med post till den söktes senast kända adress.

Ja, normalt finns det en kvittens från den som ska delges eller en handling som myndigheten/domstolen skrivit som bevis för att telefondelgivning, surrogatdelgivning eller spikning har skett.

Det råder fri bevisprövning och bevisvärdering i svenska domstolar. Om det kan utredas att en person har tagit del av en handling saknar det betydelse om delgivning skett på föreskrivet sätt. Formfel medför således inte i sig att delgivningen måste göras om, det avgörande är om handlingen har nått sin adressat.

Men om den som skall delges inte har fått handlingen och om delgivningsreglerna inte har följts kan en dom eventuellt undanröjas genom s.k. extraordinära rättsmedel, t.ex. ansökan om resning eller klagan över domvilla.

När en myndighet/domstol ombesörjer delgivning stannar kostnaden på staten. T.ex. behöver käranden inte ersätta en domstol dess kostnader för att delge svaranden stämningsansökan.
Om du själv vill delge någon och om en polismyndighet anlitas för stämningsmannadelgivning tas en ansökningsavgift om 250 kronor ut.

Hej!!

Jag råkade faktiskt ut för samma sak nyligen, och väntar på rättegång.
Så skickade dom delgivningen till fel adress och jag inte fick någon information.
Jag ringde dom och frågade vad som gällde och enligt dom är man skyldig själv att ringa och säga att man byt adress. Annars så kan man gå förlorad viktig info och en eventuell rättegång. Så ta och ring på engång, det är viktigt att dom har rätt adress!!

Så dom menar att man skall ringa alla och tala om att man bytt adress?
Jag hade inte ens en aning om att det skulle bli böter/åtal, poliserna på plats sa inget.
Jag skall forska vidare i ämnet.
Någon annan som har koll på läget?

Det råder fri bevisprövning och bevisvärdering i svenska domstolar. Om det kan utredas att en person har tagit del av en handling saknar det betydelse om delgivning skett på föreskrivet sätt. Formfel medför således inte i sig att delgivningen måste göras om, det avgörande är om handlingen har nått sin adressat

Hur bestäms detta, jag gjorde ju en adressändring, att sedan posten troligtvis (ca 4 månader senare) lägger ner brevet i fel brevlåda kan ju inte var mitt fel.
Var hittar jag mer info?

Last edited:
Koll på läget, klart man har, textn ovan är ett exempel på läget men du kan ju läsa lagtexten här;http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19700428.HTM.

Det är du som skall bevisa att posten har lagt din post i fel låda.

Myndigheter har EJ något ansvar gällande folbokföringsadress, det är den enskilde individens ansvar att anmäla adressändring gällande folkbokföringsadress. Se lagtext här; http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19910481.HTM

Izah:

Jag är inte den bästa men jag skumma igenom lagen och såg att att man enl.
§25 skall anmäla ändring men inget annat... Har jag fel?

Last edited:
Man är skyldig att anmäla adressändring; 25 § Den som flyttat skall inom en vecka anmäla flyttningen till Skatteverket, Försäkringskassan eller ett postbefordringsföretag som regeringen bestämmer.
Den som ändrar postadress utan att flyttning skett skall göra anmälan enligt första stycket om postadressen skall gälla för minst sex månader. Lag (2004:822).
Ändrar man på detta sätt så har man gått rätt tillväga!

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!