Förena rotax-motor med växellåda

Perra.S

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2008
Ort
42 mil snett neråt vänster från Hufvudstaden
Hoj
En rasad och en i delar
Tjena

Har en rotax 500 motor liggandes till en snöskoter och tänkte förena den med en växellåda t.ex en remdriven som brukar sitta i de flesta hojjbyggen.

Har tittat runt lite men hittar knappt ngt företag som säljer en växellåda med remdrivning, vet ni ngn som gör? (helst i sverige)

och en till fråga, någon som har gjort något liknande som har något tipps till mig ? :D
 
Frågan är om en rem håller..om du inte ska ha en H-D bred iofs (4-5 tum)..Speedway hojar kör ju me kedja.kanske lämpligare på ett smidigt bygge,om det nu ska bli det.

Edit. jaaa ja vet att speedway hojar inte har vxl låda ,men dock en transkedja:tungan
 
Last edited:
Frågan är om en rem håller..om du inte ska ha en H-D bred iofs (4-5 tum)..Speedway hojar kör ju me kedja.kanske lämpligare på ett smidigt bygge,om det nu ska bli det.

Edit. jaaa ja vet att speedway hojar inte har vxl låda ,men dock en transkedja:tungan

tänkte använda 4" rem lr liknande :yoparty

du vet ingen som sysslar med sådant som man kan ta kontakt med? alltså säljer vxl-lådor eller bygger egna lösningar :gnissla ?
 
När jag åkte RD 350 på slutet av 80 talet så hörde jag snack om att folk monterade in rotax motorer i dom. Så det kanske är ett tips att höra med nån RD 350 - 500 fantast/guru
 
En gammal Triumph, Nortonlåda kanske?
 
Kan kolla med svågern nån dag när jag får tag på honom,,han bygger H-D custom,,
 
Kan kolla med svågern nån dag när jag får tag på honom,,han bygger H-D custom,,

Ultima är en av de vanligaste lådorna i HD-byggen. De är asatiska och därför hälften så dyra jämför med USA-tillverkade eftermarknadslådor som tex Baker. Kvaliten på Ultima är dock helt ok

http://www.ultimaproducts.com/transmissions.html

http://www.bakerdrivetrain.com/

Baker är svindyra kan jag säga av egen erfarenhet :näsblod

Till HD med separat låda så sitter både ingående rem och utgående axel på vänstersidan. Det är en krånglig lösning om man inte har en HD. Därför ska man satsa på en sk Right Side Drive. Här är ingående axel på vanstersidan och utgående på högersidan. Dessa lådor finns bland ovanstående tillverkare. Tex http://www.bakerdrivetrain.com/rsd/index.htm RSD har kommit till för custombyggen som vill nyttja riktigt breda bakdäck utan att (som vid left side drive) behöva flytta motor och låda till vänster om centerlinjen.

Dock vet jag inte på vilken sida utgående axeln sitter på den aktuella rotaxmotorn :gnissla
 
Last edited:
När jag åkte RD 350 på slutet av 80 talet så hörde jag snack om att folk monterade in rotax motorer i dom. Så det kanske är ett tips att höra med nån RD 350 - 500 fantast/guru

tack för tipset =)

En gammal Triumph, Nortonlåda kanske?

verkar vara lite gamla saker men ska se vad man kan hitta =)

Kan kolla med svågern nån dag när jag får tag på honom,,han bygger H-D custom,,

Hade uppskattats mycket :tummenupp rapportera om du får tag på något ställe (i sverige) där se säljer lådor (helst beggangade)

http://www.blocket.se/vi/16671073.htm?ca=15_s

Huh,,,22000:- kanske lite mycket för ett litet "projekt" :)

http://bigtwin.idg.se/2.2312/1.105057 ,en länk till vxllådor

jao rätt dyrt :(

Ultima är en av de vanligaste lådorna i HD-byggen. De är asatiska och därför hälften så dyra jämför med USA-tillverkade eftermarknadslådor som tex Baker. Kvaliten på Ultima är dock helt ok

http://www.ultimaproducts.com/transmissions.html

http://www.bakerdrivetrain.com/

Baker är svindyra kan jag säga av egen erfarenhet :näsblod

Till HD med separat låda så sitter både ingående rem och utgående axel på vänstersidan. Det är en krånglig lösning om man inte har en HD. Därför ska man satsa på en sk Right Side Drive. Här är ingående axel på vanstersidan och utgående på högersidan. Dessa lådor finns bland ovanstående tillverkare. Tex http://www.bakerdrivetrain.com/rsd/index.htm RSD har kommit till för custombyggen som vill nyttja riktigt breda bakdäck utan att (som vid left side drive) behöva flytta motor och låda till vänster om centerlinjen.

Dock vet jag inte på vilken sida utgående axeln sitter på den aktuella rotaxmotorn :gnissla

Tackar och bockar för infon :D :tummenupp

Nu gäller det bara att hitta någon som säljer en låda :)

Axeln sitter på vänster sida
 
Last edited:
Jao :D

Gäller ju bara nu att hitta lämligt företag i västsverige som säljer lådor.
Har hittat http://www.calleschopperdelar.se/ som borde ha dock ligger de runt 35 mil från mig.

Dollarn är ju annars behagligt låg, dock kan jag förstå om du vill titta på sakerna irl först för att få en känsla för om de passar ditt bygge eller ej.

Jag skulle även kolla efter annonser efter beggade lådor på tex harleyportalen eller blocket!
 
rotax, är det två- eller fyrtakt?:va om det är det första så är det ju ett kanonbygge, mer tvåtakt på vägarna!:yoparty om det är det senare så är det bra det med, hojbyggen är alltid kul:)
 
Dollarn är ju annars behagligt låg, dock kan jag förstå om du vill titta på sakerna irl först för att få en känsla för om de passar ditt bygge eller ej.

Jag skulle även kolla efter annonser efter beggade lådor på tex harleyportalen eller blocket!

Håller ständig koll på blocket :)

Harleyportalen visste jag inte om, tack för tipset :)

rotax, är det två- eller fyrtakt?:va om det är det första så är det ju ett kanonbygge, mer tvåtakt på vägarna!:yoparty om det är det senare så är det bra det med, hojbyggen är alltid kul:)

Det är en tvåknack :tummenupp
 
Har inga bilder nu men den är på 447cc och är tvåcylindrig. Portningen orginal är ganska tam och det finns inga boostportar i cylindern. :huvet

när jag fått tag på låda och andra saker som behövs till bygget kommer det förhoppningsvis upp en projekttråd här :)

ok, men en så pass stor twin mullrar rätt gott va?:tummenupp
äh, porta själv och fixa ett par bra avstämda expansionskammare så får du nog tillräckligt med effekt iallafall:tummenupp
kan du inte ta variatordriften från en scooter och sätta ihop motorn med?:va borde ju kunna bli en rätt cool hoj med ett sjusatans ax:D

det ser jag fram emot!:)
 
Nortonlådorna används flitigt, men jag tror att en harley (eftermarknadslåda) är vad du ska satsa på, dock kan det vara svårt att hitta begagnade sexpetare, en begad fempet borde du kunna hitta.

Rätt måga harleyåkare byter ju upp sig till sexpetat och då blir dom gamla lådorna över, en nighttrainlåda borde gå och få för en rimlig peng, då är dom IOFS lackade med en hiskeligt ful svart-skrynkellack, men det kan du ju fixa.

Vad blir det för ram du stoppar härligheten i?
 
Varför inte använda variatorn från skotern? skulle bli en intressant körupplevelse
 
ok, men en så pass stor twin mullrar rätt gott va?:tummenupp
äh, porta själv och fixa ett par bra avstämda expansionskammare så får du nog tillräckligt med effekt iallafall:tummenupp
kan du inte ta variatordriften från en scooter och sätta ihop motorn med?:va borde ju kunna bli en rätt cool hoj med ett sjusatans ax:D

det ser jag fram emot!:)

hehe jao egna avgasrör kommer, portning blir det kanske, tror kraften kommer räcka en bit endå :D
nja variatordrift blir rätt krångligt då jag måste bygga en egen slutväxel =/

Nortonlådorna används flitigt, men jag tror att en harley (eftermarknadslåda) är vad du ska satsa på, dock kan det vara svårt att hitta begagnade sexpetare, en begad fempet borde du kunna hitta.

Rätt måga harleyåkare byter ju upp sig till sexpetat och då blir dom gamla lådorna över, en nighttrainlåda borde gå och få för en rimlig peng, då är dom IOFS lackade med en hiskeligt ful svart-skrynkellack, men det kan du ju fixa.

Vad blir det för ram du stoppar härligheten i?

Tack för infon :tummenupp :)

Ramen kommer bli en egenbyggd, tanken är att den ska se ut som en låg sport-hojj med lite dragracinstuk över det hela.

Varför inte använda variatorn från skotern? skulle bli en intressant körupplevelse

Vet inte hur jag ska lösa biten med slutväxel då samt att en variator från en snöscooter ser så hiskeligt ful ut :gnissla
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top