Fördelar med nicasylcylindrar?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Vad finns det för fördelar? Dom är ju så satans dyra att laga, men ändå envisas dom med att ha det i 2-taktscylindarna som rasar ständigt, why?!

På grund av effektökningen som kommer av lägre friktion.

Slitaget är även lägre, men givetvis kan man få ett ras ändå och då blir det ju dyrare än att borra om en stålfodrad cylle.

Silwer skrev:
På grund av effektökningen som kommer av lägre friktion.

Slitaget är även lägre, men givetvis kan man få ett ras ändå och då blir det ju dyrare än att borra om en stålfodrad cylle.

Aha okej :) Är nicasyl hårdare?

Hur är skillnaden mellan aluminiumcylle och stål?

cRoC skrev:
Aha okej :) Är nicasyl hårdare?

Hur är skillnaden mellan aluminiumcylle och stål?

nja, men det har lägre friktion än stål.

aluminumcylindrar har ju iaf kromat lopp eller liknade, allt i aluminium gör sig av med överskottsvärme snabbare än järn eller stål.

Mjo nikasil(stavas?) e väl hårdare? Jag kommer ihåg när jag va 15 o min 65 cc nikasil skulle borras o miloverkstaden här i stan förstörde ett o annat borr för dom inte kunde tänka sig att det va nikasil i moppecyllar.

Bättre verkningsgrad på alumotor jämfört med gjutgärn va?

HanneZ skrev:
Mjo nikasil(stavas?) e väl hårdare? Jag kommer ihåg när jag va 15 o min 65 cc nikasil skulle borras o miloverkstaden här i stan förstörde ett o annat borr för dom inte kunde tänka sig att det va nikasil i moppecyllar.

Bättre verkningsgrad på alumotor jämfört med gjutgärn va?

Alumotorn är dessutom ganska mycket lättare.....

Såvida jag har fått lära mig så håller de betydligt bättre oxo, dvs har svårare att skära ihop.

hehe, jo vikten osså då de e klart, fast de märkte ja inget av när ja fick lyfta i och ur min i somras #"¤%"#/

OlleR6 det har säkert med att alun släpper ifrån sig värmen bättre

Dessutom blir motorn kompaktare eftersom det inte behövs dels ett gjutjärnsfoder och därefter (dvs utanför gjutjärnet) aluminumcylindern. Och alla vet ju hur det är, dagens 1 litrar är ju stora som gårdagens 125:or. Typ.

Cylinderblock av alu med foder av gjutjärn rockar!
Gammelkawworna blir 1500 cc med bigblock och gammelSuzzorna blir 1685 (eller nåt sånt) med bigblock! Sånt kan man glömma med dagens moderna superkompakta motorer.
Cylindervolym rules!

Nicasil tål slitage bättre, håller olja bättre än kromat tror jag, ger mindre friktion alltså högre effekt, bättre värmeledning eftersom alu leder värme bättre än stål och ingen värmetransporthindrande skarv foder/cylle, mer lika värmeutvidgning vilket möjliggör mindre kolv/cyl-spel o mindre slammer o säkert bättre kylning av kolven oxå.

/u

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck