Fördel med hög vs. Låg tomgång?

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Vad är fördelen med att skruva upp tomgången respektiva ha en låg tomgång??

Och med hög tomgång menar jag typ 2500-3000 varv...

Blir gasresponsen bättre?

D
 
Mjukare motorbroms, mindre ryck vid på-/avslag.

Egentligen bara relevant om du är snabb på bana.
 
På gata är det bara drygt med hög tomgång, svårt att få i ettan, den för ett jävla liv vid rödljusen osv, och man kör inte på det sättet så de spelar nån roll. På bana däremot är det helt underbart med runt 3k varv i tomgång, mycket mjukare hoj, snällare motorbroms och man slipper alla former av juck när man går från avslag till påslag. Även på mina fuggehojar höjer jag tomgången rejält, just för att få dom mjukare.
 
Som mister Steen säger får du bättre oljesmörjning då du har ett högre tryck på oljan vid högre varv. Annars kan jag inte se några fördelar med hög tomgång vid gatkörning.

Det där med smörjningen är rätt viktigt dock, men håller man sig vid tillverkarens rekommenderade tomgångsvarv så är det lugnt, men man ska helst inte ligga under det.
 
Hmmm, det är samma oljetryck från ca 1000rpm upp till maxvarv. Oljesystemet är konstruerat för ett visst tryck som måste uppnås redan vid lågt varvtal. Sedan är det belastningen som ökar med varvtalet som oljefilmen skall klara av att hålla för.
Så fördel men hög tomgång pga oljetryck, not...
 
Vinterhojen har jag tomgången med kall motor inställd på ca 15000-2000rpm. Du anar inte hur mycket mer lättstartat härket blir. Sommarhojen drar jag upp tomgången på i början av säsongen av samma skäl, men sänker sen. Blir mer lättstartat så.

Att ha hög tomgång bara för att, känns bara drygt och stressande, om man inte som nån skriver ovan, kör på bana. Försök krypköra i tät trafik med hög tomgång och se hur vilsamt det är! :tungan
 
Hmmm, det är samma oljetryck från ca 1000rpm upp till maxvarv. Oljesystemet är konstruerat för ett visst tryck som måste uppnås redan vid lågt varvtal. Sedan är det belastningen som ökar med varvtalet som oljefilmen skall klara av att hålla för.
Så fördel men hög tomgång pga oljetryck, not...

Åfan, jag har lärt mig annorlunda men säger inte att du har fel. Jag har bara köpt vad jag hört och levt med det då det lät logiskt. Du menar alltså att oljepumpen upprätthåller samma tryck vid 1500 som vid 8000 varv?

Oljetryckslampan på min ducce kan blinka lite om jag har tomgången för lågt ställt (på tomgång givetvis).
Har även på Dr.Big:gurun Stefan Hesslers sida, där han säljer oljetrycksmätare till modellen, läst detta:

IMPORTANT! under 1400rpm (DR BIG) and under 1500-1600prm (DR650 SP41-45) the control lamp can shine sometimes. NO PANIC! ;-) Its normal, why the oil pressure is really small in this rpm. Thats the cause too, why the idle rpm should be not under 1400rpm..... Think about this.

Det är väl främst den källan jag baserade mitt påstående på.
 
Åfan, jag har lärt mig annorlunda men säger inte att du har fel. Jag har bara köpt vad jag hört och levt med det då det lät logiskt. Du menar alltså att oljepumpen upprätthåller samma tryck vid 1500 som vid 8000 varv?

Oljetryckslampan på min ducce kan blinka lite om jag har tomgången för lågt ställt (på tomgång givetvis).
Har även på Dr.Big:gurun Stefan Hesslers sida, där han säljer oljetrycksmätare till modellen, läst detta:



Det är väl främst den källan jag baserade mitt påstående på.

Jag har aldrig haft oljetrycksmätare på någon hoj, men på bilarna jag har haft det på har det varit rejäl skillnad i tryck och dom har inte lämmnat fullt förän efter 2000 varv med varm olja.

Speciellt dom oljekylda Suzukisarna fick väl dåligt med olja till toppen om man ställde ner tomgången extremt har jag för mig.
 
Jopp, oljetrycket ökar inte med motorvarvet över det varvtal där maxtrycket erhålls.
Det som skiljer mellan tillverkare och konstruktion är vid jusst vilket lägstavarv som man erhåller max oljetryck.
Men man vill ju att de varvet skall vara så lågt som möjligt för att lagringen bygger på ett visst tryck.
Och med oljans viskositet så är de givetvis så att de krävs lägre varv för en kall olja att få upp oljetrycket på lågt varv, medans det på varm motor med varm olja krävs något högre varvtal.

Att oljetrycklampor blinkar och så är bara en indikation.
Man måste veta vid vilket tryck tänds oljelampan?
Är givaren och mätaren kalibrerad så att de stämmer?
För att mäta så bör man koppla in en oljetrycksmätare som är kalibrerad som visar rätt för att verkligen veta vilka tryck man har vid tomgång och när man ökar varvet.
Och vid sådant test kommer du märka att trycket inte ökar från typ 1500rpm upp till rödmarkering.
Du kommer att märka att trycket som du hade vid kall motor sänks något då motorn e varm (pga viskositeten).

Om de stämmer att ducce har blandat med rullager och fullfilmsmorda glidllager i veven så kan jag tänka mig att oljesystemet kan va lite tricky med konstruktionen av oljesystemet.

Åfan, jag har lärt mig annorlunda men säger inte att du har fel. Jag har bara köpt vad jag hört och levt med det då det lät logiskt. Du menar alltså att oljepumpen upprätthåller samma tryck vid 1500 som vid 8000 varv?

Oljetryckslampan på min ducce kan blinka lite om jag har tomgången för lågt ställt (på tomgång givetvis).
Har även på Dr.Big:gurun Stefan Hesslers sida, där han säljer oljetrycksmätare till modellen, läst detta:



Det är väl främst den källan jag baserade mitt påstående på.
 
Åfan, jag har lärt mig annorlunda men säger inte att du har fel. Jag har bara köpt vad jag hört och levt med det då det lät logiskt. Du menar alltså att oljepumpen upprätthåller samma tryck vid 1500 som vid 8000 varv?

Oljetryckslampan på min ducce kan blinka lite om jag har tomgången för lågt ställt (på tomgång givetvis).
Har även på Dr.Big:gurun Stefan Hesslers sida, där han säljer oljetrycksmätare till modellen, läst detta:

Det är väl främst den källan jag baserade mitt påstående på.

Och den har rätt....

Fortpelles påstående är kanske lite väl hårddraget men i princip har han rätt. Smörjsystemen är byggda för att ge lagom oljetryck från väldigt nära tomgång och därefter dumpas extratrycket så oljetrycket är absolut inte linjärt ökande med varvet utan tämligen stabilt.

Detta utnyttjar man bland inom racing i då man växlar ner oljepumpen vilket gör att det krävs mer varv för att ge tillfredsställande smörjning men i gengäld man minskar pumpförlusterna vid höga varv.

EDIT: KTM LC4 (vilket är TS motor) specar rek tomgång 1400-1500RPM och bypassen skall enl rek öppna vid 2500RPM.
 
Last edited:
Hmmm, det är samma oljetryck från ca 1000rpm upp till maxvarv. Oljesystemet är konstruerat för ett visst tryck som måste uppnås redan vid lågt varvtal. Sedan är det belastningen som ökar med varvtalet som oljefilmen skall klara av att hålla för.
Så fördel men hög tomgång pga oljetryck, not...

Nä, det kan jag inte hålla med om. Visst kan man fläska på med en enorm oljepump som ger fullt tryck direkt motorn startar och en övertycksventil som returnerar tillbaka till tråget. Ger massor med effektförlust. Men det är heller inte nödvändigt att ha fullt tryck på alla varvtal.
Att man har högre tryck på högre varv är för att övervinna centrifugalkraften i vevaxeln så att man är säker på att oljan kommer ut till vevlager.
Samtidigt fungerar vev och ramlager också som pumpar, vilket gör att man måste ha lite högre flöde till lagret än va lagret själv pumpar bort. Och det varierar beroedne på varvtal, viskositet.

Så oljetrycket varierar beroende på Vart i motorn man mäter trycket också.
Och... det är framför allt oljeflödet fram till lagren som är viktigt, inte oljetrycket.

Mats
 
De riktigt gamla GSX:arna med rullagrade vev & ramlager i veven hade problem med smörjningen speciellt till kamlagrena vipparm/axel som var de som krävde ett oljetryck för att smörjas.
Det oljepumpsystemet gav dåligt tryck från början som botades till viss del med att dreva upp pumpdriften.
De vanliga på dessa som slets var ofta kammar & Vippor.

GSX:R hade ju fullfilmsmorda lager i veven, och det finns många olika teorier vaför dessa kammar & vipor oxå gick ner sig. Om det var dåligt material och/eller dålig olja, dåligt oljetryck, eller att ägaren inte varmkörde.

Jag har aldrig haft oljetrycksmätare på någon hoj, men på bilarna jag har haft det på har det varit rejäl skillnad i tryck och dom har inte lämmnat fullt förän efter 2000 varv med varm olja.

Speciellt dom oljekylda Suzukisarna fick väl dåligt med olja till toppen om man ställde ner tomgången extremt har jag för mig.
 
Har oljetrycksmätare installerad och för att göra det enkelt kan man säga, med varm motor, så vid tomgång är det 1 bar och vid ~ 4000 varv är det max trycket, 5 bar
Faktiskt en väldigt rak kurva från 1 bar till 5 bar i förhållande till varven
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top