Fördel med dubbla fuggar på enstånka?

• Thread starter Thread starter Coola Ola
  • Start date Start date

Coola Ola

Guest
På min båge så sitter samma motor som Suzuki XF650 Freewind vilket är samma motor som DR650 fast med dubbla förgasare. Man får ju förmoda att detta innebär förbättrade prestanda men på vilket sätt? Jämnare flöde? Högre flöde? De flesta stånkor har ju trots allt bara en fugge.

Lite grann samma frågeställning rör avgassidan. Där råder det omvända, nästan alla stånkor har två rör från utblås som sedan går ihop via kollektorn till ett.

Fördelar/nackdelar med detta?

Vanligen är fuggarna olika eller öppnar inte likadant. T.ex. en 'vanlig' + en cv-fugge. (Är det inte så din hoj ser ut ?) Man vill ha liten fugge för små pådrag o stor för stora pådrag. Svårt att få EN fugge att funka över STORT område helt enkelt.
Vanligen är väl portarna skilda åt, så vid smågas fylls cyllen bara via ena ventilen vilket kanske ger mer turbulens och jämnare blandning. (Hondas hoj-vtec)
Sen finns det praktiska problem med stora fuggar, dom blir höga och trotteln vill låsa pga det höga trycket på den vid delgas.

På avgassidan tror jag det handlar om hur man kan fixa kylningen runt ventilerna eller att det blir mindre turbulens om man slipper låta portarna gå ihop i toppen. Eller bara för att det ser imponerande ut med dubbla rör...
/u

ulf_lundin skrev:
Vanligen är fuggarna olika eller öppnar inte likadant. T.ex. en 'vanlig' + en cv-fugge. (Är det inte så din hoj ser ut ?) Man vill ha liten fugge för små pådrag o stor för stora pådrag. Svårt att få EN fugge att funka över STORT område helt enkelt.
Vanligen är väl portarna skilda åt, så vid smågas fylls cyllen bara via ena ventilen vilket kanske ger mer turbulens och jämnare blandning. (Hondas hoj-vtec)
Sen finns det praktiska problem med stora fuggar, dom blir höga och trotteln vill låsa pga det höga trycket på den vid delgas.

På avgassidan tror jag det handlar om hur man kan fixa kylningen runt ventilerna eller att det blir mindre turbulens om man slipper låta portarna gå ihop i toppen. Eller bara för att det ser imponerande ut med dubbla rör...
/u

Vet ej hur toppen är konstruerad men har svårt att tänka mig att den skulle han nån form VTEC då det är ganska "low-tech" motor, luft/oljekyld enkel kamaxel. Det är hursomhelst två identiska förgasare, Mikuni BSR32 (som jag tror är CV/vakuum), så rimligen funkar de likadant om de inte då öppnar olika. Bestyckningen är dock samma på båda.

-edit- antar att du bara syftade på just sättet att fylla cylllen ang. VTEC

Last edited:
ulf_lundin skrev:

ungefär som en gammal 2-portsfugge till en bil??

en är lågfart o en för högre gaspådrag.
Ursprungligen kom de till för att få hojen lugn och ryckfri när man kör sakta (tex i skogen). Enkelförgasare ryckte o sög fast trotteln och ger en ryckig gång, iaf på den tiden.
Jämför en XR600 med enkelfugge, de är jobbiga som fan att smyga med.

Man kan säga ser jag nu att ulf lundin får till det hela väldigt bra i det han skrev.

Jag tror dock inte insugsventilerna är skiljda åt faktiskt.

Varför det är 2 krökar ut ur cylindern vet jag inte, men troligen så har det väl nånting att göra med att smalare rör suger ur bättre än ett enda jättegrovt rör.

Last edited:
friction skrev:
ungefär som en gammal 2-portsfugge till en bil??
2-stegs iofs. Primären går upp till halv gas ungefär, sen hakar sekundären på så på full gas är båda öppna fullt. Ex. Weber 36 dcd.

Silverpilen (-50 - -60-talet) hade faktiskt en 2-stegare. Gasvajern drog i ena trotteln, sen fanns det en pigg som hakade i den andra trotteln vid halvgas.

Ola: Jo, menade 'a la vtec'.
Aha, 2 likadana fuggar. Visste jag inte. Varför dom gjort så ? Tja, en fugge till en cyl som ger mer än 40 hk blir rätt stor, spec om det ska vara cv-fugge. Kanske inte ens finns såna.
Kanske billigare o mer praktiskt med 2 mindre helt enkelt. Vad vet jag....
/u

ulf_lundin skrev:
Aha, 2 likadana fuggar. Visste jag inte. Varför dom gjort så ? Tja, en fugge till en cyl som ger mer än 40 hk blir rätt stor, spec om det ska vara cv-fugge. Kanske inte ens finns såna.
/u
Sen 10 år eller mer har dock storstånkor enbart enkelförgasare, troligen kan de idag tillverka sådant här på ett annat sätt, men som sagt förr i tiden blev det inte bra.

Borde inte insugsventilerna slitas olika mycket om dom har en varsin förgasare som ger olika mycket bränsle/luftblandning vid vissa gaspådrag?
Bensinen har väl en viss smörjande effekt på ventilsätet och ventilskaftet?

Silwer skrev:
Sen 10 år eller mer har dock storstånkor enbart enkelförgasare, troligen kan de idag tillverka sådant här på ett annat sätt, men som sagt förr i tiden blev det inte bra.
Jo, men inte så mycket cv, va ?
/u

Micke_Lindstrom skrev:
Borde inte insugsventilerna slitas olika mycket om dom har en varsin förgasare som ger olika mycket bränsle/luftblandning vid vissa gaspådrag?
jag tror inte de har det i vilket fall.

Micke_Lindstrom skrev:
Tror jag inte spelar nån större roll. Dom slits ju knappast alls. Sen pulsar det ju utav h-e i ett förbränningsrum, så det åker nog lite luft/soppa förbi även den 'inaktiva' ventilen. Fast den kyls ju inte så bra som den andra. Men det är kanske inte så noga på delgas.

Fast på vtec-hondan kan man undra om slitaget blir ojämnt, den ena äar ju stängd under 7000 varv.
/u

Silwer skrev:
Nej det är nog sant.
En del hojar XT och TT från yamaha hade en av varje då det begav sig.
Jo jag hade en XT 350 en gång och den hade en av varje, nu har man ju även fått reda på vad det skulle vara bra för. :tummenupp

ulf_lundin skrev:
Tror jag inte spelar nån större roll. Dom slits ju knappast alls. Sen pulsar det ju utav h-e i ett förbränningsrum, så det åker nog lite luft/soppa förbi även den 'inaktiva' ventilen. Fast den kyls ju inte så bra som den andra. Men det är kanske inte så noga på delgas.

Fast på vtec-hondan kan man undra om slitaget blir ojämnt, den ena äar ju stängd under 7000 varv.
/u
jag jobbar med sånna motorer en del, vtec har visat sig väldigt slitstarkt om man är noga med oljebyten.
Jag har då inte märkt nåt ökat slitage på nåt sätt.
Nu tänker väl du på vfr hojen med vtec iofs sig men det borde inet vaar nåt problem där heller, frågan är dock varför inte systemet används mer på hojar?
Antingen är det för dyrt, för platskrävande eller så anses motorcyklar klarar sig gott nog med vanlig ventilteknik.

ulf_lundin skrev:
/u

Om jag fattat hela tråden rätt så är mao de flesta förgasare på stånkor inte CV? Jag ska inte svära på att det är CV-förgasare på min men som jag förstått det så kan man enkelt se skillnaden på om gasvajern är kopplad till ett spjäl (som på min) eller direkt på trottelnålen. Rätt?

Coola Ola skrev:
Jag ska inte svära på att det är CV-förgasare på min men som jag förstått det så kan man enkelt se skillnaden på om gasvajern är kopplad till ett spjäl (som på min) eller direkt på trottelnålen. Rätt?
Jo, det är helt rätt.
/u

Kan nån förklara följande:

CV?
vakuumförgasare?

:)

Min hojj (XT350 -86) har jag problem med... där har jag 2 förgasare, eller ja en riktig + en vacuum historia. Drar jag på fullt gas på tomgång så rör sig vacuumförgasaren bara halvvägs... ska det vara så ?

Den går dåligt över 6.500RPM

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck