Förbjuda tobak?

Borde man förbjuda tobak?

• Antal röstningar
    0
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Spinn-off på Kuritas "Förbjuda alkohol"-tråd.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=122341

Hans fråga: "Folkets frihet vs. folkets väl. Vad tycker ni?" får väl gälla även här.
Kör även likadana poll-frågor, ska bli kul att jämföra de två poll'arna. :)

Men jag slänger upp lite egna ord också.

War-psycho skrev:
2202170 :klappar

Instämmer fullt. :tummenupp

Ska man jämföra de olika "drogernas" inverkan på omgivningen, så blir man ju inte utsatt av fulla människor på samma sätt som rökare/snusare.

Det j-la otyget blir man ju utsatt för överallt.

Rökare/snusare är egoister som inte visar någon som helst respekt för folk i sin omgivning.
Borde klassas som droger, och beivras på samma sätt.

(Vill jag slippa fylltrattarna, så är det bara att ge 17 i att gå på stan på helgkvällarna.)

Är man så urbota över-korkad att man börjar röka/snusa, så ska inte resten behöva lida för det.
Jag har aldrig hört någon som tyckt att första cigaretten smakar gott, eller fått en att må bra.
Varför tar man då nästa cigg ?? :kocko
(Räcker det inte med att man stillat sin korkade nyfikenhet?)

J-la knarkare är vad dom är. :FU
Tillägg...

Många andra jämförelser med bl.a. alkoholen kan göras.

*Rattfyllon, jovisst, men hur många bränder orsakas av rökare ?

*Hur många trafikolyckor orsakas av folk som fipplar med cigg/snus i bilen ?

*När man letar beggad bil, vill man ha en rökt bil, eller en orökt, i så fall varför ?

*Varför är tapet & tak gula hemma hos rökare ? Tänk då vad som hamnar i lungorna.

*Varför ska man acceptera exponering för rök & snus(k) överallt & alltid ?
(Skulle ju knappas vara accepterat om man betedde sig så med alkoholen precis.)

*Varför ska vi låta våra barn exponeras för detta destruktiva & själviska beteende för, dagligen ?
(Varför röker alltid dagispersonal ? Bra förebilder.)

* Varför röker alltid sjuksköterskor ?
(Hur j-la klyftigt är det, med deras förhandsinfo dom borde ha ?)

Tja, fortsätt gärna om ni vill.

Edit: Fakkin hell, min röst las på alla alternativen? Knäppt.
(Minus en röst på de två nedre alternativen alltså. :))

Last edited:
War-psycho skrev:

(Hur j-la klyftigt är det, med deras förhandsinfo dom borde ha ?)

Det där är ngt man grubblat på....!! man ser dom jämt stå å blossa. :fatta!

War-psycho skrev:
2202353

Jag har läst någonstans, det var någon som berättade om när hon var sjuksköterska, att hon började röka när hon jobbade som sjuksköterska för att få ta rast ibland. Rökare fick ta korta raster och gå ut och röka medan icke-rökare fick fortsätta jobba.
Kommer dock inte ihåg var jag läste det.

Paradoxy skrev:
2202369 Jag har läst någonstans, det var någon som berättade om när hon var sjuksköterska, att hon började röka när hon jobbade som sjuksköterska för att få ta rast ibland. Rökare fick ta korta raster och gå ut och röka medan icke-rökare fick fortsätta jobba.
Möjligt, men det argumentet håller väl knappast idag. :)

(Det är ju slut på knarkarnas förmåner numer.)

Som en lite parentes tycker jag det är väldigt bra med rökförbudet på restauranger och krogar. Ser lite muppigt ut dock med alla rökare som står och trängs i små rökkurer. :hihi

morlock skrev:
2202394 Som en lite parentes tycker jag det är väldigt bra med rökförbudet på restauranger och krogar. Ser lite muppigt ut dock med alla rökare som står och trängs i små rökkurer. :hihi
Jo, och det var otroligt vilken skillnad det blev i luftkvaliteten med en gång.

Blev bättre än jag trodde faktiskt, även avseende lukten.

J-la idiotargument det var förresten.
Att röken skulle ta bort massa otrevlig kroppsodör.
Då kan man väl fylla lokalerna med senapsgas i så fall, då lär man inte heller störa sig på lukten av svett.
:brinnerup

Ni som röstar "nej"...

Ni får gärna argumentera varför, eller är det bara för att ni röker/snusar själva ?
(Och därmed bevisar min egoist-teori.) :hoppa

War-psycho skrev:
2202478 Ni som röstar "nej"...

Ni får gärna argumentera varför, eller är det bara för att ni röker/snusar själva ?
(Och därmed bevisar min egoist-teori.) :hoppa
Argument: friheten är viktigast.

Sug på den. :blah

Paradoxy skrev:
2202369 Jag har läst någonstans, det var någon som berättade om när hon var sjuksköterska, att hon började röka när hon jobbade som sjuksköterska för att få ta rast ibland. Rökare fick ta korta raster och gå ut och röka medan icke-rökare fick fortsätta jobba.

den taktiken körde jag med för några år sen.....
men nu snusar jag bara... tycker nog denna fråga är för svår att svara på..
jag ser mer fördelar än nackdelar med snuset...

käkar aldrig godis längre och det stärker emaljen = inte haft några hål i tänderna sen jag började snusa... (men sen är det ju detta med tandlossning om man alltid snusar "på samma sida" ...

War-psycho skrev:
2202498 Hehehe...

Friheten att skita på andra menar du ? :gnissla

Apapapap .. kör man gamla motorcyklar från 70-talet ska man nog inte snacka om att skita på andra .. eller har du konverterat dem till miljövänlig solkraft kanske? :fatta!

Smeddie skrev:
2202520 Apapapap .. kör man gamla motorcyklar från 70-talet ska man nog inte snacka om att skita på andra .. eller har du konverterat dem till miljövänlig solkraft kanske? :fatta!
Grattis till det dummaste argumentet hittills. :tummenupp

Så länge det finns nån som är värre, så får man behandla folk som man vill alltså. :3freak
(Och med tanke på föregångare som Hitler & Saddam m.m. så finns det ingen anledning att klaga på folk som mördar invandrare, så länge offren inte kommer upp i miljontal?)

Som sagt.... "Men durå"-argument passar bättre på ett dagis.

Ps. Tror du DIN hoj släpper ut vattenånga eller ? :dummer

Solid snake skrev:
2202523 Skiter i andra, kommunist! :4skrika
Jag bryr mig inte om du är kommunist.
(Eller försöker du påstå att alla rökare är kommunister ?)

Förstår att du försökte vinna "dummaste inlägg"-tävlingen, men tyvärr så kom du bara tvåa. :rolleyes:

Men jag antar att rökare/snusare har svårt att försvara sitt missbruk med vettiga argument.

Last edited:
Jag förtår inte hur snusning kan påverka andra så negativt, det är ju knappast så ni kan utsättas för passiv snusning. Jag har snusen under läppen det kan ingen annan lida av, så länge man inte ska pussas med nån chey.
När jag snusat färdigt slänger jag snusen i en papperskorg eller någon annan stans där den inte stör någon och detta kan inte vara mycket värre än en tuggummi. Tycker jag.

Appropå rökförbud på krogen tycker jag lukten har blivit fruktansvärd, det luktar som hälften har skitit ner sig och andra hälften har inte duschat på ett halv år samt att minst var tredje har spytt under bardisken. Tacka vet jag att komma hem och lukta rök trots man inte är rökare.

Paradoxy skrev:

Smart brud. Det naturliga urvalet kallas det tydligen.
Varför sjuksköterskor röker är väl inte konstigare än att t.ex. alla rivningsarbetare och tradarchaffisar snusar och dricker Carlsberg Sort?

hmm...
vi har inte frihet att döda andra
vi har inte frihet att även med godkännande döda andra
vi har inte frihet att döda oss själva (även om man inte kan bli straffad för självmord...)

med det i tankarna, samt med att jag inte kan se varför någon människa skulle vilja offra ~12.000 kr om året på att slösa tid och försämra sin hälsa (och andras)... men vad gör inte folk med dålig självkänsla för att få coolhet och status på högstadiet?...

förbjud skiten!

Paradoxy skrev:

Sådär är det i restaurangbranschen också, röker man inte får man ingen rast :hihi

Jag tycker på nått sätt att man skulle sälja större förpackningar så att det blir svårare att börja röka, typ bara limpor :)
Då blir det 400kr som ska ut varje gång, och den som redan röker borde väl inte bry sig specielt. Storhandla eller köpa ett om dagen?

NoicE skrev:
2202881Jag tycker på nått sätt att man skulle sälja större förpackningar så att det blir svårare att börja röka, typ bara limpor :)
Då blir det 400kr som ska ut varje gång, och den som redan röker borde väl inte bry sig specielt. Storhandla eller köpa ett om dagen?
Det vore ungefär som att säga att det bara skulle vara alkisar som skulle köpa vin om det inte fanns annat än bag-in-box.

Ninja Racer skrev:
2202644 Jag förtår inte hur snusning kan påverka andra så negativt, det är ju knappast så ni kan utsättas för passiv snusning. Jag har snusen under läppen det kan ingen annan lida av, så länge man inte ska pussas med nån chey.
När jag snusat färdigt slänger jag snusen i en papperskorg eller någon annan stans där den inte stör någon och detta kan inte vara mycket värre än en tuggummi. Tycker jag.

sant.. trådstartaren är nog den första jag hört som mår dåligt av passiv snusning ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT