Förbjud skiten!

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Dessa jävfla fyrverkerier..
Har några muppungar runt omkring här som skjuter raketer och annat skit.
Det är fan inte kul när man har en hund som får panik och inte vet var han ska ta vägen.
Har fått avliva en hund som blivit skrämd av raketer. Han slutade nästan att andas när det smällde.

Om nu folk absolut måste skjuta så kan dom väl hålla sig till en dag.
Blir bara så :mad:

Var bara tvungen o skriva av mig lite och sen om folk tycker jag har fel... SO WHAT!

Med hund har DU ett ansvar att hålla den borta från fyrverkerierna, håll den inomhus,
gå där folk inte är med fyrverkerier.

Förstå mig rätt, jag gillar hundar, men vi (människor) var här först.

Ismannen skrev:
Dessa jävfla fyrverkerier..
Har några muppungar runt omkring här som skjuter raketer och annat skit.
Det är fan inte kul när man har en hund som får panik och inte vet var han ska ta vägen.
Har fått avliva en hund som blivit skrämd av raketer. Han slutade nästan att andas när det smällde.

Om nu folk absolut måste skjuta så kan dom väl hålla sig till en dag.
Blir bara så :mad:

Var bara tvungen o skriva av mig lite och sen om folk tycker jag har fel... SO WHAT!

Hatar skiten själv..på Irland har de samma skit på Halloween och det börjar smälla i slutet på September...och varje jävla gång så tjuter hojlarmet.. :huvet Jag har gjort det mindre känsligt redan så föreslå inte det.. :brinnerup

Stackars vovvar, hoppas det går bra, har hört talas om något lugnande man kan ge dem innan det blir som värst vid 12 slaget. :pannkyss

MattE. skrev:
Med hund har DU ett ansvar att hålla den borta från fyrverkerierna, håll den inomhus,

Svårt o hålla han borta när det hörs in.

MattE. skrev:

Det hörst ju rakt genom väggar och fönster!

ädit: ismannen..han först..my bad :Bugar

MattE. skrev:

Med fyrverkerier måste du begära tillstånd om du skall vara på allmän plats eller där det kan störa/förstöra människor och egendom (hundar räknas som egendom)

Ismannen skrev:
Svårt o hålla han borta när det hörs in.
Jag vet ju inte hur din situation är, och jag tvivlar inte på att du har helt rätt.

men jag tycker inte att det ska förbjudas, det hör liksom till.

om man förbjuder det så kan man ju likabra förbjuda sporthojar
och alkohol, brudar med stora tuttar, och allt som är roligt.
sen kan vi konvertera Sverige till ett rent kommunistland,
för vem ska ha kul egentligen? likabra att förbjuda allt.

Kan man inte vänja av hundarna istället? Om man börjar i tid alltså.

Och varför är just hundar så känsliga för fyrverkerier?

Catman skrev:
Med fyrverkerier måste du begära tillstånd om du skall vara på allmän plats eller där det kan störa/förstöra människor och egendom (hundar räknas som egendom)

Tycker det är helt rätt. Men den lagen har aldrig respekteras o kommer aldrig att göras tyvärr. Skulle man ringa polisen skulle det nog inte hända särskilt mycke.

Problemet är väl just att det ska smällas flera dagar kring nyår valborg osv. Om man håller sig till två dagar om år kan ju hundägarna ställa för sig lite... lugnande medel till jycken osv...

Var ju pang och lekfarbror i mitt förra jobb och tycker därför att fyrverkerier är dåligt av MÅNGA anledningar.

Dels för att de pang pang grejer jag pysslade med tidigare var REDIGA grejer och inte småfjant som dessa smällare osv.

Icke förty vet jag oxå hur LITE det behövs för att smälla av ett finger eller förstöra ett öga...
Ett finger är som blött toapapper...

Detta i kombination med dåligt omdöme, fylla osv så tycker jag mig på ett yrkesmässigt sätt kunna säga:

Förbjud skiten!

Det finns nästan ingen som kan hantera dessa grejer på ett säkerhetsmässigt riktigt sätt iaf. under de betingelser som ett firande med alkohol i bilden innebär.
Väninnan här i Bålsta gick förbi en far som stod och "lärde" sin underårige son att rikta raketerna med en flaska hejvilt inne på gården mellan hyreshusen...
Hon sa givetvis till, och påpekade vilket dåligt föredöme han var...
Ni kan säkert ana vad kommentaren blev?
Även DET ett gott föredöme för barnet i fråga.

Last edited:
Om folk kunde hålla sig till en dag skulle det inte vara så stora problem, men när det smäller 1-2 veckor före och efter nyår då är det duktigt irriterande.

Förbjud hundar, jag hatar dom.

Förbjud stockholmare, jag hatar dom.. :arsele

Ismannen skrev:
Tror inte du riktigt förstod.

bara för att du ogillar fyrverkerier så ska dom inte förbjudas, det finns ju så många andra som gillar dom.

precis som folk ogillar bilar, motorcyklar, ketchup, ägg, lastbilar, pengar, demokrati.

ska vi börja förbjuda allt?

håller med ismannen. min hund vägrar att gå ut idag och det har bara smällt 3-4 ggr ganska långt härifrån.

det konstiga är att hon inte var rädd för smällare först, men har blivit det det senaste året. innan så skällde hon bara tillbaka på dom, nu darrar och skakar hon och gömmer sig.

det blir inget nyårsfirande för mig imorgon i alla fall. har ingen hundvakt och jag tänker inte lämna henne ensam...

MattE. skrev:

bara för att du ogillar fyrverkerier så ska dom inte förbjudas, det finns ju så många andra som gillar dom.

precis som folk ogillar bilar, motorcyklar, ketchup, ägg, lastbilar, pengar, demokrati.

Har jag sagt att man ska förbjuda allt?? tror knappast ketchup eller ägg stör någon.

Ismannen skrev:
Om folk kunde hålla sig till en dag skulle det inte vara så stora problem, men när det smäller 1-2 veckor före och efter nyår då är det duktigt irriterande.

Jaha, det finns 52veckor på hela året. Du tycker inte att du kan avvara 1-2veckor av dessa? Näe tydligen inte snålfan.

Du har 3 saker att välja på istället för att bitcha omkring med sånt här.

1. Avvänj hunden, funkar ju tydligen för jakthundar.
2. Sätt dig i bilen, packa med hunden och kör ut den på landet. Till vem eller vad är inte mitt problem.
3. Ge hunden lugnande!

Ja du, på tal om smällare osv, ni hundägare har ju redan fått smällarna förbjudna, bara raketer och kaskader av olika sorter finns numera sedan några år.... Tippsa gärna alla med hysteriska hudsdjur om dom dära 3 tippsen och låt människorna få ha någon tradition och nöje kombinerat!

Btw, märks att jag är ganska less på sånt här nu va? :tomten

MattE. skrev:

Men motorcyklar, Ketchyp mm skadar inte nån annan. Finns även mycke barn som är rädda för smällare..

Tycker riktigt synd om alla djur som lider som fan just för dessa smällare. Räcker det inte med att smälla av raketerna på de dagarna som det är tillåtet.
Då kan man som sagt förbereda sig lite. Men går inte att hälla i sitt djur med medicin i flera dagar i sträck.

Du kanske skulle lära dig att tänka lite på andra o inte bara på dig själv

Ismannen skrev:
Har jag sagt att man ska förbjuda allt?? tror knappast ketchup eller ägg stör någon.
det sa jag inte, jag sa bara att just du gillar inte fyrverkerier,
sen finns det folk som ogillar andra saker, ska vi då förbjuda fyrverkerier för att du inte gillar dom, och sen förbjuda sporthojar för att någon inte gillar dom
då slutar det ju med att man förbjuder en massa saker.

bara för att du tycker det är rätt att förbjuda fyrverkerier så finns det inget som säger att du
är bättre och vet mycket bättre än andra. (även om det i detta fallet faktiskt är dåligt för djuren)

OBS! du ska veta att jag inte försöker idiotförklara dig med vad jag skriver,
verkligen inte, jag säger bara att man inte kan hålla på och förbjuda allt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT