Förbisedd riskfaktor

Surikaten

Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
BMW R1100S
Upptäckte idag att om man kör med öppen dragkedja på jackan och har en tunn tröja under i denna sommarvärme, så finns risken att ett bi kommer in och inte i luftvirvlarna kan komma ut :hoppa . Och om man då i det läget ovetandes sträcker lite på sig kan man alltså i motorvägsfart bli stucken av ett bi :jisses . Och inte kunde man stanna där heller och kolla vad de var för art, men senare när jag granskade märket tyckte jag mig se en del av taggen dvs snarare ett bi än en geting. Har ibland tyckt mig se att dessa randiga flygfän dras mer till min gula hoj än till hojjar av andra färger - men trodde alltså felaktligen tills idag jag skulle vara kvitt dem på motorväg. Lyssna och lär av denna historia :mattias .

Nån som har några erfarenheter av andra udda oväntade riskfaktorer i trafiken?

Surikaten skrev:
2358184
Nån som har några erfarenheter av andra udda oväntade riskfaktorer i trafiken?

Torduvlar (stavas det så?) på halsen är något man ska passa sig för.... gör ont som fasen och ger fina blåmärke :(

otrevlig erfarenhet:

innefattar: (i nämnd ordning i lager utifrån och in på bara skinnet)

1st jacka
1 st ryggskydd
1 st t-shirt
närmast magen... 1 st ilsken geting.

följande resulterade i en lustig dans bevitnad av en kompis vänlig nog att låna ut sin cross till mig... dock blev han något förvånad när jag tvärstannade och slängde crossen ifrån mig samt påbörjade någon form av strippdans med koreografi hämtad från indianernas regndans.:yoparty

handskar, hjälm, jacka, ryggskydd samt t-shirt och slutligen ett stycke tillplattad geting.

men tre finfina stick på magen blev det iallfall innan jag lyckades platta till den lille gynnaren.

hoppas ni slipper dom i sommar.

En geting hade fattat tycke för min hårbotten innanför hjälmen i förrgår, jag tyckte det kliade lite men han hann inte sticka mig, och för många år sen på semesteresa i sydeuropa kom jag körande i badbrallor med min CB750 och ve och fasa en humla stack mig i skrevet, ingen angenäm företeelse, jag är numera botad från slarv med skyddskläder.

Dom små odjuren kan pricka in i jackärmen också om man kör utan handskar... Det är inget skönt, jag lovar. Sen har jag fått in en humla i hjälmen, men den stendog direkt, fastkilad mellan glasögonbågen och skallen, så den kände jag inget av annat än smällen när den träffade.
En annan händelse, inget djur, men lite udda ändå. Hade en gammal Laverda 750 GT och på den satt det en mätare i lykthuset, minns inte om det var volt eller ampere. Den fick jag i pannan i 110 på motorvägen (den var inte inkopplad så det fanns inga kablar till den) den dan den gav upp av alla vibrationer.

Förbisedd?

Det är i rätt m¨nga trådar det står om getingar och bin...och humlor och trollsländor...alla äro de onda små djur!
:mad:

Krockade med en tappad hjulsida som rullade ca 70km/h, jag kom i samma riktning i ca 110km/h. Jag är glad att det var en billighetsvariant (i tunn plast) och inte en Volvo original från 1984 (metall) då den tog på tårna på vänster fot. Ingen skada på mig alltså. Det hade varit spännande att köra över den med nedlägg, nu gick det rakt fram...

/Per

"Nära döden"-upplevelse med geting

Halloj! För en fem år sedan något kom jag körandes en solig sommardag på 90-väg (kanske något över lagstadgat...) när en geting studsade på kragen på stället upp in under hjälmen, studs mot ögonbrynet och lade sig innanför visiret ca 2 cm från mitt öga och började krypa runt. Jag bromsade snabbt in och öppnade försiktigt upp visiret och den flög iväg. Sedan åkte jag hem och bytte kalsonger och lät bågen stå ett par dar. Är så jävla glad att det inte var mycket trafik och bred vägren. Hade kunnat gå riktigt illa...

klippte en fågel i inte allt för hög fart, träffade kåpan, svor lite tyst för mig själv om fåglar och spräckta kåpor, vad jag inte visste då var att fågeln, av obestämd art (svart), letat sig in mellan kåpa. kylare och gaffelben och satt klämd där, när farten ökade kom överaskningen.... blod, bajs och vad nu mer som kan tänkas vara flytande i en fågel, naturligtvis letade sig uppåt och träffar visiret, ökad puls? jajjamen =)

Last edited:
smällde med en kaja i 180 för ett par veckor sen, den missade kåpan och tog min axel, vart lite intressanta färgskiftningar i huden under ngn vecka, trodde först nyckelbenet gått igen. Hojen klara sig med lite blod på tanken. Fan vet vad som hänt om man fått den i skallen...

Pegaso skrev:
2361390 smällde med en kaja i 180 för ett par veckor sen, den missade kåpan och tog min axel, vart lite intressanta färgskiftningar i huden under ngn vecka, trodde först nyckelbenet gått igen. Hojen klara sig med lite blod på tanken. Fan vet vad som hänt om man fått den i skallen...

Plockade en fågel med knät efter avslutat knäskrap på favoritvägen..
Skum känsla men den tog över knäpuck/knäskydd så det gjorde ju inte ont, bara small till lite..

Fick in en geting innanför hjälmen för ett tag sen, den studsade mot bröstet o sen in i hjälmen framför hakan....Gissa om man fick panik, men som tur var var den väll lite omtumlad och jag han stanna och släppa ut den genom visiret innan den stack mej....Tur i oturen=)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman