förbannade husabergare ! (eller chaffören)

:samuel:

adrenalin missbrukare
Gick med
6 May 2005
Hoj
cbr 954 -02 busaberg 650 -04
tjenare!

har fått problem igen med min husa...det är en 650 -04 problemet är att den liksom misständer eller "bluddrar" lite vid jämngas och beter sig allmänt konstigt..typ om man ska slanga är det bara att glömma för det lilla den går ojämnt är ju om jag slår över eller inte.hursom helst hatar jag såna här skit problem,bättre det rasar något eller stannar helt så man lätt kan se det.det hela började med att jag märkte att tomgången blivit väldigt hög efter man varvat den eller bara gasat lite,väntar man ett par sekunder sjunker tomgången...men själva bludrandet har uppkommit senare efter en ventiljustering och en tvätt.dock har jag justerat ventilerna igen för att eliminera det som problem.snälla behöver hjälp :Bugar har sån jävla otur med mina hojar.nu är ju asfalt säsongen snart slut och allt :huvet :huvet

mvh//samuel y

ps åker iväg till lidköping nu i helgen på företagsfest men posta vad ni tror det kan vara så jag kan testa till veckands

:samuel: skrev:
tjenare!

har fått problem igen med min husa...det är en 650 -04 problemet är att den liksom misständer eller "bluddrar" lite vid jämngas och beter sig allmänt konstigt..typ om man ska slanga är det bara att glömma för det lilla den går ojämnt är ju om jag slår över eller inte.hursom helst hatar jag såna här skit problem,bättre det rasar något eller stannar helt så man lätt kan se det.det hela började med att jag märkte att tomgången blivit väldigt hög efter man varvat den eller bara gasat lite,väntar man ett par sekunder sjunker tomgången...men själva bludrandet har uppkommit senare efter en ventiljustering och en tvätt.dock har jag justerat ventilerna igen för att eliminera det som problem.snälla behöver hjälp :Bugar har sån jävla otur med mina hojar.nu är ju asfalt säsongen snart slut och allt :huvet :huvet

mvh//samuel y

ps åker iväg till lidköping nu i helgen på företagsfest men posta vad ni tror det kan vara så jag kan testa till veckands

Prova med att göra rent förgasaren och kanske en annan bestyckning.
Hur ser stiftet ut? Går den för fett eller snålt?

henrikkrueger skrev:
Prova med att göra rent förgasaren och kanske en annan bestyckning.
Hur ser stiftet ut? Går den för fett eller snålt?

ja det skulle va om det kommit in skit eller så för bestyckningen kan det inte va någe fel på för hon gick som ett skott innan :tuttar

kutter9 skrev:
hur ofta kommer det skit i förgasaren?
Typ aldrig :rolleyes:
(om man nu inte tankar i endurospåret)
När jag tvättar kommer det ibland in vatten i bälgen mellan förgasare och luftfilter,då går den som skit,eftersom det lägger sig vatten för några luftmunstycken.

kutter9 skrev:
hur ofta kommer det skit i förgasaren?
Typ aldrig :rolleyes:
(om man nu inte tankar i endurospåret)

Vet inte hur de e me husa, men min duke gick som ett arsle efter tvätt ibland.
Fick skruva loss botten-pluggen under förgasare och hälla ut lite kondens-vatten, sen gick de bra igen!! De står i husas bok att man ska göra de efter tvätt, testa, de är väldigt snabbt gjort!!

ja, pluggen har jag testat skurva ur men det hjältpe inte, kanske ytterst lite men det blev inte bra.

Min Husa betedde som innan beskrivet, den blöddrade vid jämn gas och/eller vid slangning... Har haft isär förgasaren och försökt med andra justeringar så många gånger att jag tappat räkningen. Lyckades få bort bluddret vid jämn gas men aldrig vid slangning och den svarade sent på pådrag. Till slut insåg jag att jag inte testat sänka nålen lite och nu går den rent som den ska och svarar direkt. :yoparty

Skulle kunna tro att det har i första hand något med tvätten att göra om din hoj gått bra innan.

Min var lika dan i början, gick inte att hålla feta sladdar på isen eller slanga på "jämn" gas, jag bytte tändboxen (på garanti) sedan blev den snällare, kolla så du har rätt tändbox.

Jockwell skrev:
Min Husa betedde som innan beskrivet, den blöddrade vid jämn gas och/eller vid slangning... Har haft isär förgasaren och försökt med andra justeringar så många gånger att jag tappat räkningen. Lyckades få bort bluddret vid jämn gas men aldrig vid slangning och den svarade sent på pådrag. Till slut insåg jag att jag inte testat sänka nålen lite och nu går den rent som den ska och svarar direkt. :yoparty

Skulle kunna tro att det har i första hand något med tvätten att göra om din hoj gått bra innan.

jo, jag tror oxå att det har något med tvätten att göra, för den gick ju som sagt klockrent innan.

Heda skrev:
Min var lika dan i början, gick inte att hålla feta sladdar på isen eller slanga på "jämn" gas, jag bytte tändboxen (på garanti) sedan blev den snällare, kolla så du har rätt tändbox.

vadå "rätt" tändbox??

vadå "rätt" tändbox??
Nån gökursspeedad montör mekade fast fel CDI-boxar på en bra bunt (alla?) 04or. Ska bytas på garanti. Kolla serienumret på den du har och kolla med din Husaberg ÅF :tummenupp

Bluddrar en hoj efter tvätt så beror det oftast på en liten vattendroppe som satt sig och blockat något litet munstycke eller dylikt...
Är det det så kan man i regel fixa det utan att plocka av förgasaren...

Fix:

Plocka bort luftfiltret.
Starta hojen.
Ge lite gas och håll kvar.
Blocka luftinsuget med en handduk, handen eller vad som helst som ni kan tväravbryta luftinslutet med.
Sitter det vatten eller tom lite skit i något munstycke så kommer det att dras ur ögonblickligen.

Är det inte det så är det ofta på Husaberg skälva luftfiltret som blivit blött och det vattnet dras ur luftfiltret och rakt in i motorn vid gaspådrag men det känns direkt på att filtret är blött om ni känner efter med handen.

Daniel

Last edited:
ypvs skrev:
Bluddrar en hoj efter tvätt så beror det oftast på en liten vattendroppe som satt sig och blockat något litet munstycke eller dylikt...

Fix:

Plocka bort luftfiltret.
Starta hojen.
Blocka luftinsuget med en handduk, handen eller vad som helst som ni kan tväravbryta luftinslutet med.
Sitter det vatten eller tom lite skit i något munstycke så kommer det att dras ur ögonblickligen.

Är det inte det så är det ofta på Husaberg skälva luftfiltret som blivit blött och det vattnet dras ur luftfiltret och rakt in i motorn vid gaspådrag men det känns direkt på att filtret är blött om ni känner efter med handen.

Daniel

tack så mycket för tipsen daniel!! har redan krånglat dän förknasaren så det e väl lika bra att riva isär och rengöra skiten :huvet var bara hemma en snabbis nu för att hämta diesel till rengöringen...återkommer när jag testat :rolleyes:

ypvs skrev:

Fix:

Plocka bort luftfiltret.
Starta hojen.

Daniel

det konstiga är ju oxå det här med att tomgången skenar efter gas och sedan efter en stund går ner.....och jag kan inte hitta tjuvluft eller så.

nu går hon som en klocka igen ! tack för hjälpen daniel :tummenupp det ända som e lustigt nu e tomgången men det kan jag leva med :yoparty

nu går hon som en klocka igen ! tack för hjälpen daniel :tummenupp det ända som e lustigt nu e tomgången men det kan jag leva med :yoparty

Prova att sänka tomgången lite. Är den lite för hög så kan det resultera i att gasen "hänger" en stund innan den sjunker till rätt nivå.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT