Förartid för buss? Turkiet-Sthlm pga islänningarna

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Sitter fast i Turkiet, och det diskuteras nu om vi ska bussas hem :mad:.

Hur är det, få man köra dygnet runt om man har två eller flera busschaufförer med på bussen? Måste man inte stanna och låta chaufförerna vila? Någon som vet reglerna? Ponera Antalya-Sthlm, ca 400 mil och 2 dygn ren körtid enl google maps, hur löser man det? Vad har vi att se fram mot, tre dagar och 2 övernattningar, eller mer?

Jag vill stanna...

Sänk Island, vad är de bra för? Finanskriser och vulkanutbrott...

Last edited:
Två chaufförer kan inte köra hela vägen hem även om de turas om. De måste antingen sova stillastående eller bytas av på vägen. Kan inte de exakta tiderna.

Hade för mig att det var något sånt, att det räknas som arbetstid t.o.m. om man sover stillastående i bussen? Blir ett j-vla pussel m.a.o.

Man tycker ju att det borde vara krav vid långkörningar att man har kör och vilotider även för buss precis som lastbil. Länken nedan tyder på att så är fallet. Är dock ingen bussförare och låter någon mer kompetent svara på frågan.

Läste om ej fungerande toaletter där man tar hem resenärer från Sydeuropa. Jag hade nog hellre stannat kvar och väntat ut askmolnen från Island. Åtminstone ytterligare ett par dagar upp till en vecka och sett hur det utvecklar sig.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Färdskrivare

Normalt får man ju köra 9 timmar max 4.5 innan rast på 45 minuter sedan 4.5 timmar till,rasten på 45 minuter får man ta om man sitter brevid en annan förare men dygnsvilan på minst 9 timmar måste tas i stillastående fordon men anordnad sovplats(sovhytt på lastbil).

Man får dock förlänga körtiden till 10 timmar ett par gånger i veckan OM det kompenseras med mer vila sedan och är man 2 förare kan man ju köra 20 timmar i sträck innan bussen måste stanna och stå still 9 timmar minst.

Har aldrig kört buss men dom går ganska bra och kanske kan hålla en fart på snitt 80 km/h då kommer man ju ganska långt om man åker 20 timmar i sträck.

Gäller EU's körtidsregler förare från andra länder?

Det vore ju bra om det vore så, men jag är inte helt säker på det.

Det verkar ju rimligt om det är reglerna på plats som gäller, och inte reglerna där föraren bor. Annars ska jag skriva mig nånstans där dom har hastighetsgränser :D

Mjo, trafikregler är ju så, men arbetstidsregler, andra arbetsregler gäller ju inte?
Typ baltiska snickarfirmor i stockholm...

Nåja, någon som vet lär väl kasta ljus över saken.

Mjo, trafikregler är ju så, men arbetstidsregler, andra arbetsregler gäller ju inte?
Typ baltiska snickarfirmor i stockholm...

Nåja, någon som vet lär väl kasta ljus över saken.
Iofs :) Men i det här fallet handlar det ju både om trafikregler och arbetsmiljö, det är ju trots allt straffbart för oss vanliga svenssons att köra för trötta också, i privattrafik, eftersom vi utgör en risk i trafiken då.

EU har körtidsregler, pungt.

Finns tydligen några där ute som kallas trafikpoliser, tydligen har dom befogenhet att kontrollera sådana människor som färdas i trafiken. Känns lite som gestapo, men det kan funka.

Ställer mig faktiskt mycket skeptisk hur kontroll utfärdas och regler efterföljs av icke EU chafförer.

Men, som någon skrev tidigare i tråden.

Någon som vet kanske kan kastar ett ljus över saken...

OM de skulle bli kontrollerade så skulle det bli böter.
Och böter kan inte drivas in från Turkiet.

Har inte exvis tyska trafikpoliser en mer oflexibel syn på det där med att betala böter i efterhand?

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!