Förarprov A i framtiden, Street Triples vikt, och vilse i begreppsvärlden.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Min bättre hälft planerar att göra något annat än sitta bakpå framöver! :yoparty

Planen är att övningsköra ett-två år (hon har inte bråttom), och hon har snöat in på en Street Triple. Den uppfyller ledigt kommande krav på 50kW. Men vet inte om den fixar kravet på 180 kg. Den har 172 kg torrvikt, och tjänstevikt 186 kg.

Nu till frågan; Efter idogt surfande så har jag gått vilse i begreppen wet wright, dry weight, curb weight (vilket är vad som står i EU-direktivet). När jag försöker på svenska så stöter jag på begreppet "tomvikt". Jag vet vad tjänstevikt och torrvikt är, men vad 17 är "tomvikt"?

Inga spekulationer tack, är det någon som VET hur det kommande direktivet ska tolkas? Kan vi inhandla en Street Triple och känna oss trygga med valet inför kommande regelverk?

Jag förstår säkert inte frågan, men om det gäller huruvida din bättre hälft kan köra upp för A-kort på en Street Triple så säger Körkortsportalen så här:

"Krav på fordon som får användas vid körprov för behörighet A
Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim. Den ska ha
•en cylindervolym av minst 595 cm3,
•en nettoeffekt av minst 40 kW."

( http://www.korkortsportalen.se/Nya-...-som-far-anvandas-vid-korprov-for-motorcykel/ )

De tre kraven uppfyller ju Street Triple, så rimligtvis är det bara att tuta och köra.

Var du fått 50 kW och 180 kg från vet jag inte, de siffrorna hittar inte jag. Du kan ju alltid ringa Transportstyrelsen och dubbelkolla: 0771-818181

Last edited:
Jag förstår säkert inte frågan, men om det gäller huruvida din bättre hälft kan köra upp för A-kort på en Street Triple så säger körkortsportalen så här:

"Krav på fordon som får användas vid körprov för behörighet A
•en cylindervolym av minst 595 cm3,
•en nettoeffekt av minst 40 kW."

( http://www.korkortsportalen.se/Nya-...-som-far-anvandas-vid-korprov-for-motorcykel/ )

De tre kraven uppfyller ju Speed Triple, så rimligtvis är det bara att tuta och köra.

Var du fått 50 kW och 180 kg från vet jag inte, de siffrorna hittar inte jag. Du kan ju alltid ringa Transportstyrelsen och dubbelkolla: 0771-818181

App app app, TS frågor om STREET triple...

Linool:
Förlåt, jag slant... Korrigerar mitt inlägg. Street Triplen uppfyller ju också kraven (för den går väl fortare än 100 km/tim? ;o) ).

Även när viktdirektivet införs så klarar Street Triplen sig på sin tjänstevikt, för inte är det bra att köra med den utan alla vätskor :tungan curb weight är förövrigt tjänstevikt. De enda som egentligen stirrar sig blinda på torrvikt är sporthojskonsumenter ;)

Även när viktdirektivet införs så klarar Street Triplen sig på sin tjänstevikt, för inte är det bra att köra med den utan alla vätskor :tungan curb weight är förövrigt tjänstevikt. De enda som egentligen stirrar sig blinda på torrvikt är sporthojskonsumenter ;)

Det är så jag tolkar det också, och det är väl rimligen så. Men finns fakta någonstans? Tack för förtydligandet av curb weight, detsamma som "wet weight" alltså också.

Det är ett kommande EU-direktiv, därav frågan.

Ett direktiv är ju ett mål som EU satt upp för sina medlemsländer. Det anger ett slutdatum då alla skall ha anpassat sin lagstiftning efter direktivet, men vilket är det datumet då? Är det fastställt? (Har du en länk till direktivet med mer info?)

Det känns lite onödigt att anpassa sitt agerande idag utifrån lagar och regler som vi inte ens vet när de skall införas (nästa år, eller om tio år?). Och när man väl fixat ett A på körkortet så är man ju fri att köra allt på två hjul i alla fall. Om uppkörningen skulle bli veckan efter att det nya direktivet införs är det väl bara att köra upp på en lånehoj och sedan fortsätta ha roligt på Street Triplen? Jag röstar för ett inköp av en Street Triple och börja övningsköra och ta ställning till om den går att köra upp på den dagen det är aktuellt.

Har du en länk till direktivet med mer info?

Det finns massor om det på google, men frågan är när det hittar till Sverige och hur det ska tolkas, det är DEN informationen jag går bet på att hitta. Hittade just detta hos SMC, som antyder "övergångsregler" under 6 år, men det står inte vilka dessa övergångsregler skulle vara... http://www.svmc.se/Distrikt/stockholm/Nyheter/Nya-krav-pa-provfordon-forst-om-sex-ar/

Ja, inte tänker vi fastna i detta :) Mycket lutar förstås åt att göra precis som du säger, att helt enkelt köpa den där triplen och sen låna hoj för uppkörning om det nu skulle sitta fast i det lilla problemet.

Tack för svar så här långt!

Spirit:
Tack för länken! Det verkar ju minst sagt vagt på klassiskt EU-vis, men om övergångsperioden är på sex år skulle jag strunta fullständigt i det där. Din bättre hälft är klar med kortet långt innan det där blir aktuellt.

Vill hon ha en Street Triple skall hon ha en Street Triple. En motorcykel köper man med hjärtat och inte för uppkörningen.

En helt annan fråga för Spirits tjej.
Är hon lång? Street Triplen är inte den lägsta hojen direkt.
Kommer hon nå ner till marken med fötterna?
Finns många som tycker det är lite obehagligt att bara nå ner med en fot speciellt när man är ny på hojen.

Just nu gäller i.a.f. detta för A-obegränsat:

* en cylindervolym av minst 595 cm3,
* en nettoeffekt av minst 40 kW.

Vilket ST3'an klarar galant.

Vad gäller kommande EU-direktiv om 50kw och 180kg så ha i.a.f. min ST3'a från -09 78kw och 186kg enligt registreringsbeviset så inte heller det borde vara nått problem. Dock är årsmodell från -13 ett antal kg lättare så det får man väl kolla om det blir aktuellt.

Värt att tänka på dock är att svängradien på en ST3'a är ganska stor vilket ev. kan vara ett problem vid manöverprovet men jag har inte testat själv. Jag vet dock inte om det har ändrats från årsmodell -13 i.o.m. att den har en ny ram. Även det kan vara värt att kolla.

Last edited:
En helt annan fråga för Spirits tjej. Är hon lång? Street Triplen är inte den lägsta hojen direkt. Kommer hon nå ner till marken med fötterna?

Det funkar precis, och med ett par cm sänkning ska det nog gå riktigt bra.

Värt att tänka på dock är att svängradien på en ST3'a är ganska stor vilket ev. kan vara ett problem vid manöverprovet men jag har inte testat själv. Jag vet dock inte om det har ändrats från årsmodell -13 i.o.m. att den har en ny ram. Även det kan vara värt att kolla.

Tack för den infon, kan vara mycket bra att kolla närmare på!

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup