För trädets skull med Karin Boye

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
Haha en riktigt jävla OT tråd. Men jag behöver lite analyser på denna diktsamling. Ska egentligen analysera den själv men jag fattar allvarligt talat inte hennes dikter asså....

... och det här var bästa stället du hittade att fråga på? :D Lycka till...

Psychodad skrev:

Helt fel ute är han inte, jag har pluggat all möjlig rolig konsthistoria,filosofi och diverse annat skoj men inte just poesi. Det är itne helt omöjligt att det finns någon som kan även detta ämne här inne även om jag verkligen tycket att killen borde göra det själv.
Som inom all konst så gäller det att hitta en väg in i ett konstnärskap som man själv kan realtera till sedan så brukar det ena ge det andra.

Psychodad skrev:

Hehe, ja dessvärre va det de bästa stället hehe! Vet ej va det finns för poesi forum... får nog söka mig vidare efter ett sådant forum =P

DumDum skrev:
Helt fel ute är han inte, jag har pluggat all möjlig rolig konsthistoria,filosofi och diverse annat skoj men inte just poesi. Det är itne helt omöjligt att det finns någon som kan även detta ämne här inne även om jag verkligen tycket att killen borde göra det själv.
Som inom all konst så gäller det att hitta en väg in i ett konstnärskap som man själv kan realtera till sedan så brukar det ena ge det andra.

Hehe, jo helst hade ja velat fixa det själv... men vi har så jäkla mkt annat i skolan innan slutspurten.

Tänk på hur hon skriver: svårförståeligt, rimmar det, långa meningar? Hur såg hennes liv ut; barndom, ekonomi, livssituation?

Ta en svenskabok så kan du oftast se där hur man analyserar dikter och texter och utgå från det.

Råd från svenskläraren när du tolkar dikt: läs inte för bokstavligt. Tänk på vad det är beskrivningarna liknar. Karin skrev mycket om känslor, framförallt negativa sådana.

Macho Woman skrev:
Karin skrev mycket om känslor, framförallt negativa sådana.

...och begick självmord med en burk tabletter och en flaska mineralvatten utanför sin kärestas fönster. (F.d.flickvän?)

Onödigt vetande:
"Visst gör det ont när knoppar brister" användes i SM i snabbpratning där de tävlande var: "Radiopratare i Radio Stockholm", Claes af Geijerstam och "Sportradiokommentator".

Sportradiokommentatorn läste så att det smattrade, och vann överlägset. :Bugar

/En som fick recensera "Kallocain" och läsa "Visst gör det ont..." inför klassen på "Svenskan" i gymnasiet.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick