För oss som kör upp 2013!

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
Hallå!

Jag kör upp den 15/5 i Malmö med Trafikskolan. Finns det någon som vet när dom stänger uppkörningstiderna? Med andra ord, hur många chanser har man detta året på att klara uppkörningen? ( försöker stressa av mig ).

brukar väl vara runt oktober nån gång, tror du har ganska många chanser på dig ;)

Jaha då är det ju lugnt, vill gärna sätta de på första men vi får se hur de blir!

Jaha då är det ju lugnt, vill gärna sätta de på första men vi får se hur de blir!

Jo man vill ju gärna det :) Men en fördel ändå att veta att man ändå har många chanser till, tänk från början att går det inte vägen är det bara boka en ny tid, inte hela världen. Stressen är din värsta fiende när du ska köra upp :tungan När jag körde upp var det sista chansen för säsongen, och sista chansen för de <24år, så mycket stress och press involverat. Visade sig i resultatet också, fem av 18 klarade det...

Jo man vill ju gärna det :) Men en fördel ändå att veta att man ändå har många chanser till, tänk från början att går det inte vägen är det bara boka en ny tid, inte hela världen. Stressen är din värsta fiende när du ska köra upp :tungan När jag körde upp var det sista chansen för säsongen, och sista chansen för de <24år, så mycket stress och press involverat. Visade sig i resultatet också, fem av 18 klarade det...

Fyfan! Jag blev mycket lugnare nu när jag vet att jag har väldigt mycket tid på mig, så det är bara och köra o hoppas. Körde du upp i Malmö? Hur gick de för dig och vad har du för erfarenhet av inspektörerna?

Fyfan! Jag blev mycket lugnare nu när jag vet att jag har väldigt mycket tid på mig, så det är bara och köra o hoppas. Körde du upp i Malmö? Hur gick de för dig och vad har du för erfarenhet av inspektörerna?

Japp, körde upp i Malmö, var en av de fem som klarade det :)

Jag var nog mest nervös av alla. Började med att missa lågfarten, hamnade utanför strecket längst bort, trots att jag kört den 100 gånger utan problem :huvet Men han bara "tja, vi kör vidare och så ser vi efter alla moment om jag tycker du behöver göra om den". Så körde jag resten av momenten, missade få i växel på högfarten, bromsade för sent på 90-bromsningen... och han kommenterade det men sa ändå att "men jag ser ändå att du kan detta så jag är nöjd, du behöver inte göra om lågfarten"

Samma vid uppkörningen, jag missade en 30-sträcka, stod och sov i en korsning där jag blev framsläppt av en som hade företräde, tutade istället för att blinka ur mig en rondell (inte samma reglage som på min egen hoj :D)... massa dumma missar men samma sak när vi kom tillbaka, han kommenterade vad jag missat men sa sen ändå att "jag ser på helheten att du kan köra" så jag blev godkänd :tummenupp

Tror inte det finns några regler för "vad du missar uppkörningen på". Två elever kan göra exakt samma misstag men bara den ena blir kuggad. De tittar verkligen på hur du hanterar hojen, hur säker du verkar, hur du tänker och bedömer olika situationer, hur uppmärksam du är... om du sen kuggar med motiveringen att du inte saktade ned på 70-sträckan när du kom till några hus handlar det troligen om att helheten inte kändes ok. Men det kan ju såklart inte en inspektör grunda en kuggning på "det känns inte helt bra i magen" :hihi

Får man köra upp hur många gånger som helst på ett år?
Trodde det var tvungen att ha en månad mellan eller nåt?

Japp, körde upp i Malmö, var en av de fem som klarade det :)

Jag var nog mest nervös av alla. Började med att missa lågfarten, hamnade utanför strecket längst bort, trots att jag kört den 100 gånger utan problem :huvet Men han bara "tja, vi kör vidare och så ser vi efter alla moment om jag tycker du behöver göra om den". Så körde jag resten av momenten, missade få i växel på högfarten, bromsade för sent på 90-bromsningen... och han kommenterade det men sa ändå att "men jag ser ändå att du kan detta så jag är nöjd, du behöver inte göra om lågfarten"

Samma vid uppkörningen, jag missade en 30-sträcka, stod och sov i en korsning där jag blev framsläppt av en som hade företräde, tutade istället för att blinka ur mig en rondell (inte samma reglage som på min egen hoj :D)... massa dumma missar men samma sak när vi kom tillbaka, han kommenterade vad jag missat men sa sen ändå att "jag ser på helheten att du kan köra" så jag blev godkänd :tummenupp

Tror inte det finns några regler för "vad du missar uppkörningen på". Två elever kan göra exakt samma misstag men bara den ena blir kuggad. De tittar verkligen på hur du hanterar hojen, hur säker du verkar, hur du tänker och bedömer olika situationer, hur uppmärksam du är... om du sen kuggar med motiveringen att du inte saktade ned på 70-sträckan när du kom till några hus handlar det troligen om att helheten inte kändes ok. Men det kan ju såklart inte en inspektör grunda en kuggning på "det känns inte helt bra i magen" :hihi

Låter som en skön inspektör :-)

Får man köra upp hur många gånger som helst på ett år?
Trodde det var tvungen att ha en månad mellan eller nåt?

Två dagar måste du vänta innan du kan boka ny tid, men då ska du nog ha tur om du får en tid direkt...

Låter som en skön inspektör :-)

Ja han var jättebra :) Väldigt korrekt och saklig men trevlig. Andra inspektörer såg lite tjuriga ut, som om de var på krigsstigen från början, men jag tror ändå inte att inspektören har så himla stor betydelse, även om alla såklart kan ha en dålig dag ibland :gnissla

Ja han var jättebra :) Väldigt korrekt och saklig men trevlig. Andra inspektörer såg lite tjuriga ut, som om de var på krigsstigen från början, men jag tror ändå inte att inspektören har så himla stor betydelse, även om alla såklart kan ha en dålig dag ibland :gnissla

Inspektören spelar nog stor roll tror jag. En tjejkompis blev kuggad på B kortet av en inspektör trots att hon gjorde en riktigt fin uppkörning, han motiverade med att hon körde i 37km/h på en sträcka där det var 30km/h rekommenderad hastighet, men 50km/h som högsta tillåtna hastighet. Hon gjorde alltså inget fel. Vet att de flesta sådana här historier är rent skitsnack från folk som är sura för att de blev underkända och inte vill inse att de faktiskt inte är så bra på att köra som de tror. Men i detta fallet åkte körskoleläraren med i baksätet, och blev väldigt upprörd över provförättarens beslut, och framförde klagomål till avdelningen.

Själv gjorde jag exakt samma fel på uppkörning nummer två som på nummer ett, men med annan provförättare. Han påpekade pedagogiskt felen för mig via headsetet, och jag trodde att jag kuggat igen, men blev i alla fall glad över att få tydligt förklarat vad jag gjorde fel. Men när vi kom tillbaka så godkände han mig med motiveringen att "det där kan du träna på själv och lära dig med tiden". Tror knappast heller att den första provförättaren kuggade mig pga helheten inte kändes bra, så som Pixie tog upp att det många gånger kan vara. För mellan provtillfälle 1 och 2 tog jag en till lektion, körde inget på egen hand. Så jag blev knappast en särskilt mycket "tryggare" förare på den tiden..

jag körde upp förra året och han provgubben va dödsskön, såg att alla va nervösa som fan så han typ skämtade å grejja, en av oss klantade sig på lågfarten så då gick han fram å klappa honom på ryggen å sa att han skulle klara det nästa gång, så körde han högfarten å sen fick han göra om å de gick skitbra såklart.
han ledde mig in på en grusväg å vi pinnade på i 70, jag på en on/offroad och han på en stor jädra touringhoj, han sa efteråt att det va riktigt kul å köra där! :)
sen när han skrivit papprena sa han typ: välkommen in i gänget!

Två dagar måste du vänta innan du kan boka ny tid, men då ska du nog ha tur om du får en tid direkt...

Stämmer inte jag kuggade, och klarade det dagen efter. Hittade en avbokad tid på kvällen så gjorde en direkt på morgonen dagen efter

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman