Tänk vad tomt det hade varit på meck-forumet om det inte vore för idioter som jag som köper gammalt strulande skit!
Hade en tråd här för inte så länge sen om att oljelampan lös ibland på min Suzuki GSX 400 FWS -84. Har nu snackat med en kille på lokala MC-meckeriet och han tyckte jag skulle pytsa i mer olja innan jag gjorde nåt annat. Jag började då gaffla om att jag hällt i precis så mycket som det står på blocket, dvs 2600 ml. Men han menade att filtret drar åt sig 2-3 dl (har bytt det precis) och att jag lätt kunde hälla i en halvliter till efter att han kollat nivån.
Sagt och gjort! Har nu ca 3 liter olja i motorn och har precis kommit hem efter en 25-milsrunda med ett par kompisar (kustvägarna i Skåne e härliga!). Lampan har inte lyst en enda gång! MEN, nu har ju såklart ett annat problem dykt upp. Hojen tvekar nu ibland vid hård körning, dvs höga varv och full gas. KAN detta ha att göra med att det är för mycket olja i motorn? Kanske dum fråga men....... Problemet har ju börjat nu efter påfyllningen. Det går att varva ut helt vid litare nättare gaspådrag så det verkar inte vara varvrelaterat, mer gasrelaterat. Motorn tappar liksom helt kraften, tycker det känns väldigt skumt.
Är tre liter för mycket i FWS:en (filtret byttes samtidigt). Kan det jag beskriver hända om man har lite för mycket olja eller är det snarare tändningsrelaterat?
Hmmm, blev en svamlig tråd detta... Hoppas jag får några svar
Hade en tråd här för inte så länge sen om att oljelampan lös ibland på min Suzuki GSX 400 FWS -84. Har nu snackat med en kille på lokala MC-meckeriet och han tyckte jag skulle pytsa i mer olja innan jag gjorde nåt annat. Jag började då gaffla om att jag hällt i precis så mycket som det står på blocket, dvs 2600 ml. Men han menade att filtret drar åt sig 2-3 dl (har bytt det precis) och att jag lätt kunde hälla i en halvliter till efter att han kollat nivån.
Sagt och gjort! Har nu ca 3 liter olja i motorn och har precis kommit hem efter en 25-milsrunda med ett par kompisar (kustvägarna i Skåne e härliga!). Lampan har inte lyst en enda gång! MEN, nu har ju såklart ett annat problem dykt upp. Hojen tvekar nu ibland vid hård körning, dvs höga varv och full gas. KAN detta ha att göra med att det är för mycket olja i motorn? Kanske dum fråga men....... Problemet har ju börjat nu efter påfyllningen. Det går att varva ut helt vid litare nättare gaspådrag så det verkar inte vara varvrelaterat, mer gasrelaterat. Motorn tappar liksom helt kraften, tycker det känns väldigt skumt.
Är tre liter för mycket i FWS:en (filtret byttes samtidigt). Kan det jag beskriver hända om man har lite för mycket olja eller är det snarare tändningsrelaterat?
Hmmm, blev en svamlig tråd detta... Hoppas jag får några svar

Last edited: