För mycket olja?

bOnKe

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -84
Tänk vad tomt det hade varit på meck-forumet om det inte vore för idioter som jag som köper gammalt strulande skit!

Hade en tråd här för inte så länge sen om att oljelampan lös ibland på min Suzuki GSX 400 FWS -84. Har nu snackat med en kille på lokala MC-meckeriet och han tyckte jag skulle pytsa i mer olja innan jag gjorde nåt annat. Jag började då gaffla om att jag hällt i precis så mycket som det står på blocket, dvs 2600 ml. Men han menade att filtret drar åt sig 2-3 dl (har bytt det precis) och att jag lätt kunde hälla i en halvliter till efter att han kollat nivån.

Sagt och gjort! Har nu ca 3 liter olja i motorn och har precis kommit hem efter en 25-milsrunda med ett par kompisar (kustvägarna i Skåne e härliga!). Lampan har inte lyst en enda gång! MEN, nu har ju såklart ett annat problem dykt upp. Hojen tvekar nu ibland vid hård körning, dvs höga varv och full gas. KAN detta ha att göra med att det är för mycket olja i motorn? Kanske dum fråga men....... Problemet har ju börjat nu efter påfyllningen. Det går att varva ut helt vid litare nättare gaspådrag så det verkar inte vara varvrelaterat, mer gasrelaterat. Motorn tappar liksom helt kraften, tycker det känns väldigt skumt.

Är tre liter för mycket i FWS:en (filtret byttes samtidigt). Kan det jag beskriver hända om man har lite för mycket olja eller är det snarare tändningsrelaterat?

Hmmm, blev en svamlig tråd detta... Hoppas jag får några svar :tomten

Last edited:
Verkar långsökt.

Skulle gissa på att den behöver lite förgasarkärlek.

Dvs synkning och ev inställning,kolla också så att det inte ligger några vacumslangar i kläm under tanken.

Men kolla nivån i fönstret på motorblocket!
Där ser du ju tydligt om du har för mkt eller lagom med olja, kom ihåg att ha hojen plant bara, dvs inte lutad på sidostödet eller upp eller nedfösbacke.
Men 3liter med filterbyte verkar rimligt.
Att den tvekar beror säkert på förgasarna, dessa bör plockas ner och synkas, rengöras och överlag kollas upp.
Minns nu inte om det är samma fuggar som på 400F men den har vacummembran av gummi.
När jag kollade vad ett membran kostade i början på 90 talet så fick man byta trotteln också, kostade 1500:-/st :näsblod
Men som sagt kolla upp så att allt är rent och inställt rätt.
//Tobbe

Nej, den ryker inget! Den går hur jämnt och fint som helst annars. Det är väl kanske mest troligt att det har med bränslesystem eller tändningssystem att göra, men eftersom det började strula efter påfyllnaden av olja så blir man ju lite nojig... Jag körde visserligen hårdare än vanligt! Svårt att hänga med en SV650S och en Fazer600 med det gamla öket :hihi Gamla Suckan skrev av smärta :gnissla

Varför kan du inte bara KOLLA nivån så SER du ju om det är för mycket olja.

F.ö håller jag med Långa Farbrorn i att det verkar långsökt att en förhöjd oljenivå skulle leda till nämnda besvär...
Ja, om man inte fyller UPP motorn...helt typ.

Dr.Bike skrev:
Varför kan du inte bara KOLLA nivån så SER du ju om det är för mycket olja.

Förstår att jag verkar lite mongo! Nivån ligger precis vid max, kanske lite över... Svårt att se exakt. Det verkar ju inte vara så jävla petigt med nivåfönstret när folk som arbetar på verkstäder alltid (enligt honom jag pratade med) fyller på mer än vad som står på blocket! "Fyll på en halvliter till" sa killen, och då var det inte långt upp till max kan jag säga... Det är därför jag undrade lite :3freak

2600ml är den mängd olja motorn ska innehålla. Om du bytar olja och filter ska det i 2600ml ny olja. Om du däremot struntar i filtret så ska den mängden justeras neråt ett par deciliter för att kompensera för oljan som finns kvar i filtret. Men det viktigaste är att du inte fyller över Max på glaset!

Antar att där är vevhusventilation på den, öppna luftburken och kolla om där är mycket olja. Isåfall är motorn överfylld vilket innebär att de skjuter ut en massa olja i insugsluften...

/Joakim

Pålle skrev:
Antar att där är vevhusventilation på den, öppna luftburken och kolla om där är mycket olja. Isåfall är motorn överfylld vilket innebär att de skjuter ut en massa olja i insugsluften.../Joakim

Ska kolla det. Ett annat exempel: På polarens SV650S står det 2300 ml på blocket. Han blev rekommenderad knappt 3 liter i sin hoj :eek: . Konstigt att man blir lite konfunderad :va

Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar