För mycket olja i motorn

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Vad kan hända om man häller i för mycket olja i motorn?

Gjorde ett ojlebyte nu i veckan och tyckte det var konstigt att det gick i mer än vad som stod i servicemanualen. Nu slog det mig att när hojen skulle stå rakt så var det på marken och inte med bakhjulet upplyft som jag hade. därför det inte syntes så mycket i mätglaset.
Fick i ca 1-2dl mer än vad som skulle gå åt vid olje och filterbyte.

Ska köra bana imorgon och lite orolig ifall något kan gå snett i motorn pga detta.

Byte olja själv idag och polarn varnade för att INTE ha för mycket olja, vet inte varför det är så jättestor deal :S

Skulle jag va du så skulle jag köra med nån slags spruta "a la grande" från apoteket och suga ut nån deciliter eller 2. Ska nog räcka med en sån stor plastspruta och ett sugrör och suga ut det du tycker borde plockas ut.

Det som kan hända om nivån blir tillräckligt hög (IMHO):
-För högt tryck i vevhuset
-Roterande delar kan slå i oljeytan vilket medför stänsksmörjning i stället för fabrikantens nogsamt uträknade (?) trycksmörjning
-Läckage till eller från delar av motorn
-Pytsar ut en del olja via vevhusventilationen
-Kopplingen kan möjligen bli irriterad och syrak

Iofs låter inte 1-2 dl som någon katastrof men försök suga ut överskottet - övre strecket är säkert lika välmotiverat som det undre.

Gjorde ett ojlebyte nu i veckan och tyckte det var konstigt att det gick i mer än vad som stod i servicemanualen. Nu slog det mig att när hojen skulle stå rakt så var det på marken och inte med bakhjulet upplyft som jag hade. därför det inte syntes så mycket i mätglaset.

Ska köra bana imorgon och lite orolig ifall något kan gå snett i motorn pga detta.

det kommer inte att hända något. jag har kört med över 4 liter i motorn tillsammans med moddad oljepickup utan problem. 1-2 deciliter är inget du behöver tänka på

många som kör mycket bakhjul, pytsar i till ovankanten på nivåfönstret
det har jag alltid gjort på alla mina hojar, kanske att det trycker upp lite olja i luftfiltret vid långa wheelies

Har man väldigt mycket olja i motorn så kan det hända kolvarna slår i oljeytan och då kan det gå sönder grejor om man har otur alternativt trycker den ut olja i vevhusventilationen som sedan går ut i förbränningsrummen (Men det medför bara risk för komplikationer om man har katalysatorrening). Sen kan det bli läckage på grund av att det hamnar olja där det inte skall vara men det är nog ingen större fara. Det enda som egentligen utgör någon risk är det med att kolvarna går ner i oljan och försöker komprimera den men då ska du ha i väldigt mycket olja.
1-2 dl för mycket skulle jag inte bry mig om. Kör på bara. Hade det varit en liter för mycket så hade det nog varit läge att försöka tappa ur lite.

Har man väldigt mycket olja i motorn så kan det hända kolvarna slår i oljeytan och då kan det gå sönder grejor om man har otur alternativt trycker den ut olja i vevhusventilationen som sedan går ut i förbränningsrummen (Men det medför bara risk för komplikationer om man har katalysatorrening). Sen kan det bli läckage på grund av att det hamnar olja där det inte skall vara men det är nog ingen större fara. Det enda som egentligen utgör någon risk är det med att kolvarna går ner i oljan och försöker komprimera den men då ska du ha i väldigt mycket olja.
1-2 dl för mycket skulle jag inte bry mig om. Kör på bara. Hade det varit en liter för mycket så hade det nog varit läge att försöka tappa ur lite.

Kör så det ryker:tungan Ingen fara med ett par des för mycket.

Sålänge du ser luft i nivåfönstret, även om du lutar cykeln lite, så är det OK

Det ska i flera liter extra olja innan man behöver oroa sig

Sålänge du ser luft i nivåfönstret, även om du lutar cykeln lite, så är det OK

Det ska i flera liter extra olja innan man behöver oroa sig

Det gör jag inte. När den står rakt är det precis att jag ser lite luft. Men jag kör på detta idag. 1-2h körning på sturup hoppas jag det ska hålla för iaf, så får jag fixa det på onsdag när jag har bättre tillgång till verktyg och garage.

edit. Tack för alla snabba svar. :tummenupp

Last edited:
Det gör jag inte. När den står rakt är det precis att jag ser lite luft. Men jag kör på detta idag. 1-2h körning på sturup hoppas jag det ska hålla för iaf, så får jag fixa det på onsdag när jag har bättre tillgång till verktyg och garage.

edit. Tack för alla snabba svar. :tummenupp

vad Ljunghusen menade är sålänge du ser luft när du lutar den år höger (förutsatt att synglaset är på vänstersidan) är det OK, ser du en luftficka när den står helt upprätt är det absolut ingen fara, bara tuta och köra :tummenupp

vad Ljunghusen menade är sålänge du ser luft när du lutar den år höger (förutsatt att synglaset är på vänstersidan) är det OK, ser du en luftficka när den står helt upprätt är det absolut ingen fara, bara tuta och köra :tummenupp

Jaha, syngalset är på höger sida och när den står på stödet syns bara lite olja i botten på glaset.
Har iaf med hjälp av alla inlägg kommit fram till att det inte är något att oroa sig över, så nu är det bara körningen att tänka på. :yoparty

Bara för att driva detta ända i botten:
Självklart är det det avlästa värdet i synglaset som gäller, inte hur många liter man tror sig ha pytsat i! Fabrikantens uppgift om åtgång vid byte är synnerligen ungefärlig medan synglasets är helt korrekt.

Spelar inte så stor roll nu. Kom bara 4-5 varv innan jag gjorde en lowsider. Så just nu är det stora bekymret att hitta nån som reparerar/svetsar bränsletankar. :huvet

Byte olja själv idag och polarn varnade för att INTE ha för mycket olja, vet inte varför det är så jättestor deal :S

Skulle jag va du så skulle jag köra med nån slags spruta "a la grande" från apoteket och suga ut nån deciliter eller 2. Ska nog räcka med en sån stor plastspruta och ett sugrör och suga ut det du tycker borde plockas ut.

Kan man inte bara tappa lite via oljetappningsskruven? Om hojjen är kall borde det kanske lyckas?
Eller blir det för stökigt.:)

Spelar inte så stor roll nu. Kom bara 4-5 varv innan jag gjorde en lowsider. Så just nu är det stora bekymret att hitta nån som reparerar/svetsar bränsletankar. :huvet

Surt!!!:(

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back