För mycket gaffelolja

Stagger Lee

medlem
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
-83, Honda CB 1100 F
Hej,

Jag fyllde på med 350 ml gaffelolja i samband med packboxbyte, men det stod (såg jag senare) 280 ml. Då har jag alltså 70 ml för mycket. Vad kan hända?

Kan man tömma benen på olja och sedan lossa toppbultarna och fylla på igen?

Jag behöver väl inte demontera gaffeln igen?

mvh

S.L.

Det borde räcka med att lossa övre gaffelfästen i styrkronan och sedan locken och ta ur fjädranra på bägge gaffelbenen. Låt dämparna bottna och använda dig av biltemas Oljenivåmätare gaffelben art nr 82-399 eller motsvarande och suga upp överflödsoljan med. Det är bättre att mäta den sk luftspalten i det läget än att fylla efter antal milli eller deciliter. Luftspalten är måttet mellan överkant av helt hopskjutet gaffelben och oljans övre nivå. Det måttet skall finnas angivet i verkstadsmanualen. Om det blir några millimeter fel gör det inte så mycket men alldeles för mycket sätter belastning på packboxarna som då kan börja läcka igen. Tyvärr har jag inte måttet för din mc. Någon annan har det säkert

Last edited:
Det är inte säkert att din gaffel blir sämre med lite extra olja, oftast blir dom tvärtom lite trevligare med mer olja.

Känns gaffeln stum mot slutet av slaget? I så fall bör du tömma ut lite olja men troligen har du inte nåt den gränsen.

Lite mer olja gör att gaffeln blir lite mer progresiv och bottnar inte lika lätt. Men blir det för mycket så får man vätskeslag innan gaffeln blivit full komprimerad och man har alltså tappat fjädringsväg.

Det borde räcka med att lossa övre gaffelfästen i styrkronan och sedan locken och ta ur fjädranra på bägge gaffelbenen. Låt dämparna bottna och använda dig av biltemas Oljenivåmätare gaffelben art nr 82-399 eller motsvarande och suga upp överflödsoljan med. Det är bättre att mäta den sk luftspalten i det läget än att fylla efter antal milli eller deciliter. Luftspalten är måttet mellan överkant av helt hopskjutet gaffelben och oljans övre nivå. Det måttet skall finnas angivet i verkstadsmanualen. Om det blir några millimeter fel gör det inte så mycket men alldeles för mycket sätter belastning på packboxarna som då kan börja läcka igen. Tyvärr har jag inte måttet för din mc. Någon annan har det säkert

:tummenupp:tummenupp

100 till 130mm brukar det vara på dom flesta MC. Kolla det.
100 så blir den lite hårdare och 130 lite mjukare.

Mats

Verkstadshandbok!!!

På vissa motorcyklar ska man mäta med fjädrarna i och vissa utan, kolla i en verkstadsmanual för exakt nivå och om det ska va med eller utan fjäder.
Har du ingen verkstadsmanual så rekomenderar jag att du köper en med detsamma, du kommer ha användning av den vid något senare tillfälle också det lovar jag dig. Dom är värda precis vart enda öre.

Tackar. Ska fylla på med rätt mängd.

Tror faktiskt att jag till och med lyckades spilla ut lite olja från ena gaffeln när den låg på golvet, så det är nog olika mängd i varje. (Ivrig och dum i huvudet tänkte jag att "det gör nog inget".) kanske är därför den wobblar också. Jag ska nog fortsätta på en annan gammal tråd om wobbling.

Men tack för tipsen!

[Messerschmitt mode on] :tungan
Ap ap, inte mängd utan till rätt nivå.:mattias Mängd är fortfarande milliliter. Det alla i tråden pratar om är oljenivån kontra topp på gaffelbenet.
[Messerschmitt mode off]

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!