För mycket comp

FilipVeen

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2025
Hoj
Kawasaki Kx450F 2008
Hej, på min kx450f 2008 så fastnar kicken på ett viste läge. Men den fastnar för ett par sekunder tills den förlorar lite comp och då kan jag kicka vidare tills den fastnar igen. jag tror den fastnar på comp läge på tdc. När jag körde den sist(igår) så var det inget konstigt med den, den körde som den ska. Men nu nästa dagen så fastnar kicken. Jag testade ta ut tändstift och då försvann trycket och kunde jag kicka men när satt i tändstift igen så fastnar den. Crossen har stått lite snett åt höger under natten men inte jätte mycket.
Tack

Hej, på min kx450f 2008 så fastnar kicken på ett viste läge. Men den fastnar för ett par sekunder tills den förlorar lite comp och då kan jag kicka vidare tills den fastnar igen. jag tror den fastnar på comp läge på tdc. När jag körde den sist(igår) så var det inget konstigt med den, den körde som den ska. Men nu nästa dagen så fastnar kicken. Jag testade ta ut tändstift och då försvann trycket och kunde jag kicka men när satt i tändstift igen så fastnar den. Crossen har stått lite snett åt höger under natten men inte jätte mycket.
Tack

Har du kickat några gånger utan tändstift så ska ju eventuell vätska pumpas bort.
Om det därefter fortfarande är likadant så är jag rädd att du har större problem.

Japp jag har kickad utan tändstift och inget vätska kommer ut? Vad för större problem menar du?

Japp jag har kickad utan tändstift och inget vätska kommer ut? Vad för större problem menar du?

Jag vet ju inte men jag befarar skuren kamaxel med följden att kamkedjan hoppat på dreven och din kolv stöter emot avgasventilerna.

Fast det där med att det blir skillnad med resp utan tändstift gör mig lite förbryllad.

Men då borde den ju sitta fast helt. Om jag väntar lite så släpps trycket lite och då kan jag kicka vidare

Börja med att plocka av ventilkåpan och kolla så att dekompen på avgaskammen verkar funka och att fjädern är hel.
Och kolla så att kamkedjan inte hoppat så att kamtimingen är åt helvete.

Börja med att plocka av ventilkåpan och kolla så att dekompen på avgaskammen verkar funka och att fjädern är hel.
Och kolla så att kamkedjan inte hoppat så att kamtimingen är åt helvete.
Decompen verkar funka den går ut lätt. Om kamkedjan skulle ha koppat så skulle det ju inte gå att kicka vidare efter några sekunder. Och dagen innan så funkar den som de ska det hände under natten

Men då borde den ju sitta fast helt. Om jag väntar lite så släpps trycket lite och då kan jag kicka vidare

Nej, ventilerna kröks om de tar emot kolven så det går nog att passera med våld.

Men dekompen som Busaberg föreslår är ett bra förslag men då borde det ändå gå att kicka förbi och inte bli helt stumt heller. Dock tror jag det blir mer stumt utan dekomp än vid en ventilkrock.

Jag har köpt in så mycket rasade fyrtaktare så jag har väl börjat få för lätt att tro det värsta.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT