För lite/mycket soppa/luft?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Tjena.

Jag bytte till helsystem (MIG) och K&N filter på hojen i somras och gick samtidigt upp två steg på munstyckena. Bytte munstycken mest i väntan på att få råd med en bänkning. Hojen gick sådär.

Nu är det vår och kallt ute och hojen går betydligt bättre. Kan man dra någon slutsats gällande bränsle/luft-blandning?

.

Luften är syrerikare nu d.v.s den behöver mer bensin nu än på sommaren.

(Har för mig det va så)

/ Hannes

Prova att gå ner ett steg på munstyckena om det är på fullgas den går bättre nu, ner ett steg på nålen om det är mellanregistret som går bättre(OBS det är nålen som ska ner inte klipset på nålen annars så går nålen upp vilket ger en ännu fetare blandning och det är inte bra).

Lycka till!

HanneZ skrev:
Luften är syrerikare nu d.v.s den behöver mer bensin nu än på sommaren.

(Har för mig det va så)

/ Hannes

Men den går ju bättre nu? Du menar att den får för mycket bensin när det är varmare?

Är vi överens om vi antar att kallare luft tar upp mindre volym och att hojen därmed får mer luft (syre?)?

Jag bör alltså gå ner en storlek på munstyckena?

Nån som har nåt att invända?

.

GSX1100FRAD skrev:
Prova att gå ner ett steg på munstyckena om det är på fullgas den går bättre nu, ner ett steg på nålen om det är mellanregistret som går bättre(OBS det är nålen som ska ner inte klipset på nålen annars så går nålen upp vilket ger en ännu fetare blandning och det är inte bra).

Lycka till!

Tja, den har ca 30 km/h högre toppfart nu... Min gissning stämmer alltså, att jag ska ta en storlek mindre på munstyckena.

.

Lurch skrev:
Tja, den har ca 30 km/h högre toppfart nu... Min gissning stämmer alltså, att jag ska ta en storlek mindre på munstyckena.

Det stämmer bra det och du kan även testa att magra ur den på nålen bara för att se om mellanregistret blir bättre eller sämre.
Gör det inte samtidigt däremot, allltid testa en sak i taget annars så vet man sällan vad som gjorde vad av ändringarna man gjort.
I princip är det så att munstycket bestämmer soppamängden på fullgas och nålen mellanregistret men allt går i varandra mer eller mindre därför rekommenderar jag dig att testa en sak i taget.

Lycka till igen!

Kom på en sak. Om jag kör på låg/mellanvarv och ger fullgas så dör den ibland, som om den kvävs eller drunknar i soppa. Kan det ha nåt med nålen att göra?

.

Det kan det, bara att prova att höja eller sänka nålen beroende på om du tror att den får för mycket eller för lite. Är ju inte direkt mycket jobb att testa så det är bara att gå ner till garaget och skruva.
Hur gick det med munstyckesbytet förresten?

Back