För lätt mc för A uppkörning ? (690/701 Enduro R)

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Sweden
Hoj
Depends
Tjenare.

Tänkte skaffa mig ett mc-kort och även då en ny hoj, en Husqvarna 701 eller KTM 690 Enduro men dessa cyklar har en tom vikt på 145kg och enligt Trafikverket gäller följande regler "Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg", ser dom mellan fingrarna på detta ? Någon som kört upp med egen Enduro på liknande vikt ? Tråkigt att skaffa ny hoj som man då inte får utnyttja till att ta kortet med.
 
Fast tjänstevikten lär ju vara över 175 kg med full tank, olja, kylvätska, batteri, bromsvätska och allt annat tillverkaren tar bort innan de ställer hojen på vågen?

Edit: Nu när jag kollar på en 701:a hos Transportstyrelsen står det tjänstevikt: 150 kg.

Då blir det nog svårt.
 
Last edited:
Vikten står väl i reg-beviset?
Provaren går väl på det om du kör upp med egen hoj.

TS har inte köpt hoj än, då har han inget regbevis. :)

Men ett bra tips till TS är att kolla hojar hos Transportstyrelsen - har du bara regnummer kan du kolla vikter och massa annat så klart.
 
Just uppkörningskontrollanterna är nog dom sista du ska försöka ta genvägar med ;) Uppfyller hojen inte reglerna så uppfyller den inte reglerna, och då får du inte köra upp med den. Kör upp med skolans hoj, sen får du köra runt med precis vad du vill, eller köp en uppkörningshoj. Det är ju inte helt ovanligt att folk lägger hojen när dom övningskör, eller är gröna, och då är det ju trevligare att lägga en gammal billig hoj än en ny dyr.
 
Kör upp med skolans hoj, sen får du köra runt med precis vad du vill, eller köp en uppkörningshoj. Det är ju inte helt ovanligt att folk lägger hojen när dom övningskör, eller är gröna, och då är det ju trevligare att lägga en gammal billig hoj än en ny dyr.

Hade tänkt göra allt privat och vill inte köpa en hoj för enbart uppkörningens skull då jag enbart är intresserad av enduro.
Alternativet är väl om jag då nöjer mig med A2-kort istället...känns ju dock smått bortkastat då min ålder är 30+ (om man senare i livet önskar sig en tung mc)
 
Hade tänkt göra allt privat och vill inte köpa en hoj för enbart uppkörningens skull då jag enbart är intresserad av enduro.
Alternativet är väl om jag då nöjer mig med A2-kort istället...känns ju dock smått bortkastat då min ålder är 30+ (om man senare i livet önskar sig en tung mc)
Du har ju inte så mycket alternativ, eftersom du inte får köra upp för tungt kort med den hoj du gillar. Köp en billig hoj och sälj när du har kortet i hamn, det du förlorar är ju i princip försäkringskostnaden.
 
Köp en gammal japs för 10k (ja du får en bra 80-talare för dom pengarna). Du får igen inköpskostnaden när du säljer.
 
Har gjort uppkörning med MC två gånger med egen hoj (gamla A beg och senare A), fick hosta fram papper på hojen båda gånger och det granskades noggrant.
Om din hoj inte uppfyller kraven så kommer du inte undan.
 
Fast tjänstevikten lär ju vara över 175 kg med full tank, olja, kylvätska, batteri, bromsvätska och allt annat tillverkaren tar bort innan de ställer hojen på vågen?

Edit: Nu när jag kollar på en 701:a hos Transportstyrelsen står det tjänstevikt: 150 kg.

Då blir det nog svårt.

145 tomvikt då blir det nog svårt att komma under 160-165 iaf med full tank, olja, kylvätska, batteri etc. Räknas sidostödet med? Fortfarande för lätt dock...
 
145 tomvikt då blir det nog svårt att komma under 160-165 iaf med full tank, olja, kylvätska, batteri etc. Räknas sidostödet med? Fortfarande för lätt dock...

Fick ett reggnummer för en Husa 701 2020 och enligt transportstyrelsen så är "Tjänstevikt (faktisk vikt) 157 kg" :(
 
Köp LR-versionen. 155kg torr och 25 liter soppa. Lätt över 175kg våt.

Dessutom den man skall ha oavsett.


Buy quality, cry once
 
Köp LR-versionen. 155kg torr och 25 liter soppa. Lätt över 175kg våt.

Dessutom den man skall ha oavsett.

Smart tänkt ;)
Men kan inte tänka mig det utseendet och kommer inte köra några större längder så önskar bibehålla vikten och smidigheten från standard versionen, får helt enkelt införskaffa en annan uppkörningshoj alternativt låna en polares.
Eller kan man själv ordna dom sista kilon som saknar ? Med hjälp av packväskor mm...
 
Det är tjänstevikten som är viktig inte bruttovikten.
Därför kan du inte göra något åt saken.
Står det en för låg vikt på registreringsbeviset så är det kört.
 
Smart tänkt ;)
Men kan inte tänka mig det utseendet och kommer inte köra några större längder så önskar bibehålla vikten och smidigheten från standard versionen, får helt enkelt införskaffa en annan uppkörningshoj alternativt låna en polares.
Eller kan man själv ordna dom sista kilon som saknar ? Med hjälp av packväskor mm...

Om utseendet är det viktiga så är nog det bästa att hyra körskolans hoj.

Annars enkelt att bara tanka i ena tanken så är vikten inte mycket högre.


Buy quality, cry once
 
Kan man registreringsbesikta fordonet med modifikationer (som gjort den tyngre) för att klara den här gränsen som 690 Enduro behöver (+20kg) ?

Försöker hitta en annan tillfällig Enduro på minst 595cc, 50kw och 175kg tjänstevikt men det är svårfunnet, tips mottages gärna.
 
Detta frågas varje vecka på div KTM forum. Och svaret är NEJ du kan inte använda en 690/701 för uppkörning. Sådana är reglerna JA det är korkat men inget att göra.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top