För kallt för att snöa?

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Under en månad i Alperna så får man höra mycket skit, från många mycket visa människor. Typ.
Dem senaste veckorna har det bara blivit kallare och kallare (-30 igår) och i takt med detta har även snöfallet avtagit. Inget konstigt egentligen, men enligt ovan nämnda visa gubbar och annat löst pack så är det ingen slump. Det ska nämligen vara på grund av att det är för kallt för att det ska bildas snö.
Helt okej påstående enligt mig, men ingen kan ge en rimlig motivering till detta.
Är det så? Var går gränsen i så fall? VARFÖR är det så?

Någon som vet? Lär ju finnas någon meteorolog, fysiker eller norrlänning här som kan förklara/avvisa detta "fenomen"! :)

// En undrande, frusen & snösugen skåning

Ju kallare luft desto mindre fukt kan den innehålla och därmed mer sällsynt med snö ju lägre temperatur men mig veterligen finns det ingen egentlig gräns där det inte kan snöa. :)

Källa
it can snow even at incredibly cold temperatures as long as there is some source of moisture and some way to lift or cool the air. It is true, however, that most heavy snowfalls occur with relatively warm air temperatures near the ground—typically -9 degrees Celsius (15 degrees Fahrenheit) or warmer—since air can hold more water vapor at warmer temperatures.

Det jag fick lära mig på meteorologi lektionen stämmer väldigt bra in på det Cykelstyre skriver. Ju kallare luften ju mindre fukt som kan bilda moln och som kan bli mättade och få utfällning. Att det är omöjligt är nog sanning med modifikation dock.

Sen brukar det inte vara mycket moln när det är ner mot 30-. det tror jag är den största orsaken..
Men inatt snöade det ca 25cm även att det va 25- ;)

Sen brukar det inte vara mycket moln när det är ner mot 30-. det tror jag är den största orsaken..
Låga temperaturer brukar det bli när det är högtryck på vintern. Och vid högtryck är det sällan molnigt. Likaså brukar det för det mesta blåsa ganska lite när det är ordentligt kallt. Eller kanske rättare sagt att det är molnfritt pågrund av högtrycket och därmed blir kallt.

jag tror det är en kombination. Dels blir det kallt just eftersom det inte är molnigt och dels innehåller kall luft mycket mindre fukt.

Personligen tycker jag iaf att -10 känns skönare att vara ute i än +1.

Men om det snöar 25cm när det är 25- så borde det ju snöa 30cm när det det är 30-? :va

Eller också är det så att det är när varm och fuktbärande luft kyls av, för att den blandas med kall luft,
som nederbörd uppstår. Och att det är när man bara har kall luft, som inte blandas med varmare luft
som man får de lägsta temperaturerna.

Däremot kan det bildas både tromber och åska när det är kallt, om än något ovanligt. Fast snöar det, kan urladdningen ske via snöflingorna istället för blixtar - det såg jag för en sådär 20 år sedan, när det började gnistra om en antennkabel inne (0,5-1cm gnistor) som kom ner från kortvågsantennen jag hade på taket och på ett ställe låg nära ett element (som var jordat).

Nog snarare att det mer troligt blir pissekallt då det inte är molnigt, eftersom utstrålningen under natten blir stor. Hönan eller ägget-grej. Plus Esquire's kommentar om högtryck = stillaliggande luftmassa = hinner kallna av ordentligt.

Men om det snöar 25cm när det är 25- så borde det ju snöa 30cm när det det är 30-? :va
.

Det är faktiskt lite sanning i det du skriver..

Nederbörd räknas i mm och jag har sett en ungefärlig översättningstabell till mängd snö detta innebär..

Dvs kikar du i en flashig mobil abb kan du se att på tisdag ska det komma 0.4mm nederbörd.. Men det innebär inte att det kommer 0.4mm snö.. Utan hur mycket snö det kommer, (hur mycket det bygger på höjden) beror på hur kallt det är.. Ju kallare juh mer puder typ.. Är det då 20minus kanske det kommer 15cm.. Medans om det varit minus 2grader kanske det blivit bara någon cm snö..

Beror såklart säkerligen på en massa andra faktorer oxo :)

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna