För gammal Zingo?

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
En liten YZF
Köpte en dricka nyss och tog inget kvitto, dock när jag kom till jobbet ser jag att bäst före datumet är 2006-03-09 :huvet :mad:

Är den ok att dricka ändå? Den ser helt ok utan grummel i botten, har inte öppnat den än heller.

Brukar alltid kolla sånt när jag handlar i mindre butiker men nu var jag stressad och på väg till jobbet.

Hade läsk och kolsyrat vatten som var stämplat bäst före 04. Smakade kanske inte så där bra, men ner gick det. :tummenupp Rekomenderar inte dricka två år gammal läsk bara.

Tackar för snabba svar!

Öppnade drickan och den smakar som vanligt. Normalt är jag väldigt petig med bäst före datum, men en saker är det väl alldeles för mycket konserveringsmedel i så dom klarar sig ett tag efter datumet.

Butikerna får inte sälja varor med utgånget bästföredatum. Oftast är det inga problem att käka sånt som passerat.

Datumet är bara där för att lagen kräver det, använd syn, lukt och smaksinne för vägledning i frågan. Inget får förfaras, tänk på att du trots allt betalat flera kr för produkten. Om du känner dig nervös och osäker nu så tycker jag du slänger ut den på Blocket, sätt rätt pris från början så du snabbt får loss stålar till en nyare dricka.

Hepp!

Edit: Du skulle ju kunna spara den till helgen för några goda groggar åt dina vänner, själv dricker du ju givetvis öl :)

hittade en oöppnad loranga från 86 då jag dök förra sommaren nerborrad i botten, den gick o dricka men var smaklös

Vet en som gjorde en jämförande studie mellan ett känt märke av leverpastej i guldfärgade burkar från tre eller om det var fyra olika decennier... :rolleyes:

Nej, det märktes visst ingen som helst skillnad.

Annars har jag en dricka på jobbet som gick ut 15 april 2000, den ska skickas vidare till väl vald person sedan när jag slutar på jobbet.

ft skrev:
2080206 Vet en som gjorde en jämförande studie mellan ett känt märke av leverpastej i guldfärgade burkar från tre eller om det var fyra olika decennier... :rolleyes:

Guldburk klarar väl att lagras i 50år eller något sånt? :va

ft skrev:
2080206 Vet en som gjorde en jämförande studie mellan ett känt märke av leverpastej i guldfärgade burkar från tre eller om det var fyra olika decennier... :rolleyes:

Vi fick tolv år för gamla pansarkex när jag gjorde lumpen. Bäst före våren -87, detta inträffade strax innan förra årtusendets slut. :näsblod

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti